«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Σάββατο 29 Μαρτίου 2014

7 ερωτήσεις για να κρίνω, εάν μια διδασκαλία μου ταιριάζει


Η δημοσίευση ανάρτησης, 
δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


Στη σύγχρονη εποχή μας, την εποχή της πληροφορίας, οι θεωρίες οι διδασκαλίες, οι γκουρού, οι πνευματικοί ηγέτες, τα ιερατεία, οι φιλόσοφοι, οι καθοδηγητές, οι “προπονητές” κ.λ.π., βρίθουν. Αρκεί μια αναζήτηση στο ίντερνετ για να δεις χιλιάδες βίντεο, απόψεις, θεωρίες κ.ο.κ. 

Μια επίσκεψη σε ένα βιβλιοπωλείο ή σε μια σύγχρονη βιβλιοθήκη αρκεί για να διαπιστώσουμε την ποικιλία των διαφόρων θεωρημάτων επί παντός επιστητού.

Ωστόσο, εδώ, θα ήθελα να εστιάσω στην “πνευματική καθοδήγηση”. Και επειδή είναι σίγουρο ότι πολλοί θα διαφωνήσουν με τα παρακάτω, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως ό,τι γράφω,  έχει να κάνει με τον τρόπο που εγώ προσωπικά κρίνω αν μια διδασκαλία μου ταιριάζει. 


Δεν κρίνω την ίδια τη διδασκαλία, αλλά κρίνω εάν μου ταιριάζει εμένα στη συγκεκριμένη στιγμή που έρχομαι σε επαφή μαζί της. Όλες οι διδασκαλίες έχουν αλήθειες και ό,τι και να λέγεται… όσο τρελό κι αν ακούγεται, περιέχει σίγουρα στον πυρήνα του, ένα μέρος της Αλήθειας.

Είναι επίσης σαφές, ότι ο μοναδικός – πραγματικός δάσκαλος του κάθε ανθρώπου, είναι ο δικός του προσωπικός δρόμος. 

Μέχρι να βρει ωστόσο αυτό το μονοπάτι, πολλές φορές θα πρέπει να περάσει από άλλα μονοπάτια. Κατά τη γνώμη μου δεν νοείται σοβαρός αναζητητής ο οποίος δεν μελετά με ανοιχτό μυαλό τους δρόμους και τις αλήθειες που έχουν ειπωθεί από την αρχαιότητα, μέχρι σήμερα.

Κάθε φορά ωστόσο που έρχομαι σε επαφή με μια διδασκαλία, κάνω εφτά ερωτήσεις στον εαυτό μου. 

Εάν και οι 7 ερωτήσεις απαντηθούν καταφατικά, τότε συνεχίζω τη μελέτη:
1) Κάνει τον κόσμο καλύτερο;
Προάγει δηλαδή τις αξίες που θα κάνουν την ανθρωπότητα να ζει ειρηνικά, με δικαιοσύνη, ισότητα και αρμονία;

2) Με κάνει καλύτερο άνθρωπο;
Μου ξυπνάει δηλαδή μέσα μου τη δίψα για ειρήνη, δικαιοσύνη, ισότητα και αρμονία; Διότι αν δεν το κάνει αυτό σε μένα, πως θα το κάνει στον κόσμο συνολικά;

3) Προάγει το σεβασμό και την ανοχή στο διαφορετικό;
Ένα σύστημα που διδάσκει ότι κάθε τι διαφορετικό από το ίδιο είναι κατώτερο, απλά δεν με αφορά, διότι ένα σύστημα που δεν σέβεται το διαφορετικό, δεν μπορεί ούτε τον κόσμο να κάνει καλύτερο, ούτε και εμένα να ζήσω ειρηνικά και αρμονικά με τους συνανθρώπους μου.

4) Με πείθει;
Μια διδασκαλία που αναφέρεται μόνο σε αυθεντίες και σε δόγματα και προσπαθεί να με πείσει διαμέσου του φόβου ή της υπόσχεσης, χωρίς επιχειρήματα, είναι για εμένα ακατάλληλη. Διότι μια τέτοια διδασκαλία δεν μπορεί να με κάνει καλύτερο άνθρωπο. Διότι θα την ακολουθήσω μόνο από φόβο… Και ο φόβος δεν θα κάνει τον κόσμο μας καλύτερο!

5) Προσθέτει κάτι παραπάνω στις ήδη υπάρχουσες;
Είναι σαφές ότι οι βασικές αλήθειες έχουν ειπωθεί χιλιάδες χρόνια τώρα. Άρα οποιαδήποτε διδασκαλία θα έπρεπε να προσθέτει κάτι παραπάνω σε αυτές τις βασικές αλήθειες ή έστω να παρουσιάζει μια διαφορετική αλήθεια ή μια διαφορετική οπτική γωνία. Και πιστέψτε με, είναι πάρα πολλές αυτές που αναμασούν τα ίδια και τα ίδια.

6) Είναι απλή και κατανοητή;
Είμαι πεπεισμένος, ότι όσο πιο σοφός είναι ο δημιουργός μιας διδασκαλίας, τόσο πιο απλά και κατανοητά μπορεί να μεταφέρει μια πληροφορία. Δεν λέω ότι πρέπει να είναι εύκολη, διότι συνήθως το απλό είναι και δύσκολο, λέω απλώς να καταλαβαίνω τι μου λέει, ή έστω να νομίζω ότι καταλαβαίνω τι μου λέει, γιατί μια πληροφορία μπορεί να έχει πολύ βάθος όπου με το χρόνο να κατανοείς όλο και περισσότερα ή διαφορετικά νοήματα.

7) Προάγει την αυτογνωσία;
Και αυτή είναι για μένα, ίσως η σημαντικότερη ερώτηση. Με βοηθάει αυτή η διδασκαλία να κατανοήσω καλύτερα τον εαυτό μου; Όχι να κατανοήσω το γαλαξία, ή το πως λειτουργεί ο “πνευματικός κόσμος”. Με βοηθάει να δω τις αιτίες που με κάνουν να είμαι αυτό που είμαι; 


 Γιατί αν δω τις αιτίες, τότε μπορώ να τις εξαλείψω, να τις αλλάξω ή να τις ενισχύσω. Μια τέτοια διδασκαλία με κάνει δυνατότερο. Μια τέτοια διδασκαλία θα με οδηγήσει στον πραγματικό και μοναδικό δάσκαλο, τον εαυτό μου. Μια τέτοια διδασκαλία μπορεί να κάνει εμένα και τον κόσμο καλύτερο, γιατί θα σέβεται κάθε τι διαφορετικό, γιατί η αλήθεια της θα είναι αυταπόδεικτη και γιατί θα μιλάει απευθείας μέσα στην καρδιά μου.

Και ξέρω ότι αν και οι εφτά απαντήσεις απαντώνται θετικά… τότε αυτή η διδασκαλία μου ταιριάζει και θα προσθέσει έναν ακόμα φάρο στην αναζήτηση του δικού μου δρόμου.

Πέτρος Ντερζιώτης

Δεν υπάρχουν σχόλια: