«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014

Η συμβολή των μαθηματικών στη μελέτη της τέχνης




Οι ιστορικοί τέχνης βρίσκουν έναν απρόβλεπτο σύμμαχο στη μελέτη των αριστουργημάτων του παρελθόντος.
Κορυφαίοι συντηρητές έργων τέχνης ανακαλύπτουν, με τη συμβολή των μαθηματικών, τα μυστικά που έκρυβαν σπουδαία έργα τέχνης.

Η αρχή έγινε το 2008 όταν οι επιστήμονες, αξιοποιώντας τη μέθοδο φθορισμού ακτίνων Χ – μία μη καταστροφική μέθοδο ανάλυσης στερεών και υγρών σωμάτων – κι έναν αλγόριθμο, αποκάλυψαν το πορτραίτο μιας γυναίκας που κρυβόταν κάτω από το γρασίδι του μεταγενέστερου τοπίου του Βαν Γκογκ, με τίτλο Patch of Grass.




Τα μαθηματικά μπορούν να αξιοποιηθούν με αρκετούς ακόμα τρόπους από τους ερευνητές:
αλγόριθμοι θα έχουν τη δυνατότητα να διακρίνουν τα πρωτότυπα έργα από τα πλαστά, να εντοπίζουν ανεπαίσθητες διαφορές σε μια πινελιά, να συγκρίνουν το ύφος ενός καλλιτέχνη με εκείνο ενός άλλου, να αποκαθιστούν φθορές και ξεθωριάσματα. 

«Αυτό που, πραγματικά, αξίζει να σημειωθεί είναι ότι όλες αυτές οι μη επεμβατικές τεχνικές δεν θα επηρεάζουν καθόλου το έργο τέχνης», λέει ο William Brown, επικεφαλής των συντηρητών στο North Carolina Museum of Art.

Μια ανάλογη μέθοδος βρίσκεται σε εξέλιξη για να επιβεβαιώσει ποια μέρη του περίφημου «φρέσκο»
του Giotto di Bondone , Peruzzi Pala έχουν ζωγραφιστεί από τον ίδιο και ποια από τους μαθητές του. Οι ιστορικοί τέχνης αναγνωρίζουν, πλεόν, ότι τα μαθηματικά είναι ένα βασικό εργαλείο, ίσως το πιο αξιόπιστο, στη δύσκολη διαδικασία της αξιολόγησης των έργων τέχνης του παρελθόντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: