«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Κυριακή 17 Φεβρουαρίου 2013

Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί

ή 3, 1 4 1 5 9

Αγαπητοί φίλοι αυτού του χώρου σήμερα θα επανέλθω στο θέμα του   … όχι όμως τόσο στην ποίηση. Αυτή τη φορά είναι απαραίτητα λίγα λόγια παραπάνω σχετικά με αυτό το περιβόητο   ώστε να γίνει περισσότερο κατανοητό και στους μη-Μαθηματικούς, που μπορεί να μην έχουν ακούσει τι είναι και που χρησιμοποιείται. 
Σκέφτηκα όμως να μην κάνω μια εντελώς μαθηματική παρουσίαση και έτσι σε συνέχεια του άρθρου  Το π στην ποίηση … ζήτησα από τον αγαπημένο μου ποιητή και φίλο να κάνει αυτός – αντί για μένα – μια εξαιρετική παρουσίαση και έκανε μια απίστευτα καλλιτεχνική-ποιητική δουλειά !!! 
Είμαι σίγουρη ότι θα σας αρέσει πάρα πολύ, απολαύστε την … 
Αεί ο Θεός ο Μέγας γεωμετρεί,     3, 1 4 1 5 9
τό κύκλου μήκος ίνα ορίση διαμέτρω,  2 6 5 3 5 8
παρήγαγεν αριθμόν απέραντον,             9 7 9
και ον, φεύ, 
ουδέποτε όλον θνητοί θα εύρωσι. 3 2 3 8 4 6 2 6
Πρόκειται για μια ιστορική φράση με την οποία έχει συνδεθεί άρρηκτα ο περιώνυμος  αριθμός  , που έχει σαγηνεύσει ολόκληρο τον μαθηματικό κόσμο στους αιώνες. Την έχει συνθέσει ο Ν. Χατζηδάκης (1872 – 1942), καθηγητής Μαθηματικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Με αυτή τη φράση μπορούμε να θυμόμαστε τα πρώτα 22 δεκαδικά ψηφία του, καθώς το πλήθος των γραμμάτων κάθε λέξης, δηλώνει το αντίστοιχο ψηφίο του   κατά σειρά.
Ο αριθμός π ορίζεται στα Μαθηματικά ως ο λόγος του μήκους της περιφέρειας ενός κύκλου προς τη διάμετρό του. Ο συμβολισμός του προέρχεται από το αρχικό γράμμα της λέξης “περιφέρεια” και είναι καθιερωμένος σε παγκόσμια κλίμακα. Είναι επίσης γνωστός ως σταθερά του Αρχιμήδη και έχει άπειρα ψηφία.
Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, οι λάτρες των Μαθηματικών καταπιάνονται με ένα αστείρευτο κέφι να καταγράψουν πολυεκατομμύρια ψηφία του, ενώ σε μία άλλη πλευρά, εξαιρετικοί αριθμομνήμονες καταφέρνουν να συγκρατούν στο νου τους χιλιάδες ψηφία του, όπως παρασταίνονται στην ακριβή τους σειρά. Είναι ο αριθμός που ελκύει κάθε εραστή των Μαθηματικών, εκλύοντας μία δυνατή γοητεία μέσα του.
Δεν είναι ίσως τυχαίο που η ποίηση αρχίζει με αυτό το γράμμα και καθόλου τυχαίο που το δεύτερο γράμμα της παρουσιάζει ένα γράμμα … σε κύκλο! Η Ποίηση και τα Μαθηματικά χαρακτηρίζονται από το μέτρο τους, αλλά και από την αρτιότητα στη γραφή τους. Έχοντας στο νου μου την ιστορική φράση του   όπως ανέφερα στην εισαγωγή μου, προσπάθησα να κάνω κάτι αντίστοιχο από τη πλευρά της ποίησης, παράλληλα με τη πολύχρονη εργασία μου στα Μαθηματικά. Ένας ερωτογέννητος, στιχοπλόκος κόσμος, η Ποίηση και ένα τέλειο αριθμοσύμπαν, τα Μαθηματικά προσπαθούν να συνυφανθούν σε αυτό το διπλό μου εγχείρημα, εφαρμόζοντας την ίδια στιχουργική ιδέα στη σύνθεσή του.
Κάθε λέξη έχει το ίδιο πλήθος γραμμάτων με το κατά σειρά ψηφίο του  . Καθώς ο μέγιστος μονοψήφιος αριθμός είναι το 9, αντιστοίχισα στον αριθμό μηδέν μία λέξη με πλήθος 10 ή περισσοτέρων γραμμάτων κάθε φορά. Όλη η σειρά των ποιημάτων μου πάνω στον αριθμό  , έχουν ως κύριο άξονα το ακτινοβόλο και ζωογόνο συναίσθημα, την Αγάπη και ήδη βρίσκομαι στο τρίτο ποίημά μου. Δεν ήταν καθόλου εύκολο αρχικά αυτό το εγχείρημα καθώς παρουσιάζει πολλές δυσκολίες η σύνθεσή του, όσο στη δομή των προτάσεων αλλά και στην εύρεση κατάλληλης λέξης με συγκεκριμένο πλήθος γραμμάτων κάθε φορά. Δεν μπορούσα να φτιάξω την οποιαδήποτε φράση όπως την ήθελα, αλλά έπρεπε να ακολουθήσω μία συγκεκριμένη σειρά όπως μου καθόριζαν τα ψηφία του  .  Μου αρέσει όμως να δοκιμάζω τον εαυτό μου στα δύσκολα και τον τελευταίο λόγο πάνω στο αν αξίζει αυτή μου η προσπάθεια, τον έχουνε όλοι εκείνοι που θα με διαβάσουν.
                                                                                                                        Νίκος Π.
                                                                             (Ένας λάτρης των Μαθηματικών και της Ποίησης)

ΠΗΓΗ:
https://mymathworld1.wordpress.com/2013/02/08/%CE%B1%CE%B5%CE%AF-%CE%BF-%CE%B8%CE%B5%CF%8C%CF%82-%CE%BF-%CE%BC%CE%AD%CE%B3%CE%B1%CF%82-%CE%B3%CE%B5%CF%89%CE%BC%CE%B5%CF%84%CF%81%CE%B5%CE%AF-%CE%AE-3-1-4-1-5-9/

Δεν υπάρχουν σχόλια: