«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Κυριακή 14 Δεκεμβρίου 2014

Αντιστροφή πραγματικότητας





Σκεφτείτε το παρακάτω περιστατικό. Ένας άνθρωπος πέφτει θύμα ληστείας σε κάποιο απόμερο σημείο της πόλης. Ο ληστής, για λόγους που δε μας απασχολούν, κλέβει εκτός από τα χρήματα και τα ρούχα του θύματος. 

Στη συνέχεια το θύμα αναγκάζεται προκειμένου να πάει στο σπίτι να διασχίσει κάποιο κομμάτι της πόλης ολόγυμνο. Φυσικά το θέαμα είναι περίεργο και προκαλεί την προσοχή αυτών που έτυχε να βρεθούν σε εκείνο το σημείο.

Πόσο λογικό είναι να υποθέσει κάποιος πως το συγκεκριμένο άτομο αρέσκεται ή συνηθίζει να περιφέρεται γυμνό στην πόλη;

Αυτό ακριβώς είναι η αντιστροφή της πραγματικότητας. Με βάση μια πραγματική κατάσταση, το γεγονός π.χ. πως κάποιος βρέθηκε γυμνός στη μέση της πόλης, αντιστρέφουμε τους λόγους για τους οποίους συνέβη το γεγονός προκειμένου να ικανοποιήσουμε τη φαντασία μας ή τους πόθους μας, αλλά στην πράξη αντιστρέφουμε την ίδια την πραγματικότητα. 

Αντί δηλαδή να ερευνήσουμε προσεκτικά τα αίτια που οδήγησαν στο αποτέλεσμα, ξεκινάμε από το αποτέλεσμα και δημιουργούμε τα αίτια εκείνα που ικανοποιούν την κοσμοθεωρία μας ή οτιδήποτε άλλο. 

Στην πράξη μεταπλάθουμε το αποτέλεσμα σε αίτιο.

Αν λοιπόν το παραπάνω παράδειγμα σας φαίνεται υπερβολικό, θα αποδείξω πως



στην πραγματικότητα είναι ο κανόνας στην ανθρώπινη σκέψη.



Η αξία μέσα στην κοινωνία
Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αντιστροφής πραγματικότητας είναι η άποψη που έχουμε για το ποιος είναι άξιος σε μια κοινωνία. Συνήθως θεωρείται άξιος αυτός που έχει χρήματα ή κατέχει μια θέση. Η λέξη άξιος όμως υπονοεί μια ιδιαίτερη αξία, μια αρετή, ένα ήθος και μια αίσθηση δικαιοσύνης. 

Το να θεωρείς άξιο τον πετυχημένο-πλούσιο όταν στην πράξη συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο, δείχνει πόσο μεγάλη είναι η επίδραση της αντιστροφής της πραγματικότητας στη σκέψη των ανθρώπων. 

Φυσικά η αντίθετη διαπίστωση, δηλαδή το γεγονός οτι ανήθικα, αδίστακτα και ψυχοπαθή πολλές φορές άτομα έχουν αναρριχηθεί σε υψηλές θέσεις στην κοινωνία ή διοικούν κερδοφόρες επιχειρήσεις θα έδειχνε το παραλογισμό της πραγματικότητας που οι περισσότεροι άνθρωποι έχουμε αποδεχθεί.



Η φτώχεια



Άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα αντιστροφής πραγματικότητας είναι η κυρίαρχη άποψη που υπάρχει για τις φτωχές χώρες. 

Οι άνθρωποι αυτών των χωρών θεωρούνται σε γενικές γραμμές κατώτεροι και υποανάπτυκτοι. Το αποτέλεσμα δηλαδή της κατάστασης τους που είναι ορατό σε όλους, δηλαδή η φτώχεια και η εξαθλίωση τους, δημιουργεί με φανταστικό τρόπο και τις αιτίες της κατάστασης τους. 

Αντί δηλαδή να αναζητήσουμε τις αιτίες της εξαθλίωσης αυτών των χωρών και των κατοίκων τους, αντιστρέφουμε την πραγματικότητα και θεωρούμε πως είναι ‘φυσικό’ αποτέλεσμα του τρόπου ζωής τους. 

Σαν κατά κάποιο τρόπο να αναζητούν δηλαδή οι ίδιοι την εξαθλίωση τους. Περιττό να δώσουμε παραδείγματα για το πόσο υποτιμητικά βλέπουμε κατοίκους βαλκανικών και αφρικανικών χωρών και με τι σεβασμό αντιμετωπίζουμε π.χ. κάποιον Βορειοευρωπαίο. Φυσικά το παράδειγμα της αντιστροφής επεκτείνεται και σε ομοεθνείς που τυγχάνει η οικονομική τους κατάσταση να είναι δύσκολη. Η περιφρόνηση για τους φτωχούς και ο θαυμασμός για τους πλούσιους αποτελούν βασικό κομμάτι του ανθρώπινου πολιτισμού.


Ο άνεργος
Μια άλλη συνηθισμένη περίπτωση αντιστροφής πραγματικότητας έχει να κάνει με το πως αντιμετωπίζει η κοινωνία τον άνεργο. 

Σε γενικές γραμμές χωρίς να μπούμε σε λεπτομέρειες και εξαιρέσεις ο άνεργος αντιμετωπίζεται σαν αποτυχημένος. Κρίνουμε δηλαδή την κατάσταση του και μετασχηματίζουμε τα αίτια για να συμπέσουν στις δικές μας προσδοκίες. 

Αντίστροφα αν εμείς βρισκόμαστε σε πλεονεκτική θέση από άποψη εργασιακής αμοιβής ή κοινωνικής θέσης αντιστρέφουμε την πραγματικότητα και θεωρούμε πως αφού εμείς τα καταφέραμε υπάρχουν ευκαιρίες για όλους και αντίστοιχα αυτός που δεν τα κατάφερε προφανώς κάτι δεν έκανε καλά.

Αυτό ενισχύει φυσικά τον δικό μας εγωισμό και υποβιβάζει τη θέση του ανέργου στην κοινωνία, ενώ φυσικά αποκρύπτει και τα θεμελιώδη αίτια που προκαλούν την ανεργία και έχουν τη ρίζα τους στις δομές της οικονομίας. Αντί δηλαδή να ψάξουμε τα αίτια και τους λόγους που εμείς βρισκόμαστε σε πλεονεκτικότερη θέση από τους άλλους μας, αρκεί η πλάνη πως είμαστε απλά καλύτεροι.


Ο εργοδότης
Μια συνηθισμένη άποψη που ακούγεται σαν επιχείρημα όταν γίνεται κριτική σε αυθαιρεσίες εργοδοτών είναι το εξής. “Μα ο άνθρωπος προσφέρει θέσεις εργασίας. Τι να κάνουμε;”

Όντως εξετάζοντας το αποτέλεσμα της πραγματικότητας που έχει διαμορφωθεί, έχουμε έναν εργοδότη που προσφέρει θέσεις εργασίας. Είναι ένα γεγονός πέρα αμφισβήτησης. Αυτό που αμφισβητείται είναι τι θα γινόντουσαν αυτές οι θέσεις εργασίας αν δεν υπήρχε αυτός που πρόσφερε τις θέσεις αυτές. 
Άραγε οι θέσεις εργασίας θα εξαφανίζονταν και αυτές επειδή εξαφανίστηκε ο εργοδότης;

Ας πάρουμε το παράδειγμα ενός εργοδότη που είχε στην κατοχή του χωράφια και απασχολούσε 100 άτομα.

Τι θα γινόταν σε περίπτωση που ο εργοδότης πέθαινε; 
Το χωράφι θα εξαφανιζόταν; 
Η νέα διοίκηση, όποια μορφή και αν είχε, λογικά θα μπορούσε να απασχολήσει τα ίδια άτομα ή και περισσότερα και με καλύτερες μάλιστα συνθήκες. Άρα πόσο ρεαλιστική είναι η τοποθέτηση πως οι θέσεις εργασίας που προσφέρει κάποιος θα εξαφανίζονταν με την απουσία του; Όσο δηλαδή μένουμε προσκολλημένοι σε επιχειρήματα του τύπου “τι να κάνουμε αφού δίνει θέσεις εργασίας” ενισχύουμε και τις πιθανότητες οι άσχημες συνθήκες εργασίας να διαιωνίζονται.

Αλλά και στο εμπόριο, ο έμπορας που μονοπωλεί ένα επιχειρηματικό πεδίο σίγουρα απασχολεί και αυτός κάποιους υπαλλήλους και τρέφει κάποιες οικογένειες. Η απουσία του όμως θα έδινε επίσης και τη δυνατότητα σε περισσότερους εμπόρους να αναπτυχθούν στον τομέα που μονοπωλούσε πριν, και να ζήσουν πλέον με καλύτερες και αξιοπρεπέστερες αμοιβές.


Η δικαιοσύνη


Παράδειγμα αντιστροφής πραγματικότητας αποτελεί και η δικαιοσύνη. Η δικαιοσύνη δεν έχει θεϊκή ή μεταφυσική προέλευση, αλλά αποτελείται από ανθρώπους που κάνουν λάθη ηθελημένα ή μη. 

Το να θεωρείς δογματικά κάθε αποτέλεσμα της δικαιοσύνης σωστό, αποτελεί σίγουρα αντιστροφή. Στην ιστορία της ανθρωπότητας έχουν καταδικαστεί απλές γυναίκες σαν μάγισσες, ήρωες σαν εγκληματίες, επαναστάτες σαν τρομοκράτες, θύματα ως θύτες και ο κατάλογος δεν έχει τέλος. Το να δεχόμαστε σαν ‘θεϊκή κρίση’ την απόφαση κάθε δικαστηρίου, χωρίς να εξετάζουμε αν έχει προκύψει μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες αποτελεί δογματισμό.


Ιστορικά Παραδείγματα
Πριν το 1500 μ.χ. το πλανητικό σύστημα ήταν γεωκεντρικό. Ο βασικός λόγος της διαχρονικής υπόθεσης πως ο ταπεινός μας πλανήτης είναι το κέντρο του κόσμου βασίζονταν στην αίσθηση που έχουμε πως η γη είναι ακίνητη. Βασιζόμενοι δηλαδή στο αποτέλεσμα των αισθήσεων μας οι οποίες δε μας επιτρέπουν να παρατηρήσουμε άμεσα την κίνηση της γης, μεταπλάθουμε τα αίτια αυτής της αντίληψης ώστε να ικανοποιούν την αίσθηση ακινησίας που είχαν οι άνθρωποι της εποχής. 

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός πως το γεωκεντρικό σύστημα δημιουργούσε πολλά προβλήματα στην εφαρμογή του. Παρόλα αυτά έχει τόσο μεγάλη επίδραση η ψευδαίσθηση των αισθήσεων μας και μας είναι τόσο δύσκολο να φανταστούμε μια άλλη πραγματικότητα από αυτή που βλέπουμε που ο άνθρωπος χρειάστηκε 1500 χρόνια και τις εργασίες του Κοπέρνικου και του Γαλιλαίου για να συνειδητοποιήσει πως εμείς γυρίζουμε και όχι ο ήλιος. Παίρνουμε δηλαδή το αποτέλεσμα, την αίσθηση που έχει ο άνθρωπος πως η γη δεν κινείται και δημιουργούμε τα αίτια αυτού του αποτελέσματος και σκεφτόμαστε “Δεν αισθανόμαστε πως γυρίζει η Γη, επειδή απλά δεν γυρίζει!” 


Φυσικά οι λόγοι που μια επιστημονική τοποθέτηση σαν αυτή του Κοπέρνικου και του Γαλιλαίου δεν γίνονταν αποδεκτή έχουν τις ρίζες τους αλλού. Ωστόσο ισχυροποιούνται από την πεποίθηση του απλού κόσμου που βλέπει πως στην πραγματικότητα δε νιώθει καμιά περιστροφή της γης.


Ρουσσώ και σχέσεις εκμετάλλευσης
Ο Ζαν Ζακ Ρουσσώ στο έργο του “Το κοινωνικό συμβόλαιο” επιχειρηματολογεί


κατά των σχέσεων εκμετάλλευσης. Από πολλούς φιλοσόφους και στοχαστές της εποχής του, και όχι μόνο, οι σχέσεις εκμετάλλευσης παρουσιάζονταν ως φυσικές. Η δύναμη και η ευφυΐα των ισχυρών και αντίστοιχα η αδυναμία και το χαμηλό επίπεδο των δούλων φάνταζε το τέλειο επιχείρημα για τη φυσικότητα αυτής της άνισης σχέσης.

Πιο συγκεκριμένα ο Ρουσσώ γράφει για τον Αριστοτέλη.

Πριν από όλους, ο Αριστοτέλης είχε αναφέρει οτι οι άνθρωποι δεν είναι καθόλου φύσει ίσοι, αλλά οτι άλλοι γεννιούνται να γίνουν δούλοι και άλλοι κύριοι.

Ο Αριστοτέλης είχε δίκιο, αλλά εξέλαβε το αποτέλεσμα ως αίτιο. Όποιος έχει γεννηθεί στη σκλαβιά γεννιέται για τη σκλαβιά αναμφισβήτητα. Οι σκλάβοι χάνουν τα πάντα μέσα στις αλυσίδες τους, ακόμα και την επιθυμία να τις αποτινάξουν. Αν λοιπόν υπάρχουν φύσει δούλοι, είναι γιατί υπήρξαν δούλοι παρά φύσιν. Ο καταναγκασμός έφτιαξε τους πρώτους δούλους, η δειλία τους διαιώνισε.

Ουσιαστικά δηλαδή ο Αριστοτέλης και όχι μόνο αυτός, είδε το αποτέλεσμα μιας κοινωνικής διαμόρφωσης και αγνόησε τα αίτια. Εξέλαβε δηλαδή, όπως λέει και ο Ρουσσώ, το αποτέλεσμα ως αίτιο.


Γενικότερα
Σε γενικές γραμμές η αντιστροφή της πραγματικότητας δε μας επιτρέπει να σκεφτούμε κάτι διαφορετικό από αυτό που ήδη υπάρχει. Θεωρούμε δηλαδή πως αφού η πραγματικότητα έχει διαμορφωθεί, τότε αυτό που συμβαίνει έχει διαμορφωθεί, επειδή ακριβώς δεν μπορεί να υπάρχει κάτι άλλο. 

Η ισοπεδωτική αυτή αντιστροφή δυσκολεύει πάρα πολύ την αμφισβήτηση οποιασδήποτε κοινωνικής δομής. 

Μάλιστα όσο πιο πολλά χρόνια υπάρχει η συγκεκριμένη δομή τόσο πιο εδραιωμένη είναι στη συνείδηση των ανθρώπων σαν φυσικός νόμος. Το εντυπωσιακό όμως είναι πως ακόμα και πρόσφατες αλλαγές στην κοινωνική δομή, πολύ σύντομα γίνονται στη συνείδηση της κοινωνίας μη αντιστρεπτές και αμφισβητήσιμες. Η κρίση νομίζω το έχει αποδείξει αυτό με τον καλύτερο τρόπο. Τα νέα δεδομένα που μπαίνουν καθημερινά στη ζωή μας μπαίνουν με τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελούν αμετακίνητες καταστάσεις. 

Θα δώσω ένα μικρό παράδειγμα. Η αύξηση στην τιμή του πετρελαίου μας έκανε να αναθεωρήσουμε τον τρόπο θέρμανσης και να δημιουργήσουμε εγκαταστάσεις με ορίζοντα απόσβεσης δεκαετίας πολλές φορές. Ένα προσωρινό μέτρο που θεωρητικά θα μπορούσε να αλλάξει σε 2-3 χρόνια πέρασε στην κοινωνία ως η νέα πραγματικότητα.

Το φαινόμενο της αντιστροφής της πραγματικότητας, μας δυσκολεύει εκτός από το



να αμφισβητήσουμε να δεχθούμε και κάποια αλλαγή. Την αλλαγή αυτή την περιμένουμε έξω από εμάς. Αφού λοιπόν την αλλαγή αυτή δεν την βλέπουμε σαν υλική δύναμη θεωρούμε αυτόματα πως δεν της αξίζει να υπάρχει. Το αίτιο όμως της μη ύπαρξης της αλλαγής είναι οτι το μεγαλύτερο μέρος του κοινωνικού συνόλου δεν έχει διάθεση να τη διαμορφώσει. Άλλη μια ισχυρή αντιστροφή της πραγματικότητας λοιπόν.


Δεν είναι τυχαία η δήλωση του Μαχάτμα Γκάντι Γίνε εσύ η αλλαγή που θες να δεις στον κόσμο!


Διαβάστε περισσότερα... »

Πείραμα Asch (The Asch Conformity Experiment) και πείραμα του ασανσέρ: Ελέγχοντας τη συνείδηση της μάζας (ή ο φόβος του να διαφέρεις)





Από το 1950 και έπειτα ο κοινωνικός ψυχολόγος Solomon 
Asch ξεκίνησε μια σειρά από πειράματα πάνω στην συμπεριφορά των ανθρώπων υπό την κοινωνική πίεση, γνωστά και Asch Conformity Experiments.

Αυτό το πείραμα πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας 123 άνδρες. Κάθε συμμετέχοντας τοποθετήθηκε σε μια ομάδα με 5 έως 7 “συνεργάτες” (ανθρώπους που γνώριζαν τον πραγματικό σκοπό του πειράματος, αλλά παρουσιάστηκαν ως απλοί συμμετέχοντες στον εν αγνοία “πραγματικό” συμμετέχοντα). 

Στους συμμετέχοντες παρουσιάστηκε μια κάρτα με μια γραμμή, ακολουθούμενη από μια άλλη κάρτα με 3 γραμμές, a, b και c. 

Ζητήθηκε τότε από τους συμμετέχοντες να πουν ποια γραμμή ταίριαζε σε μήκος με την γραμμή στην πρώτη κάρτα. Κάθε ερώτηση με γραμμή αποκαλέστηκε “δοκιμή”. Ο “πραγματικός” συμμετέχοντας απαντούσε κατά σειρά τελευταίος ή μια θέση πριν. 

Για τις πρώτες δύο δοκιμές, το “υποκείμενο” θα ένιωθε άνετα στο πείραμα, διότι αυτός μαζί με τους υπόλοιπους “συμμετέχοντες” έδιναν την προφανή, σωστή απάντηση. Στην τρίτη δοκιμή, οι συνεργάτες άρχιζαν να δίνουν όλοι την ίδια λανθασμένη απάντηση. 

Υπήρξαν 18 δοκιμές στο σύνολο και οι συνεργάτες απάντησαν λανθασμένα στις 12 από αυτές. Αυτές ήταν γνωστές ως “κριτικές δοκιμές”. Ο σκοπός ήταν να ερευνηθεί εάν ο πραγματικός συμμετέχοντας θα άλλαζε την απάντηση του και θα αποκρινόταν με τον ίδιο τρόπο όπως οι συνεργάτες, παρόλο που ήταν η λάθος απάντηση.

Ο Solomon Asch θεώρησε αρχικά ότι η πλειοψηφία των ανθρώπων δε θα συμφωνούσαν με κάτι φανερά λάθος, αλλά τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι συμμετέχοντες συμμορφώθηκαν με την πλειοψηφία στο 37% των κριτικών δοκιμών. Ωστόσο, 25% των συμμετεχόντων δεν συμμορφώθηκαν σε καμία δοκιμή. 75% συμμορφώθηκαν τουλάχιστον μία φορά, και 5% κάθε φορά.












Το πείραμα Arch αποδεικνύει με τρανό τρόπο με πόση ευκολία και με πόσο επικίνδυνο τρόπο μπορεί να διαμορφωθεί πολλές φορές η λεγόμενη "κοινή γνώμη".



Ένας άνθρωπος γίνεται εύκολα θύμα της "πλάνης της πλεοψηφίας" αψηφώντας το οφθαλμοφανές και συγκατατίθεται με τη μάζα !!!



Τελικά "μάζα" δεν είναι ένας συγκεκριμένος αριθμός ανθρώπων, αλλά κάτι που δεν είναι αυτο-κινούμνεο αλλά απλά κινείται από μία εξωτερική παρέμβαση.

Η διαμόρφωση της ανθρώπινης συνείδησης, δυστυχώς διαμορφώνεται κατά πολύ από το ΦΟΒΟ του να είσαι διαφορετικός και η ελεύθερη βούληση "πάει περίπατο"!

Ένα πείραμα που θυμίζει τον πλατωνικό "Μύθο της Σπηλιάς" που αναφέρεται στους "δεσμώτες" που αλυσσοδεμένοι σε αυτό τον κόσμο φοβούνται να αποχωριστούν τις αλυσίδες τους ... από φόβο να τους πουν "διαφορετικούς" !!!





πηγή-filosofoi-tou-dromou


Τα «πειράματα συμμόρφωσης» του καθηγητή Κοινωνικής Ψυχολογίας των ΗΠΑ Solomon Asch (1907 – 1996), αλλιώς και «πρότυπα του Ash», είναι μια σειρά μελετών που δημοσιεύτηκαν τη δεκαετία του 1950 και κατέδειξαν την ισχύ που έχει στον άνθρωπο ητάση συμμόρφωσης με την επικρατούσα άποψη όταν βρίσκεται μαζί με άλλους.

Η μέθοδος
Στην πρότυπη μορφή του πειράματος του Asch οι συμμετέχοντες σε αυτό κάθονται σε ένα δωμάτιο. Δέχονται μια σειρά από απλές ερωτήσεις, όπως για παράδειγμα αν μια γραμμή είναι μεγαλύτερη σε μήκος σε σύγκριση με άλλες, αν κάποια από αυτές έχει το ίδιο μήκος με διπλανή της, κτλ. 

Έπειτα από τις πρώτες ορθές απαντήσεις στη διαδικασία, αρχίζουν να δίνονται λανθασμένες, παρότι η ορθή απάντηση είναι πάντα προφανής. Στην πραγματικότητα αυτό που συμβαίνει είναι ότι κάποιοι από τους συμμετέχοντες στο πείραμα συνεργούν με τους διοργανωτές του, δίνοντας επίτηδες την ίδια λανθασμένη απάντηση ώστε να μελετηθεί ο τρόπος με τον οποίο θα αντιδράσουν οι ανίδεοι για τη συμπαιγνία συμμετέχοντες.

Τα αποτελέσματα του πειράματος είναι συγκλονιστικά κι έχουν επαληθευτεί σε πολλές παραλλαγές του μετά το 1946, εποχή πρώτης εφαρμογής του.

Όταν οι ερωτήσεις γίνονται δίχως την ύπαρξη του γκρουπ παρουσιάζεται μια μόλις λανθασμένη απάντηση για κάθε τριανταπέντε ερωτήσεις - ένα ποσοστό μικρότερο από 3%. Ο Solomon Asch εύλογα υπέθετε ότι οι περισσότεροι άνθρωποι δε θα συμμορφώνονταν με κάτι τόσο προφανώς λανθασμένο και το ποσοστό θα κυμαινόταν στα ίδια επίπεδα στην περίπτωση του γκρουπ. Ωστόσο, δεχόμενοι την κοινωνική πίεση της ομάδας οι ίδιοι άλλαζαν τη στάση τους. 

Έχει επιβεβαιωθεί ότι σε ποσοστό 32% οι συμμετέχοντες δίνουν ομόφωνα την ίδια λανθασμένη απάντηση με τους υπόλοιπους, ενώ το 75% των ερωτηθέντων απαντά λανθασμένα τουλάχιστον σε μια από τις ερωτήσεις.

Με άλλα λόγια, μόλις ένας στους τέσσερις κρατά μια στάση απόλυτης ανεξιγνωμίας και μη συμμόρφωσης με την κυρίαρχη γνώμη όταν οι απαντήσεις στα ερωτήματα που τίθενται είναι προφανείς. Η συμπεριφορά κάτω από κοινωνική πίεση είναι αδιαφιλονίκητη και οι συνειρμοί που προκύπτουν είναι καίριοι.

Πόσο εύκολα συμμορφωνόμαστε με τις απόψεις των γύρω μας; 

Πόσο μεγαλύτερο γίνεται το 32% στα ερωτήματα της πραγματικής ζωής όπου οι απαντήσεις δεν είναι τόσο προφανείς; Πόσο ακόμα αυξάνεται το ποσοστό όταν η ομάδα δεν αποτελεί μια προσωρινή σύμβαση -όπως στο εν λόγω πείραμα- αλλά αποτελεί οργάνωση (πολιτική, κοινωνική, επαγγελματική) που καθορίζει σημαντικά την καθημερινότητα των ανθρώπων και την εξέλιξη τους;
















Η προπαγάνδα πάντοτε λειτουργούσε από ανθρώπους που είχαν το "ταλέντο", οι οποίοι προσλαμβάνονταν από "έξυπνους" για να παγιδεύουν νοητικώς τους ανθρώπους μετατρέποντας τους σε μάζα. 

Φυσικά ο στόχος ήταν (και παραμένει) η λίγοι να συνεχίσουν να εκμεταλλεύονται τους πολλούς, αλλά οι πολλοί να μην γνωρίζουν ότι βρίσκονται σε αυτήν την κατάσταση για να μην αντιδρούν, ή να αντιδρούν προς άσχετες κατευθύνσεις . Πριν περίπου έναν αιώνα όμως άλλαξε το σκηνικό και η προπαγάνδα πέρασε από το "ταλέντο" σε επιστημονική βάση.









Διαβάστε περισσότερα... »

Eξανθρωπισμός της επιστήμης ή εξορθολογισμός του ανθρώπου;




Tις προάλλες είχαμε μία συζήτηση και τέθηκε το ερώτημα «εξανθρωπισμός της επιστήμης ή εξορθολογισμός του ανθρώπου;». 

Τα τελευταία χρόνια όλος ο αγώνας του ανθρώπου για την «βελτίωση» της ζωής του μέσα από μία σειρά από ενέργειες όπως κατάκτηση του διαστήματος, αποκρυπτογράφηση του DNA, εκμετάλλευση των πλουτοπαραγωγικών πηγών και της φύσης στο έπακρο, μέσα υποτίθεται από ένα τρόπο σκέψης που διδασκόμαστε χαρακτηριστικά στη θεωρία των παιγνίων, του να λειτουργείς δηλαδή ορθολογικά, με άλλα λόγια να πράξεις έτσι ώστε να μεγιστοποιήσεις το κέρδος ή να ελαχιστοποιήσεις την ζημιά σου, οδήγησε στον παραλογισμό της εποχής του σήμερα, με όλες τις ηθικές, διαχρονικές και ανθρώπινες αξίες να έχουν υποκατασταθεί από την απόλαυση της ύλης.

Έχουμε ξεχάσει πως ο αγώνας του ανθρώπου για την κατάκτηση της γνώσεως, με τον διαλογισμό, την οξυδερκή παρατήρηση, τη διαίσθηση και την έρευνα, θα πρέπει να ανοίγει συνεχώς νέους ορίζοντες και φωτίζει τον Νου.

Οι κλασικοί Έλληνες φιλόσοφοι είχαν αναπτύξει σε ύψιστο βαθμό τον θεωρητικό στοχασμό, αλλά ασχολήθηκαν εμπεριστατωμένα και με την πρακτική εφαρμογή τού επιστημονικού λόγου - με τον Αρχιμήδη και τους διαδόχους του για παράδειγμα - ώστε στους καιρούς μας να εξελιχθεί σε αναπόσπαστο μέλος της επιστήμης και να κυριαρχήσει στην οικουμένη όλη ως τεχνολογία.



Επιστήμη, βέβαια, και τεχνολογία δεν ταυτίζονται, διότι η επιστήμη παραμένει προσηλωμένη στην όλο και πιο βαθιά κατάκτηση της γνώσεως, ενώ η τεχνολογία έχει ως επιδίωξη την αξιοποίηση της επιστημονικής γνώσεως σε μέσον για την υπηρέτηση των τρεχουσών, πρακτικών αναγκών του ανθρώπου. H επιστήμη αναπτύσσεται συνήθως σε σχέση με τις πρακτικές ανάγκες των ανθρώπων, ακολουθεί όμως βασικά την εξέλιξη μιας κοινωνίας και αντικατοπτρίζει το συγκεκριμένο πνευματικό και ηθικό της επίπεδο.

Ο υλιστικός ευδαιμονισμός, που κυριαρχεί στα προηγμένα οικονομικώς κράτη σήμερα σε συνδυασμό με τα αξιοθαύμαστα επιστημονικά και τεχνολογικά επιτεύγματα, που πολλαπλασιάζονται ραγδαίως, δεν αφήνει στον άνθρωπο τον αναγκαίο χρόνο για να ασχοληθεί, σοβαρά και επίμονα, με τον εσωτερικό του εαυτό, ώστε να επιτύχει όχι μόνο τη διανοητική του συγκρότηση, αλλά και την ηθική ολοκλήρωση της προσωπικότητάς του ως Ανθρώπου. 

Σήμερα, «ο άνθρωπος βουβαίνεται προς τα μέσα και θαυμάζει προς τα έξω».

H τεχνολογία, που βελτίωσε σημαντικά τις συνθήκες της ζωής μας, βοήθησε ή εμπόδισε τον άνθρωπο να γίνει περισσότερο Ανθρωπος; Τα ευγενή ιδεώδη του ανθρωπισμού, διασύρθηκαν και καταρρακωθήκαν στις ημέρες μας.

Ο μηχανοποιημένος και κατακερματισμένος χαρακτήρας της εργασίας στις τεχνοκρατικές κοινωνίες σήμερα έχει ως αποτέλεσμα την αποξένωση του ανθρώπου-δημιουργού από τα δημιουργήματά του. 

H σύγχυση πραγματικών και πλασματικών αναγκών, η πνιγηρή εντατικοποίηση του ρυθμού της ζωής στις μεγαλουπόλεις, η εσωτερική μοναξιά, το άγχος και η αγωνία αλλοτριώνουν βαθύτατα και παρεμποδίζουν την πνευματική ολοκλήρωση των ανθρώπων ως Ανθρώπων αυθεντικών. Ετσι πλήττεται βαριά ο Ανθρωπισμός και δημιουργείται μια ηθική, ιδεολογική και τελικά υπαρξιακή σύγχυση του όντος.

Και βέβαια, η τάση της προσκολλήσεως στην ύλη και η αυξανόμενη πνευματική αδράνεια, σε συνδυασμό με την απίσχνανση της βουλήσεως για βαθύτερο στοχασμό του μυστηρίου του ανθρώπου, οφείλονται στην κυριαρχία του ορθολογισμού και στην τυφλή πρακτικότητα του σύγχρονου υλιστικού πολιτισμού.

Μέσα στο κλίμα αυτό ζει, μεγαλώνει και εργάζεται ο σύγχρονος επιστήμονας, με αποτέλεσμα το έργο του να εντάσσεται επιτακτικά στις γενικότερες αυτές τάσεις της εποχής ενώ θα πρέπει να τον απασχολήσει και πρόβλημα της ηθικής ευθύνης, αξιώνοντας την άμεση, υπεύθυνη αντιμετώπισή του.



Ο επιστήμονας βαρύνεται με ποικιλόμορφη ευθύνη για τη γνώση που κατά κάποιον τρόπο παράγει και οφείλει να προβλέπει οποιοδήποτε πιθανό κίνδυνο που θα μπορούσε να προέλθει από τη χρήση της - ή την κατάχρησή της - στο μέλλον για τον άνθρωπο και για την οικουμένη. Πρέπει να αποφασίζει με άγρυπνη συνείδηση και υπευθυνότητα εάν τα αποτελέσματα των ερευνών του πρέπει τελικά να εφαρμοσθούν. 

Κάθε επιστημονικό επίτευγμα ίσως θα πρέπει να εξετάζεται όχι μόνο ως γνωστική ή υλική κατάκτηση, αλλά και για το αν θα αποβεί ευεργετικό ή επιζήμιο, ή και καταστρεπτικό, για την ύπαρξη του ανθρώπου. Τον έλεγχο αυτό δεν μπορεί ή δεν επιτρέπεται να επιβάλλει στη συνειδητή ελευθερία του επιστήμονα παρά μόνον η συναίσθηση της ανθρώπινης και της κοινωνικής του ευθύνης.

Δυστυχώς, όμως, οι αποφάσεις για τη χρησιμοποίηση από τη σύγχρονη τεχνολογία επιστημονικών γνώσεων και ανακαλύψεων δεν ανήκουν πάντοτε στην απόφαση ή στη σύμφωνη γνώμη εκείνων που τις ανακάλυψαν, ούτε οι πολλαπλές συνέπειες από τη χρήση τους έχουν όσο και όπως θα άρμοζε υπολογισθεί. 

Ο Oppenheimer για παράδειγμα, όταν πληροφορήθηκε την καταστροφή της Χιροσίμα, ένιωσε βαριές τύψεις συνειδήσεως, διότι είχε τόσο αποφασιστικά συμβάλει στη διάσπαση του ατόμου, που βέβαια δόξασε και την επιστήμη και το όνομά του, αλλά διέσπασε και το ιερό κύρος του Ανθρώπου, προσφέροντάς του τη φονικότερη δύναμη. Και αργότερα, ο Χάιντεγκερ, όταν πληροφορήθηκε την άλωση του γενετικού μυστηρίου του ανθρώπου, είπε πως «τώρα μόνο ένας Θεός μπορεί να σώσει την ανθρωπότητα».

Ο τελικός σκοπός της επιστήμης τελικά μάλλον θα πρέπει να είναι ο εξανθρωπισμός της ζωής και ως σκοπός της ζωής ο εξανθρωπισμός της επιστήμης, ώστε να υπηρετείται ο Ανθρωπος. 

Διότι μόνο με τον απόλυτο σεβασμό προς τον Άνθρωπο μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά ο υλισμός και ο υπέρμετρος ευδαιμονισμός που κυριαρχεί και ορίζει την εποχή μας.. Ο επιστήμονας οφείλει να συνειδητοποιήσει ότι πάνω από όλα βρίσκεται, αμετάθετος και αναντικατάστατος, ο Ανθρωπος. Και όπως, πολύ εύστοχα, όρισε ο Καντ: «ο άνθρωπος δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ποτέ ως μέσον, για κάποιο σκοπό, αλλά να θεωρείται αυτός, ο ίδιος, ο τελικός σκοπός».




Για να παραμείνουν όμως οι στόχοι της επιστήμης ανθρωποκεντρικοί, κρίνεται απολύτως αναγκαίος ο επανακαθορισμός τους από «προσωπικότητες με υψηλά ηθικά ιδανικά», κατά τον Αϊνστάιν, δηλαδή από έντιμους, υψηλόφρονες, συνεπείς και ανιδιοτελείς, διορατικούς, ειλικρινείς και αντικειμενικούς ανθρώπους-επιστήμονες.

Και για τον μεγάλο και κρίσιμο αυτό σκοπό, κρίνεται απαραίτητη η ανθρωπιστική τους συγκρότηση και καλλιέργεια, η βαθιά γνώση του δικαίου και του ηθικού τους καθήκοντος καθώς και μια ανεπτυγμένη κοινωνική συνείδηση ηθικής και αλληλεγγύης. 

Διότι η επιστήμη πρέπει να αποσκοπεί στην βελτίωση των συνθηκών της ζωής του ανθρώπου σε όλες τις εκφάνσεις της, τη μετάδοση της γνώσεως, την καταπολέμηση της αμάθειας και των προλήψεων, την ολόπλευρη καλλιέργεια σε βάθος του ανθρώπου, με κατάληξη τον σταθερό φωτισμό της συνειδήσεώς του, τη φροντίδα για το περιβάλλον, τη διασφάλιση της ειρήνης του κόσμου, της δικαιοσύνης και του σεβασμού των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σε συνδυασμό με τον δραστικό περιορισμό της δυστυχίας, οπουδήποτε γης.



Κρίνεται λοιπόν επιτακτική η ανάγκη της συνδρομής του ανθρωπισμού ως του υψίστου σκοπού της επιστήμης. Διότι η ορθή λειτουργία μιας ανθρώπινης κοινωνίας κορυφώνεται στον βαθύ εξανθρωπισμό του ανθρώπου, στην ηθική ολοκλήρωση των μελών της.

Σήμερα, ο άνθρωπος υποβιβάζεται και γίνεται αντικείμενο, αριθμός, με τις οι ανάγκες και τα ιδανικά του να πωλούνται και αγοράζονται, και θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε τον κίνδυνο και να αντιδράσουμε αποτελεσματικά, δαμάζοντας την τεχνοκρατία, μεταλλάσσοντας αποφασιστικά το υλιστικό υπόβαθρο της κοινωνίας και αποκαθιστώντας τον ανθρωπισμό ως απαραίτητη αξίωση του ανθρωπίνου όντος για κάθε εποχή.

Θα πρέπει να θέσουμε τον συνεχή εξανθρωπισμό του ανθρώπου ως ύψιστο σκοπό μας. 

Διαφορετικά, η ζωή μας θα καταντήσει ένας διαρκής εφιάλτης...

Διαβάστε περισσότερα... »

Τι σημαίνει η λέξη "αιγίδα";


Στενοχωρήθηκε πολύ η Αμάλ­θεια κι ο Δίας, για να την παρηγορή­σει, ευλόγησε το κέρατο και το έκανε «κέρας της αφθονίας»


Γράφει ο Ερανιστής

Όπως είναι γνωστό από την αρχαία ελληνική μυθολογία, η Αμάλθεια ήταν η τροφός του Δία στο Ιδαίο Άντρο, όπου τον είχε κρύψει η μητέρα του η Ρέα για να γλυτώσει από τον πατέρα του, Κρόνο, ο οποίος έτρωγε τα παιδιά του. Άλλοτε περιγράφεται ως νύμφη Υάδα και άλλοτε ως κατσίκα, από το κέρας της οποίας τρεφόταν ο Δίας με γάλα και μέλι.

Η λέξη Αμάλθεια: α- στερητικό + μάλθος [= έλλειψη, στέρηση (βλ. μαλθακός)], οπότε η αρχική σημασία της λέξης ήταν η μη στέρηση και κατά συνέπεια η γενναιοδωρία.

Η λέξη αιγίδα χρησιμοποιείται σήμερα κυρίως στην έκφραση υπό την αιγίδα και σημαίνει με την επίσημη υποστήριξη (ηθική ή υλική), υπό την προστασία, φροντίδα κάποιου· όπως θα δούμε, η αρχαία σημασία ήταν:ασπίδα φτιαγμένη από δέρμα αίγας, κατσίκας, γίδας.

Στην Επιτομή του Μεγάλου Λεξικού της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας των H.G. Liddell & R. Scott, βρίσκουμε:

αἴξ, αἰγός, ὁ, ἡ, δοτ. πληθ. αἴγεσιν· I. 1. γίδα, κατσίκα, Λατ. caper, capra, σε Όμηρ. 2. αἲξ ἄγριος, αγριοκάτσικο, αίγαγρος, ο Λατ. ibex, στον ίδ. II. αἶγες, παλαιός τύπος που σημαίνει τα μεγάλα, υψηλά κύματα (πιθ. όχι από το ἀΐσσω, γιατί √ΑΙΚ αυτού του ρήματος).

Τις αίγες του βόσκει και ο έφηβος Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης:

«Ἡ τελευταία χρονιὰ ποὺ ἤμην ἀκόμη φυσικὸς ἄνθρωπος ἦτον τὸ θέρος ἐκεῖνο τοῦ ἔτους 187… Ἤμην ὡραῖος ἔφηβος, καστανόμαλλος βοσκός, κ᾽ ἔβοσκα τὰς αἶγας τῆς Μονῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ εἰς τὰ ὄρη τὰ παραθαλάσσια, τ᾽ ἀνερχόμενα ἀποτόμως διὰ κρημνώδους ἀκτῆς, ὕπερθεν τοῦ κράτους τοῦ Βορρᾶ καὶ τοῦ πελάγους.»

«Ἦτον ὠχρά, ροδίνη, χρυσαυγίζουσα καὶ μοῦ ἐφαίνετο νὰ ὁμοιάζη μὲ τὴν μικρὴν στέρφαν αἶγα, τὴν μικρόσωμον καὶ λεπτοφυῆ, μὲ κατάστιλπνον τρίχωμα, τὴν ὁποίαν ἐγὼ εἶχα ὀνομάσει Μοσχούλαν.» (Όνειρο στο κύμα)

Στους Liddell & R. Scott διαβάζουμε ακόμη:

αἰγίς, -ίδος, ἡ (αἴξ)· I. 1. αιγίδα ή ασπίδα του Δία, όπως περιγράφεται στην Ομήρ. Ιλ. Ε. 738 κ. ε. Η αιγίδα σε αγάλματα της Αθηνάς παρουσιάζεται ως κοντό κάλυμμα από κατσικίσιο δέρμα, καλυμμένο με λέπια, με το κεφάλι Γοργόνας και με κρόσσια που σχηματίζονται από φίδια, βλ. Ηρόδ., Δ. 189. 2. παλτό από κατσικίσιο δέρμα, σε Ευρ. II. (αἲξ II), ορμητική θύελλα, φοβερή καταιγίδα, σίφουνας, τυφώνας, σε Αισχύλ.

Στην Ε” ραψωδία της Ιλιάδας βρίσκουμε άλλη μία αναφορά:

ἣ δὲ χιτῶν᾿ ἐνδῦσα Διὸς νεφεληγερέταο
τεύχεσιν ἐς πόλεμον θωρήσσετο δακρυόεντα.
ἀμφὶ δ᾿ ἄρ᾿ ὤμοισιν βάλετ᾿ αἰγίδα θυσσανόεσσαν
δεινήν, ἣν περὶ μὲν πάντῃ Φόβος ἐστεφάνωται, ( Ιλιάδα, Ραψωδία Ε, 735)

Και ως τον χιτώνα ενδύθηκε του αστραποδόρου Δία,
στην μάχῃν την πολύθρηνον να ορμήσει οπλίζετ΄ όλη.
Στους ώμους βάζει την φρικτήν, την κροσωτήν ασπίδα,
πόχει τριγύρω την φυγήν κι η Έρις είναι μέσα

(Μετάφραση Ιάκωβου Πολυλά)

Ο Νίκος Καζαντζάκης αποδίδει την αἰγίδα θυσσανόεσσαν ως κροσσωτό βροντοσκούταρο:

του Δία μετά φοράει το θώρακα του νεφελοστοιβάχτη
για τον πολύδακρο τον πόλεμο, και τ” άρματά του βάζει.
Το κροσσωτό του βροντοσκούταρο περνά στους ώμους γύρω,
το τρομερό, που στεφανώνει το περίγυρα η Φευγάλα.

Ενώ ο Αλέξανδρος Πάλλης σημειώνει:

...και στα τσαπράζα βάζοντας του Συγνεφοσυνάχτη,
φορούσε τ” άρματα να βγει στη δακροδότρα μάχη.
Πρώτα στους ώμους κρέμασε την κροσσωμένη ασπίδα,
φριχτή, που κύκλωθε παντού την τριγυρίζει ο Φόβος,

Γνωστό είναι και το γίδι, με διάφορες μεταφορικές σημασίες: μσν. γίδιν < αρχ. αἰγίδιον (αποβ. του αρχικού άτ. φων.) υποκορ. της λ. αἴξ `κατσίκα

Στο λεξικό Σουίδα διαβάζουμε σχετικά:

Λεξικό Σουίδα


Και στο Λεξικό του Δημητράκου:
Λεξικό Δημητράκου


Μεταξύ άλλων, καταγράφονται και οι τύποι αιγίοχος, αυτός που κρατάει ασπίδα και αιγιπόδης, οκατσικοπόδης:

Λεξικό Δημητράκου


Γνωστός είναι και ο Αιγόκερως:
Λεξικό Δημητράκου


Η λέξη χρησιμοποιείται από τους δημοσιογράφους, με την ίδια περίπου σημασία: Σύστημα σταθερών ισοτιμιών υπό την αιγίδα του ΔΝΤ;, Χημικός πόλεμος υπό την αιγίδα του ΔΝΤ.


Το κέρας της αφθονίας
Τέλος, σύμφωνα με τον Διόδωρο τον Σικελιώτη (βλ. Βιβλίο Ιστορίας Γ” Δημοτικού), όταν ο Δίας ήταν ακόμη μικρός, παί­ζοντας με την Αμάλθεια μια μέρα, χωρίς να το θέλει, της έσπασε το ένα κέ­ρατο. Στενοχωρήθηκε πολύ η Αμάλ­θεια κι ο Δίας, για να την παρηγορή­σει, ευλόγησε το κέρατο και το έκανε «κέρας της αφθονίας». Από μέσα του έβγαινε ό,τι μπορούσε κανείς να επι­θυμήσει: λαχανικά και φρούτα, μέλι, λάδι και κρασί, όλοι οι καρποί της γης κι ό,τι άλλο μπορούσε κάποιος να ζη­τήσει.

Με το δέρμα της Αμάλθειας έντυσε την ασπίδα του, που ονο­μάστηκε αιγίδα, και προστάτευε όποι­ον την κρατούσε. Όταν πέθανε η Αμάλθεια, ο Δίας την έκανε αστέρι.


Διαβάστε περισσότερα... »

O πόλεμος των λογισμών




Aγιος Δημήτριος του Ροστώφ

Aπό τους πονηρούς λογισμούς που πολεμούν τον άνθρωπο, τρεις είναι οι πιο σκληροί: της απιστίας, της βλασφημίας και της πορνείας.

Γιά να κοπάσει αυτός ο πόλεμος, πρέπει πρώτα να γνωρίζεις πότε αμαρτάνεις και πότε όχι:

Δεν αμαρτάνεις όταν ο νούς, η βούλησις, δεν συγκατατίθεται στους λογισμούς, πολύ περισσότερο όταν τους αποστρέφεται ή τους περιφρονή. Αμαρτάνεις, κάποτε και θανάσιμα, όταν ο νούς αυτοπροαίρετα συγκρατή τους λογισμούς και η καρδιά ηδύνεται και ευχαριστείται μ' αυτούς.

Όποιος πολεμείται από πονηρούς λογισμούς και δεν τους αποδέχεται, ταράσσεται όμως νομίζοντας ότι αμάρτησε, αυτός είναι μικρόψυχος, εμπαίζεται από τον διάβολο και δεν γνωρίζει να διακρίνη μεταξύ προσβολής και συγκαταθέσεως.

Μην παραξενεύεσαι που οι ίδιοι λογισμοί φέρνουν μαζί τους και θάνατο και ζωή, αιώνιο θάνατο ή αιώνια ζωή. Σ' εκείνον που τους αποδέχεται προκαλούν θάνατο. Σ' εκείνον που τους αποστρέφεται και τους πολεμά χαρίζουν ζωή, και αυξάνουν τον μισθό του στον ουρανό.

Συμβαίνει κάποτε να έρχωνται λογισμοί απιστίας ή βλασφημίας κατά του Θεού, της Υπεραγίας Θεοτόκου ή των αγίων. Καμμιά φορά, αντικρίζοντας τα άχραντα και θεία Μυστήρια ή τις άγιες εικόνες, πέφτουν επάνω σου σαν μαύρο σύννεφο βλάσφημες σκέψεις. Περιφρόνησε αυτούς τους λογισμούς. Αδιαφόρησε. Μην ανησυχής και μη θλίβεσαι, γιατί έτσι χαροποιείς τον διάβολο. Τού αρκεί να σε βλέπη θλιμμένο και συγχυσμένο, αν δεν κατορθώση κάτι χειρότερο, θα επαυξήση τότε τους λογισμούς σου, για να εξουθενώση τελείως τη συνείδησί σου. Όταν όμως σε δη να περιφρονής τους βλάσφημους λογισμούς, θα απομακρυνθή ντροπιασμένος.

Πρόσεξε, και θα διαπίστωσης ότι και τα τρία είδη των λογισμών γεννιούνται συχνά από την κατάκρισι. Μην κατακρίνης τον αδελφό σου και θα καταφέρης γενναίο πλήγμα στους πονηρούς λογισμούς. Επειδή όμως ο πόλεμος των λογισμών ταλαιπωρεί συνήθως τους υπερηφάνους και φθονερούς, ο πιο σίγουρος τρόπος για ν' απαλλαγής απ' αυτόν είναι να καλλιεργήσης μέσα σου την ταπείνωσι και την ακακία.

Οι άγιοι Πατέρες διδάσκουν και υποδεικνύουν τα μέσα και τους τρόπους που θα χρησιμοποιήσης για να νικήσης τους λογισμούς και να καταισχύνης τους δαίμονες που τους σπέρνουν μέσα σου:

Να τους φανερώνης στον πνευματικό σου με την εξομολόγησι. Να προσεύχεσαι στον Κύριο με θέρμη, αναθέτοντας σ' Εκείνον την ασθένειά σου και ομολογώντας την αδυναμία σου.

Να καλλιεργής μέσα σου τη συντριβή του νού, την αυτομεμψία και, γενικά, ταπεινό φρόνημα.

Ν' αγαπήσης τη νηστεία, που θανατώνει προ παντός τους σαρκικούς λογισμούς.

Ν' αγαπήσης τους σωματικούς κόπους και μόχθους, που ταπεινώνουν το σώμα και πνίγουν μέσα στον ιδρώτα σου τις πανουργίες των δαιμόνων.

Να ζης συνέχεια με τη μνήμη του θανάτου και της φοβερής κρίσεως του Θεού.

Ν' αντιπαραθέτης στους ρυπαρούς λογισμούς άλλους λογισμούς, υγιείς και θεαρέστους.

Τέλος, αν είσαι δυνατός, περιφρόνησε και περιγέλασε τους λογισμούς, κι υστέρα προσπέρασέ τους αδιάφορα.

Ο τελευταίος αυτός τρόπος εξευτελίζει τελείως τους δαίμονες.


Πηγή: xristianos.gr
Διαβάστε περισσότερα... »

Άγριος εγωισμός





Δεν είμαστε αυτό που πιστεύουμε ότι είμαστε.Τυφλωμένοι από τη φαντασία μας, υπερεκτιμούμε τον εαυτό μας και λέμε ψέματα στον εαυτό μας. 

Πάντα λέμε ψέματα στον εαυτό μας, σε κάθε στιγμή, όλη την ημέρα, όλη μας τη ζωή. Αν μπορούσαμε να σταματήσουμε εσωτερικά και να παρατηρήσουμε, χωρίς προκαταλήψεις, αποδεχόμενοι μια φορά αυτή την ιδέα του ψέματος, τότε ίσως να βλέπαμε ότι δεν είμαστε αυτό που νομίζουμε ότι είμαστε. 

Μπορώ να έχω στιγμές πραγματικής ηρεμίας, σιωπής, στις οποίες ανοίγομαι σε μιαν άλλη διάσταση, σε έναν άλλο κόσμο. Αυτό που δεν βλέπω είναι ότι πέρα από αυτές τις στιγμές, είμαι το θήραμα των συγκρούσεων και των αντιφάσεων, δηλαδή, της βίας της εγωιστικής δράσης μου, που δεν παύει ποτέ να με απομονώσει και να με διχάζει. Όλα όσα κάνω προκύπτουν από αυτή τη δράση. Καθώς ανακαλύπτω νέες δυνατότητες, χρειάζομαι να γνωρίζω τι βρίσκεται στη ρίζα αυτού του άλλου μέρους της φύσης μου. 

Πρέπει να βλέπω ότι δεν είναι κάτι ξένο, που να μπορώ να το βάλω στην άκρη, όταν και όπως επιθυμώ. Είναι αυτό που είμαι, και δεν μπορώ να είμαι αλλιώς. Αυτός ο άγριος εγωισμός είμαι εγώ, και πρέπει να γίνω συνειδησή της δράσης του. Για να βλέπω αυτή τη βία, πρέπει να εισέλθω σε μία στενή και πραγματική επαφή με τον εαυτό μου, να παρατηρώ τον εαυτό μου χωρίς καμία εικόνα. Γιατί έχουμε μια επιτακτική ανάγκη να αποδείξουμε τον εαυτό μας, να πραγματώσουμε τον εαυτό μας; Στο παιχνίδι είναι μια βαθιά παρόρμηση: ο βαθύς φόβος ότι δεν είμαι τίποτα, ο φόβος της απόλυτης απομόνωσης, του κενού, της μοναξιάς. 

Έχουμε δημιουργήσει αυτή τη μοναξιά με το νου μας, με τις αυτο-προστατευτικές και εγωκεντρικές σκέψεις όπως "εμένα" και "δικό μου", το όνομά μου, η οικογένειά μου, η θέση μου, οι ιδιότητές μου. 

Βαθιά κάτω, νιώθουμε άδειοι και μόνοι, βιώνοντας ζωές, που είναι στενές και επιφανειακές, πεινασμένες συναισθηματικά και επαναλαμβανόμενες νοητικά. Επειδή το μικροπρεπές μας "Εγώ", είναι μια πηγή μαρτυρίου, επιθυμούμε - συνειδητά ή ασυνείδητα - να χαθούμε σε ατομικές ή συλλογικές διεγέρσεις ή σε κάποια μορφή αίσθησης. 

Τα πάντα στη ζωή μας - διασκέδαση, παιχνίδια, βιβλία, φαγητό, ποτό, σεξ - ενθαρρύνει τη διέγερση σε διάφορα επίπεδα. Το διασκεδάζουμε αυτό και αναζητούμε να βρούμε μια κατάσταση “ευτυχίας”, για να διατηρήσουμε μια ευχαρίστηση, στην οποία να μπορούμε να ξεχάσουμε το "Εγώ". 

Όλη την ώρα ο νους μας είναι απασχολημένος με την υπεκφυγή, αναζητώντας συνεχώς, τον ένα ή τον άλλο τρόπο, να απορροφηθεί ολοκληρωτικά σε κάτι έξω από εμάς, να γοητευτεί από κάποια πίστη, αγάπη ή εργασία. 

Η υπεκφυγή έχει γίνει πιο σημαντική από την αλήθεια, που δεν μπορούμε να αντικρίσουμε. 

Περιστρεφόμενος γύρω από τα ατομικά ενδιαφέροντα, ο στενός μας νους απομειώνει τις προκλήσεις της ζωής ερμηνεύοντάς αυτές με την περιορισμένη κατανόηση του. Ως αποτέλεσμα, οι ζωές μας υποφέρουν από την έλλειψη έντασης, ισχυρού αισθήματος, έλλειψη πάθους. Είναι ένα ουσιώδες πρόβλημα. 

Όταν έχουμε πραγματικό πάθος στα βάθη του εαυτού μας, νιώθουμε έντονα και είμαστε εξαιρετικά ευαίσθητοι στη ζωή – στα βάσανα, στην ομορφιά, στη φύση. . . στα πάντα. Νοιαζόμαστε για τη ζωή, για τις δυνατότητές της για την εργασία μαζί και για τη σχέση. Αλλά χωρίς πάθος, η ζωή είναι άδεια, χωρίς νόημα. 

Αν δεν νιώθουμε βαθιά την ομορφιά της ζωής και την πρόκλησή της, τότε η ζωή δεν έχει κανένα νόημα. Λειτουργούμε μηχανικά. 

Ωστόσο, αυτό το πάθος δεν είναι αφοσίωση ή συναισθηματισμός. Μόλις το πάθος έχει ένα κίνητρο ή μία προτίμηση, γίνεται ευχαρίστηση ή πόνος. Το πάθος που χρειαζόμαστε είναι το πάθος να Eίμαι. Επικεντρωμένοι στο συνηθισμένο μας "Εγώ", οι περισσότεροι από εμάς δεν αγαπούν και δεν αγαπιούνται. Έχουμε πολύ λίγη αγάπη στις καρδιές μας, και γι αυτό ικετεύουμε γι αυτή και την αναζητούμε σε υποκατάστατα. 

Η συνήθης συναισθηματική μας κατάσταση είναι αρνητική, όλα τα αισθήματά μας είναι αντιδράσεις. Πραγματικά, δεν γνωρίζουμε τι θα ήταν να έχουμε ένα θετικό συναίσθημα, τι θα ήταν να αγαπάμε.Το συνηθισμένο μου "εγώ", ο εγωισμός μου, είναι πάντα απασχολημένο με ότι το ευχαριστεί ή το δυσαρεστεί, με ότι "εμένα μου αρέσει" ή "εμένα δε μου αρέσει". 

Θέλει πάντα να παίρνει, να αγαπηθεί, και με ωθεί να αναζητώ αγάπη. Δίνω για να πάρω. Ίσως αυτό είναι γενναιοδωρία του νου μου, του "εγώ" μου, αλλά δεν είναι γενναιοδωρία της καρδιάς. Αγαπώ με το "εγώ" μου, τον εγωισμό μου, αλλά όχι με την καρδιά μου. Βαθιά κάτω, αυτό το "εγώ" είναι πάντα σε σύγκρουση με το άλλο πρόσωπο και αρνείται να μοιραστεί. 

Το να ζω χωρίς αγάπη, είναι να ζω σε διαρκή αντίφαση, άρνηση του πραγματικού, αυτού που είναι. Χωρίς αγάπη, ποτέ δεν μπορεί κανείς να βρει τι είναι αλήθεια, και όλες οι ανθρώπινες σχέσεις είναι επώδυνες. 

Δεν γνωρίζω πλήρως τον εαυτό μου, το μυαλό και την καρδιά μου, τον πόνο μου και την απληστία μου, δεν μπορώ να ζήσω στο παρόν. 

Αυτό που πρέπει να εξερευνήσω δεν είναι πέρα από τον εαυτό, αλλά η ίδια η βάση από την οποία σκέφτομαι και νιώθω. Το μυαλό μου ποθεί τη συνέχεια, τη μονιμότητα και η επιθυμία του εγείρει το συνηθισμένο μου "εγώ". Αυτή η σκέψη είναι η πηγή του φόβου, του φόβου της απώλειας, του μαρτυρίου. 

Αν δεν γνωρίζω τη συνολική συνειδητότητα μου – ασυνείδητη καθώς συνειδητή - δεν θα κατανοώ το φόβο και η όλη η αναζήτησή μου θα παραστρατεί και θα παραμορφώνεται. Δεν θα υπάρχει αγάπη, και το μόνο το ενδιαφέρον μου θα είναι για την εξασφάλιση της συνέχειας αυτού του "εγώ", ακόμα και μετά το θάνατο.

Διαβάστε περισσότερα... »

Το ημίτονο του ανθρώπου, ισούται με το ημίτονο της ανθρωπότητας



Οι οικογενειακοί δεσμοί έχουν διαρρηχτεί,
Η κοινωνική συνοχή έχει σπάσει,
Η οικονομία της χώρας έχει καταβαραθρωθεί,
Το ευρωπαϊκό χωρίο έχει αποσυντεθεί, 
Η παγκόσμια ειρήνη έχει διασαλευθεί.

Τα τελευταία χρόνια ζούμε σε μια χαοτική κατάσταση που μας αγγίζει όλους. Πολλοί από εμάς ψάχνουν τρόπους επίλυσης των προβλημάτων. Αγγίζουν το πρόβλημα είτε οικονομικά είτε κοινωνιολογικά. Αναζητούν τα αίτια και την λύση του προβλήματος σε μια εξωατομική συσχέτιση. 

Στην πραγματικότητα τα πράγματα είναι αλλιώς. Ό,τι βλέπουμε, ό,τι αντιλαμβανόμαστε και ό,τι βιώνουμε γύρω μας είναι το εσωτερικό μας καθρέφτισμα. Δεν δημιουργεί και δεν βιώνει το πρόβλημα η ανθρωπότητα, αλλά ο ίδιος ο άνθρωπος – ατομικά. 

Αυτό που είμαστε και δεν το έχουμε ανακαλύψει, αυτά που πράττουμε για προσωπικό όφελος και αδιαφορούμε για τις συνέπειες, όλα αντανακλώνται στο σύνολο της ανθρωπότητας. 

Το εσωτερικό μας χάος είναι αυτό που αντανακλάται έξω από εμάς. Το χάος της μηχανικής και ανεξέλεγκτης σκέψης μας και το εσωτερικό μας κομμάτιασμα είναι αυτό που δημιουργεί και τον κατακερματισμό της ζωής της ανθρωπότητας. 

Αυτό που έχουμε στο κεφάλι μας μπορεί εύκολα να παρομοιαστεί με το κομφούζιο στο κέντρο μιας μεγαλούπολης σε ώρα αιχμής! Είμαστε οι παράφωνοι που δημιουργούμε την γενική κακοφωνία.

Το εσωτερικό μας κομμάτιασμα, η εσωτερική μας διχοτόμηση και διάσπαση είναι τα αίτια που δημιουργείται η σύγκρουση. Το όλον, το ενιαίο δεν έχει χώρο για σύγκρουση. Όταν όμως υπάρχει διάσπαση, τότε ανάμεσα στα κομμάτια υπάρχει χώρος για ανάπτυξη αντιθέσεων και για καλλιέργεια της διαφορετικότητας. 

Άρα αν υπάρχει εσωτερική πάλη σε ένα άτομο πώς γίνεται να μην την μεταφέρει και στον στίβο της ζωής; Όλοι μας έχουμε πει ή έχουμε ακούσει την φράση «τα έχω με τον εαυτό μου». Αν δεν τα βρίσκω με τον εαυτό μου, πώς θα συνυπάρξω με τον συνάνθρωπο μου;



Ο άνθρωπος έχει τα πάνω του, έχει και τα κάτω του. Έχει την παλίρροια του, έχει και την άμπωτη του. Η προσωπική μας κυματοειδής πορεία ταυτίζεται απόλυτα με την κυματοειδή πορεία της ανθρωπότητας.

Ό,τι έχει φτιάξει ο άνθρωπος είναι σύνολα από μονάδες. Δεν υπάρχει τίποτα καθ’ ολοκληρίαν. Αλλάζοντας τις δομικές μονάδες αλλάζεις και το σύνολο.



Αν εργαστούμε προσωπικά και ατομικά ο καθένας μας να βάλει τάξη στο εσωτερικό του χάος, αν μαζέψουμε και κολλήσουμε τα κομμάτια μας τότε η εσωτερική μας τάξη και η εσωτερική μας ενότητα θα ακτινοβολήσει έξω από εμάς. Τότε όλα όσα ευχόμαστε αλλά δεν ξέρουμε πώς να τα πετύχουμε θα έρθουν ως απόρροια της προσωπικής μας αλλαγής. Όσο αλλάζουμε εμείς τόσο θα έλκουμε γύρω μας την αλλαγή, σαν ντόμινο. 

Θυμηθείτε το παιχνίδι που παίζαμε μικρότεροι, το οθέλλο… 





Η λύση συνεπώς δεν είναι κάπου εκεί έξω κρυμμένη. Το κρυμμένο δισκοπότηρο της θεμιτής αλλαγής εδράζεται μέσα μας. Η αλλαγή που αναζητάμε δεν κρύβεται σε μεγαλεπήβολα σχεδιάσματα πολιτικά, κοινωνικά ή οικονομικά παγκόσμιας εμβέλειας.

Το βέλος για να εκτοξευθεί πρέπει να το τραβήξουμε με την χορδή του τόξου προς τα πίσω. Όταν η ζωή μας τραβάει πίσω με δυσκολίες, σημαίνει πως είναι κοντά η εκτόξευση μας προς κάτι νέο, κάτι σπουδαίο! Ας εγρηγορούμε και ας στοχεύουμε μπροστά, στην αλλαγή!




Διαβάστε περισσότερα... »