«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Κυριακή 5 Ιουνίου 2016

Οι μέλισσες αντιλαμβάνονται τα ηλεκτρικά πεδία των λουλουδιών








Οι μέλισσες όχι μόνο αναγνωρίζουν τα άνθη απο το χρώμα και την οσμή τους, αλλά και αντιλαμβάνονται τα ασθενή ηλεκτρικά πεδία αυτών! 



Αυτού του είδους τα πεδία, τα οποία σχηματίζονται από την έλλειψη ισορροπίας του φορτίου μεταξύ του εδάφους και της ατμόσφαιρας, είναι μοναδικά για κάθε φυτικό είδος και εξαρτώνται από την απόσταση του φυτού από το έδαφος και το σχήμα (μορφή) του.

Μελέτη του Πανεπιστημίου του Μπρίστολ αποκαλύπτει τώρα ότι οι μέλισσες, και πιθανώς και άλλοι επικονιαστές, αντιλαμβάνονται αυτά τα ηλεκτρικά σήματα με τα τριχίδια που καλύπτουν το σώμα τους.


Περισσότερα εδώ κι εδώ.
Σχετική μελέτη, παρακάτω:



Διαβάστε περισσότερα... »

Δεν είσαι άνθρωπος...!!!






Δεν είσαι άνθρωπος όταν λες πως είσαι εσύ πιο σημαντικός από τους άλλους.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν καταστρέφεις ότι σου έχει δώσει ζωή.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν το θυμό σου και την κακία σου την ξεσπάς σε παιδιά, ζώα και ανήμπορους ανθρώπους.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν θυσιάζεις στοιχειώδεις ελευθερίες για λίγη ασφάλεια.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν δεν σέβεσαι τον πλανήτη που σε φιλοξενεί.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν είσαι δούλος του χρήματος.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν γελάς και χλευάζεις τον πόνο του άλλου.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν προσποιείσαι τον άνθρωπο για ίδιον όφελος.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν νοιάζεσαι μονάχα για τον εαυτούλη σου.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν πιστεύεις πως δεν έχεις ευθύνη για αυτά που γίνονται γύρω σου.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν εξολοθρεύεις ότι δεν σου είναι ωφέλιμο με κάποιον τρόπο.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν σκοτώνεις σε όνομα ενός ανώτερου θεού.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν ενώ μπορείς να βοηθήσεις επιλέγεις να μένεις αμέτοχος.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν ασκείς κριτική σε όλα χωρίς να κάνεις κάτι για αυτό.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν δεν θυσιάζεις κάποιες πολυτέλειες της ζωής σου για να έχουν συνάνθρωποι σου τα στοιχειώδη για να ζήσουν.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν έχεις ξεχάσει την ουσία του Ευχαριστώ, του Παρακαλώ και της Συγγνώμης.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν η συναισθησία σου σταματά στην οικογένεια σου ή στον εαυτό σου.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν αδυνατείς να συγχωρέσεις και αναζητάς πάντα την εκδίκηση.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν σε όλη σου την ζωή κοιτάς πως να κρατάς τα προσχήματα.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν μισείς τα παιδιά και τα ζώα.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν μειώνεις τους άλλους για να νιώσεις εσύ καλά.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν το θάρρος σου το μετουσιώνεις σε θράσος.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν υποκρίνεσαι σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής σου.

Δεν είσαι άνθρωποςόταν βρίσκεις συμφέρον στην συμφορά του άλλου.

Δεν είσαι άνθρωπος όταν βάζεις τα προνόμια πάνω από τις αρχές σου.

Δεν είσαι άνθρωπος, μην προσπαθείς να ξεγελάσεις τον εαυτό σου…

Δεν είσαι άνθρωπος… ΤΕΡΑΣ είσαι…


Το Κλειδί της Σκέψης –www.tokleidi.com

Διαβάστε περισσότερα... »

Να φέρουμε το φως στον κόσμο




Ένας άνθρωπος της ύλης δεν μπορεί να καταλάβει έναν πνευματικό άνθρωπο. Ό,τι λέει ένας πνευματικός άνθρωπος αποτελεί για τον άνθρωπο της ύλης μια φαντασία, διότι η ουράνια λογική είναι ολότελα διαφορετική από τη λογική του κόσμου τούτου. Ωστόσο, όταν συζητά κανείς με έναν άνθρωπο της ύλης, μπορεί ίσως να τον κάνει να συμπεράνει ότι υπάρχει τελικά κάτι που κινεί τον κόσμο, και ότι υπάρχει αρμονία στο σύμπαν και δυσαρμονία στη γη.

Επομένως,οι υιοί του φωτός έχουν κληθεί να λάμψουν με τη ζωή τους όσο περισσότερο μπορούν, ώστε να σκορπίσουν το φως παντού. Διότι ο ίδιος ο Κύριος είπε, "Πυρ ήλθον βαλείν επί την γην,και τι θέλω ει ήδη ανήφθη!"(Λουκ.12,49). Αυτό το πυρ είναι η θεία αγάπη.

Εμείς οι χριστιανοί έχουμε κληθεί να σκορπίσουμε στη γη την ατμόσφαιρα του ουρανού, την αιωνιότητα,την αγάπη, την αλήθεια και την ηρεμία. Αλλά είναι πολύ δύσκολο, αφού εκ νεότητός μας έχουμε μάθει την οργή και την ανυπακοή. 

Έχουμε εθιστεί στο να ανταποδίδουμε ραπίσματα και να προσεγγίζουμε τον καθένα με δυσπιστία και επιφυλακτικότητα. Έχουμε επιτρέψει να μπει στην καρδιά μας πολύ κακό και πρέπει τώρα να απαλλαγούμε από δαύτο.

Γέροντας Θαδδαίος - Οι λογισμοί καθορίζουν τη ζωή μας, εκδ. Εν Πλω


Διαβάστε περισσότερα... »

Ο άξιος και ο σοφός




Όταν ο άξιος κυβερνά
οι άνθρωποι απλώς γνωρίζουν ότι υπάρχει.
Έπειτα έρχεται αυτός που εκτιμούν.
Ύστερα εκείνος που φοβούνται.
Τέλος έρχεται 
εκείνος τον οποίο περιφρονούν.


Πόσο διστάζει να μιλήσει ο σοφός,
τι ακριβά που είναι τα λόγια του.
Κι όταν τελειώσει τη δουλειά του ο κόσμος λέει
"Έγινε η δουλειά μονάχη της".


Λάο Τσε,από το βιβλίο του Γ.Υφαντή,
Μυστικοί της Ανατολής,
εκδ.Πατάκη


Διαβάστε περισσότερα... »

Κοιτάζοντας πίσω,ατενίζοντας μπροστά





Η ζωή, για την ακρίβεια το κομμάτι της από την γέννηση ως τον θάνατο, είναι κατά τη γνώμη μου η ίδια μια απόδειξη της υπάρξεως του Θεού, μεγαλύτερη και από την ύπαρξη μιας μετέπειτα ζωής (ασχέτως ότι η δεύτερη δεν σηκώνει αντιλογία μάλλον). 

Κάνοντας μια μικρή στάση τώρα,στα 38 μου χρόνια,στο σημείο που θεωρείται περίπου ως το μισό της διαδρομής, και κοιτάζοντας πίσω μου αρχίζω να το συνειδητοποιώ.

Πραγματικά, ενθυμούμενος όσο μπορώ διάφορα περιστατικά του παρελθόντος, διακρίνω μια λεπτή, διακριτική, παρουσία μιας "δύναμης", μιας "διάνοιας" η οποία κινείται, προπορεύεται, συμπορεύεται, μένει πίσω, καθοδηγεί, αποδέχεται επιλογές μου, διαφωνίες μου, αποφάσεις μου. 

Μια οντότητα η οποία μοιάζει περισσότερο απ' ό,τιδήποτε άλλο με τον Θεό, όπως τον γνωρίζουμε στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση.

Είναι παράξενο το πώς άσχετα μεταξύ τους γεγονότα συνδυάστηκαν έτσι ώστε να βρεθώ στην θέση που βρίσκομαι σήμερα. Και είναι αυτή η αλληλουχία και η σύνδεση φαινομενικά ασύνδετων μεταξύ τους γεγονότων που αποτελεί κριτήριο και κίνητρο για την λήψη αποφάσεων,για τον τρόπο ζωής για τη στάση μου απέναντι σε ανθρώπους, γεγονότα, καταστάσεις.

Ακόμα δεν μπορώ να χωνέψω πόσο πολύ μεγάλο ρόλο έπαιξε ο διάλογος με ένα παιδικό μου φίλο στα χρόνια του γυμνασίου, όταν πολλά χρόνια αργότερα, στα 25 μου, σκεφτόμουν ποιον δρόμο θα ακολουθήσω. Και μάλιστα, η κουβέντα αυτή είχε θέμα μία φάση σε ένα ποδοσφαιρικό αγώνα στον οποίο συμμετείχαμε.

Ακόμα περισσότερο με εντυπωσιάζει πώς γεγονότα που συνέβησαν στο Περιστέρι, στη Ναύπακτο, στη Λάρισα ή στην Κρήτη (που δεν έχω πάει ποτέ), σε διαφορετικές χρονικές περιόδους,σε εντελώς διαφορετικούς ανθρώπους, με κάποιους εκ των οποίων αντάλλαξα λίγες κουβέντες σε κάποιο δρομολόγιο του τραίνου ή του ΚΤΕΛ ή σε κάποια συνάντηση, τώρα που τα ενώνω όλα μαζί φαίνονταν να με οδηγούν προς ένα μονοπάτι, ένα δρόμο αν θέλετε, που κάποιος είχε ετοιμάσει για εμένα.

Και ενώ τα είχε σχεδιάσει τόσο όμορφα,τόσο προσεγμένα και προσεκτικά, δεν υπήρξε ούτε μια στιγμή στη ζωή μου που δεν είχα επιλογή για κάτι διαφορετικό. Για μια παράκαμψη, για μια στροφή προς άλλη κατεύθυνση. 

Δεν υπήρχε ούτε μια στιγμή που να ένιωσα ότι Αυτός που τα είχε σχεδιάσει όλα αυτά, να μην μου αφήνει το περιθώριο της επιλογής. Αλλά ούτε και μια στιγμή που να μην είναι δίπλα μου.

Μου αρέσει να "βλέπω" τον κόσμο από μια μυστική-μυστικιστική όπως έχει καθιερωθεί να λέγεται-σκοπιά. Μου αρέσει να βλέπω αυτή την αόρατη κλωστή που συνδέει τις ζωές των ανθρώπων.

Και αν ο Θεός, Αυτός που δημιούργησε τα πάντα, ασχολείται τόσο πολύ με τον καθένα μας ξεχωριστά, ποιος μου δίνει το δικαίωμα εμένα να αδιαφορώ για τους άλλους; 

Με ποιο θράσος θα πω,δεν ασχολούμαι με την τάδε έκφανση της ζωής γιατί δεν είναι πνευματική; Η θρησκευτικότητα, η πίστη, η λατρεία, η προσευχή δεν μπορούν να μένουν αποκομμένα από την υπόλοιπη ζωή γιατί είναι η ίδια η ζωή...

πηγή-tragoudiglarou
Διαβάστε περισσότερα... »

Τζαλαλουντίν Ρουμί: Ο Άνθρωπος του Θεού





Ο Άνθρωπος του Θεού είναι μεθυσμένος χωρίς κρασί

Ο Άνθρωπος του Θεού είναι χορτασμένος χωρίς τροφή

Ο Άνθρωπος του Θεού είναι εκστατικός, έκπληκτος

Ο Άνθρωπος του Θεού είναι νηστικός και άυπνος

Ο Άνθρωπος του Θεού είν' ένας βασιλιάς σ' ένα μανδύα ταπεινό

Ο Άνθρωπος του Θεού είν' ένας θησαυρός σ'ένα ερείπιο


Ο Άνθρωπος του Θεού δεν είν' απ' τον αέρα ή απ' τα νερά

Ο Άνθρωπος του Θεού δεν είναι από τη γη ή απ' τη φωτιά

Ο Άνθρωπος του Θεού είναι μια θάλασσα χωρίς ακτή

Ο Άνθρωπος του Θεού των μαργαριταριών είναι η βροχή

Ο Άνθρωπος του Θεού έχει εκατό φεγγάρια κι εκατό ουρανούς

Ο Άνθρωπος του Θεού έχει εκατό ηλιόφωτα σε κόσμους μυστικούς 

Ο Άνθρωπος του Θεού δεν ειν' ένας σοφός από βιβλία

Ο Άνθρωπος του Θεού μεσ' από την Αλήθεια έχει πάρει τη σοφία

Ο Άνθρωπος του Θεού βρίσκεται περ' από την πίστη και την απιστία 

Για τον Άνθρωπο του Θεού ποια αρετή υπάρχει ή ποιά αμαρτία;

Ο Άνθρωπος του Θεού απ' την ανυπαρξία καβαλάρης έχει βγει

Ο Άνθρωπος του Θεού υπέροχα ιππεύοντας στον κόσμο έχει μπει

Ο Άνθρωπος του Θεού Είναι, Κρυμμένος, (ω Σαμψουντίν!) 

Ψάξτε και βρέστε - Τον Άνθρωπο του Θεού

Τζαλαλουντίν Ρουμί-Συλλογή από το έργο του-εκδ.Μπουκουμάνης


Διαβάστε περισσότερα... »

Λόγοι Σοφίας...





«Ένας γάιδαρος που κουβαλάει μια στοίβα ιερά βιβλία, εξακολουθεί να είναι γάιδαρος»


Χαράλαμπος Δελής-Πανουτσακόπουλος
Φράγκα Αχαϊας, Ελλάδα 


πηγή-agiosdimitriosromanou





Διαβάστε περισσότερα... »

Ελληνική γλωσσα: Η τελειότητα ενός άλυτου γρίφου



Η Ελληνική με την μαθηματική δομή της είναι η γλώσσα της πληροφορικής και της νέας γενιάς των εξελιγμένων υπολογιστών, διότι μόνο σ” αυτήν δεν υπάρχουν όρια. 
(Μπιλ Γκέιτς, Microsoft)

Η Αγγλική γλώσσα έχει 490.000 λέξεις από τις οποίες 41.615 λέξεις είναι από την Ελληνική γλώσσα.. 
(βιβλίο Γκίνες)

Η Ελληνική και η Κινέζικη, είναι οι μόνες γλώσσες με συνεχή ζώσα παρουσία από τους ίδιους λαούς και…..στον ίδιο χώρο εδώ και 4.000 έτη. Όλες οι γλώσσες θεωρούνται κρυφοελληνικές, με πλούσια δάνεια από τη μητέρα των γλωσσών, την Ελληνική.
(Francisco Adrados, γλωσσολόγος).


Η Ελληνική γλώσσα έχει λέξεις για έννοιες οι οποίες παραμένουν χωρίς απόδοση στις υπόλοιπες γλώσσες, όπως άμιλλα, θαλπωρή και φιλότιμο Μόνον η Ελληνική γλώσσα ξεχωρίζει τη ζωή από το βίο, την αγάπη από τον έρωτα. Μόνον αυτή διαχωρίζει, διατηρώντας το ίδιο ριζικό θέμα, το ατύχημα από το δυστύχημα, το συμφέρον από το ενδιαφέρον.Το εκπληκτικό είναι ότι η ίδια η Ελληνική γλώσσα μας διδάσκει συνεχώς πώς να γράφουμε σωστά. Μέσω της ετυμολογίας, μπορούμε να καταλάβουμε ποιός είναι ο σωστός τρόπος γραφής ακόμα και λέξεων που ποτέ δεν έχουμε δει ή γράψει.

Το «πειρούνι» για παράδειγμα, για κάποιον που έχει βασικές γνώσεις Αρχαίων Ελληνικών, είναι προφανές ότι γράφεται με «ει» και όχι με «ι» όπως πολύ άστοχα το γράφουμε σήμερα. Ο λόγος είναι πολύ απλός, το «πειρούνι» προέρχεται από το ρήμα «πείρω» που σημαίνει τρυπώ-διαπερνώ, ακριβώς επειδή τρυπάμε με αυτό το φαγητό για να το πιάσουμε.

Επίσης η λέξη «συγκεκριμένος» φυσικά και δεν μπορεί να γραφτεί «συγκεκρυμμένος», καθώς προέρχεται από το «κριμένος» (αυτός που έχει δηλαδή κριθεί) και όχι βέβαια από το «κρυμμένος» (αυτός που έχει κρυφτεί). Άρα το να υπάρχουν πολλά γράμματα για τον ίδιο ήχο (π.χ. η, ι, υ, ει, οι κτλ) όχι μόνο δεν θα έπρεπε να μας δυσκολεύει, αλλά αντιθέτως να μας βοηθάει στο να γράφουμε πιο σωστά, εφόσον βέβαια έχουμε μια βασική κατανόηση της γλώσσας μας.

Επιπλέον η ορθογραφία με την σειρά της μας βοηθάει αντίστροφα στην ετυμολογία αλλά και στην ανίχνευση της ιστορική πορείας της κάθε μίας λέξης. Και αυτό που μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε την καθημερινή μας νεοελληνική γλώσσα περισσότερο από οτιδήποτε άλλο, είναι η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών.

Είναι πραγματικά συγκλονιστικό συναίσθημα να μιλάς και ταυτόχρονα να συνειδητοποιείς τι ακριβώς λές, ενώ μιλάς και εκστομίζεις την κάθε λέξη ταυτόχρονα να σκέφτεσαι την σημασία της.

Είναι πραγματικά μεγάλο κρίμα να διδάσκονται τα Αρχαία με τέτοιο φρικτό τρόπο στο σχολείο ώστε να σε κάνουν να αντιπαθείς κάτι το τόσο όμορφο και συναρπαστικό.



Η ΣΟΦΙΑ

Στη γλώσσα έχουμε το σημαίνον (την λέξη) και το σημαινόμενο (την έννοια). Στην Ελληνική γλώσσα αυτά τα δύο έχουν πρωτογενή σχέση, καθώς αντίθετα με τις άλλες γλώσσες το σημαίνον δεν είναι μια τυχαία σειρά από γράμματα. Σε μια συνηθισμένη γλώσσα όπως τα Αγγλικά μπορούμε να συμφωνήσουμε όλοι να λέμε το σύννεφο car και το αυτοκίνητο cloud, και από την στιγμή που το συμφωνήσουμε να ισχύει. Στα Ελληνικά κάτι τέτοιο είναι αδύνατον. Γι” αυτό το λόγο πολλοί διαχωρίζουν τα Ελληνικά σαν «εννοιολογική» γλώσσα από τις υπόλοιπες «σημειολογικές» γλώσσες.

Μάλιστα ο μεγάλος φιλόσοφος και μαθηματικός Βένερ Χάιζενμπεργκ είχε παρατηρήσει αυτή την σημαντική ιδιότητα για την οποία είχε πει «Η θητεία μου στην αρχαία Ελληνική γλώσσα υπήρξε η σπουδαιότερη πνευματική μου άσκηση. Στην γλώσσα αυτή υπάρχει η πληρέστερη αντιστοιχία ανάμεσα στην λέξη και στο εννοιολογικό της περιεχόμενο».

Όπως μας έλεγε και ο Αντισθένης, «Αρχή σοφίας, η των ονομάτων επίσκεψις». 

Για παράδειγμα ο «άρχων» είναι αυτός που έχει δική του γη (άρα=γή + έχων). Και πραγματικά, ακόμα και στις μέρες μας είναι πολύ σημαντικό να έχει κανείς δική του γη / δικό του σπίτι.

Ο «βοηθός» σημαίνει αυτός που στο κάλεσμα τρέχει. Βοή=φωνή + θέω=τρέχω. Ο Αστήρ είναι το αστέρι, αλλά η ίδια η λέξη μας λέει ότι κινείται, δεν μένει ακίνητο στον ουρανό (α + στήρ από το ίστημι που σημαίνει στέκομαι).

Αυτό που είναι πραγματικά ενδιαφέρον, είναι ότι πολλές φορές η λέξη περιγράφει ιδιότητες της έννοιας την οποίαν εκφράζει, αλλά με τέτοιο τρόπο που εντυπωσιάζει και δίνει τροφή για τη σκέψη.

Για παράδειγμα ο «φθόνος» ετυμολογείται από το ρήμα «φθίνω» που σημαίνει μειώνομαι. Και πραγματικά ο φθόνος σαν συναίσθημα, σιγά-σιγά μας φθίνει και μας καταστρέφει. Μας «φθίνει» – ελαττώνει ως ανθρώπους – και μας φθίνει μέχρι και την υγεία μας. Και, βέβαια, όταν αναφερόμαστε σε κάτι που είναι τόσο πολύ ώστε να μην τελειώνει, πως το λέμε; Μα, φυσικά, «άφθονο».

Έχουμε τη λέξη «ωραίος» που προέρχεται από την «ώρα». Διότι για να είναι κάτι ωραίο, πρέπει να έλθει και στην ώρα του. Ωραίο δεν είναι το φρούτο όταν είναι άγουρο ή σαπισμένο και ωραία γυναίκα δεν είναι κάποια ούτε στα 70 της άλλα ούτε φυσικά και στα 10 της. Ούτε το καλύτερο φαγητό είναι ωραίο όταν είμαστε χορτάτοι, επειδή, σε αυτή την περίπτωση, δεν μπορούμε να το απολαύσουμε.

Ακόμα έχουμε την λέξη «ελευθερία» για την οποία το «Ετυμολογικόν Μέγα» διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά» = το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά... Άρα βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις τη δυνατότητα να πάς όπου αγαπάς. Πόσο ενδιαφέρουσα ερμηνεία!!!

Το άγαλμα ετυμολογείται από το αγάλλομαι (ευχαριστιέμαι) επειδή όταν βλέπουμε (σε αρχική φάση οι Θεοί) ένα όμορφο αρχαιοελληνικό άγαλμα η ψυχή μας ευχαριστείται, αγάλλεται. 

Και από το θέαμα αυτό επέρχεται η αγαλλίαση. Αν κάνουμε όμως την ανάλυση της λέξης αυτής θα δούμε ότι είναι σύνθετη από αγάλλομαι + ίαση(=γιατρειά). Άρα, για να συνοψίσουμε, όταν βλέπουμε ένα όμορφο άγαλμα (ή οτιδήποτε όμορφο), η ψυχή μας αγάλλεται και γιατρευόμαστε. Και πραγματικά, γνωρίζουμε όλοι ότι η ψυχική μας κατάσταση συνδέεται άμεσα με τη σωματική μας υγεία.

Παρένθεση: και μια και το έφερε η «κουβέντα», η Ελληνική γλώσσα μας λέει και τι είναι άσχημο. Από το στερητικό «α» και την λέξη σχήμα μπορούμε εύκολα να καταλάβουμε τι. Για σκεφτείτε το λίγο.

Σε αυτό το σημείο, δεν μπορούμε παρά να σταθούμε στην αντίστοιχη Λατινική λέξη για το άγαλμα (που μόνο Λατινική δεν είναι). Οι Λατίνοι ονόμασαν το άγαλμα, statua από το Ελληνικό «ίστημι» που ήδη αναφέραμε, και το ονόμασαν έτσι επειδή στέκει ακίνητο. Προσέξτε την τεράστια διαφορά σε φιλοσοφία μεταξύ των δύο γλωσσών, αυτό που σημαίνει στα Ελληνικά κάτι τόσο βαθύ εννοιολογικά, για τους Λατίνους είναι απλά ένα ακίνητο πράγμα.

Είναι προφανής η σχέση που έχει η γλώσσα με τη σκέψη του ανθρώπου. Όπως λέει και ο George Orwell στο αθάνατο έργο του «1984», απλή γλώσσα σημαίνει και απλή σκέψη. Εκεί το καθεστώς προσπαθούσε να περιορίσει την γλώσσα για να περιορίσει την σκέψη των ανθρώπων, καταργώντας συνεχώς λέξεις.

«Η γλώσσα και οι κανόνες αυτής αναπτύσσουν την κρίση», έγραφε ο Μιχάι Εμινέσκου, εθνικός ποιητής των Ρουμάνων.

Μια πολύπλοκη γλώσσα αποτελεί μαρτυρία ενός προηγμένου πνευματικά πολιτισμού. Το να μπορείς να μιλάς σωστά σημαίνει ότι ήδη είσαι σε θέση να σκέφτεσαι σωστά, να γεννάς διαρκώς λόγο και όχι να παπαγαλίζεις λέξεις και φράσεις.


Η ΜΟΥΣΙΚΟΤΗΤΑ

Η Ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι τυχαία αφού προέρχεται από το ρήμα «άδω» που σημαίνει τραγουδώ.

Όπως γράφει και ο μεγάλος ποιητής και ακαδημαϊκός Νικηφόρος Βρεττάκος:

«Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φώς θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες. Μιλάνε Μεταξύ τους με μουσική».

Ο γνωστός Γάλλος συγγραφεύς Ζακ Λακαρριέρ επίσης μας περιγράφει την κάτωθι εμπειρία από το ταξίδι του στην Ελλάδα:

«Άκουγα αυτούς τους ανθρώπους να συζητούν σε μια γλώσσα που ήταν για μένα αρμονική, αλλά και ακατάληπτα μουσική. Αυτό το ταξίδι προς την πατρίδα – μητέρα των εννοιών μας – μου απεκάλυπτε ένα άγνωστο πρόγονο, που μιλούσε μια γλώσσα τόσο μακρινή στο παρελθόν, μα οικεία και μόνο από τους ήχους της. Αισθάνθηκα να τα έχω χαμένα, όπως αν μου είχαν πει ένα βράδυ ότι ο αληθινός μου πατέρας ή η αληθινή μου μάνα δεν ήσαν αυτοί που με είχαν αναστήσει».

Ο διάσημος Έλληνας και διεθνούς φήμης μουσικός Ιάνης Ξενάκης, είχε πολλές φορές τονίσει ότι η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της συμπαντικής.

Αλλά και ο Γίββων μίλησε για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων. Ας μην ξεχνάμε ότι οι Αρχαίοι Έλληνες δεν χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.

«Οι τόνοι της Ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάττουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ” εξοχήν μουσική, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία, ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες», όπως σημειώνει η φιλόλογος και συγγραφεύς Α. Τζιροπούλου-Ευσταθίου.

Είναι γνωστό εξάλλου πως όταν οι Ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στην Ρώμη Έλληνες ρήτορες, συνέρρεαν να θαυμάσουν, ακόμη και όσοι δεν γνώριζαν Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ώς αηδόνες».

Δυστυχώς κάπου στην πορεία της Ελληνικής φυλής, η μουσικότητα αυτή (την οποία οι Ιταλοί κατάφεραν και κράτησαν) χάθηκε, προφανώς στα μαύρα χρόνια της Τουρκοκρατίας.

Να τονίσουμε εδώ ότι οι άνθρωποι της επαρχίας, του οποίους συχνά κοροϊδεύουμε για την προφορά τους, είναι πιο κοντά στην Αρχαιοελληνική προφορά από ό,τι εμείς οι άνθρωποι της πόλεως.
Η Ελληνική γλώσσα επιβλήθηκε αβίαστα (στους Λατίνους) και χάρη στην μουσικότητά της.

Όπως γράφει και ο Ρωμαίος Οράτιος «Η Ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη με μία γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».

Διαβάστε περισσότερα... »