«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Δευτέρα 14 Οκτωβρίου 2013

Η ελεημοσύνη - Οσιολογιώτατου Μοναχού π. Μωϋσέως Αγιορείτου




(ἐφημ. «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ», 13.10.13) 

Δόση ἀγαθὴ ἀπὸ τοὺς εὔπορους στοὺς ἄπορους.
Κυρίως ἐλεήμων εἶναι ὁ Θεός, γι’ αὐτὸ μᾶς καλεῖ νὰ τὸν μιμηθοῦμε. Τὸν κάθε ἐλεήμονα τὸν μακαρίζει ὁ Θεός.

Ὁ Χριστὸς ἦταν φτωχὸς καὶ φιλάνθρωπος καὶ αὐτὰ πάντοτε δίδασκε. Τὸ βασικὸ κίνητρο τῆς ἐλεημοσύνης εἶναι ἡ ἀγάπη.
Γνήσια ἀρετὴ τῆς ἐλεημοσύνης εἶναι ἡ ἔλλειψη ἰδιοτέλειας καὶ ἐπαίνων. Ὑπάρχουν δυστυχῶς καὶ ἄνθρωποι ποὺ εἶναι σκληροί, ἀνελεήμονες καὶ ἀφιλάνθρωποι. Ὑπάρχουν καὶ σήμερα ἐλεήμονες ἀλλὰ δὲν εἶναι πολλοί. 

Τὸ κέρδος, ἡ ἰδιοτέλεια, ὁ πλουτισμὸς κυριαρχοῦν. Δυστυχῶς ὁ λόγος σήμερα περὶ ἐλεημοσύνης κάνει ἀρκετοὺς ἀτομιστὲς νὰ δυσανασχετοῦν. Σήμερα αὐτοὶ ποὺ κυριαρχοῦν εἶναι οἱ λεγόμενοι οἰκονομικοὶ ἄνθρωποι. 

Ἡ σημερινὴ ἐποχὴ εἶναι ἀνελεήμων καὶ ἡ λογική της συμφεροντολόγα. Εἶναι καλὸ νὰ ξεπεραστεῖ ἡ ἀπληστία καὶ ὁ κορεσμός. Ἔχει ἀνάγκη μεγάλη ὁ ἀναγκεμένος συνάνθρωπος. Ἡ φιλανθρωπία δίνει χαρὰ στὸν φιλάνθρωπο.

Παρὰ τὶς δυσκολίες τῶν καιρῶν ὑπάρχουν ἀρκετοὶ φιλάνθρωποι. Δὲν εἶναι τόσο πλούσιοι. Δίνουν καὶ ἀπὸ τὸ ὑστέρημά τους. Προσφέρουν φαγητὸ στοὺς χιλιάδες ἄσιτους καὶ ἄπορους φτωχούς. Εἶναι συγκινητικὸ τὸ φαινόμενο καὶ δείχνει εὐγένεια μεγάλης καρδιᾶς. Πολλοὶ εἶναι ἀνώνυμοι. Στοὺς καιρούς μας τέτοιες πράξεις εἶναι ἡρωικές. Ἡ Ἐκκλησία πρωτοστατεῖ, μὰ δὲν τιμᾶται. Τὸ φιλανθρωπικό της ἔργο εἶναι ὀργανωμένο καὶ πλούσιο σὲ πολλὲς ἐνορίες.

Φιλανθρωπία δὲν εἶναι μόνο ἕνα πιάτο ξαναζεσταμένο φαΐ.
Κάθε λόγος ἀγάπης, συμπαράστασης καὶ παρηγοριᾶς, κάθε ἐπίσκεψη σὲ ἀσθενῆ, μοναχικό, ἡλικιωμένο, κάθε κίνηση φιλαλληλίας εἶναι ὕψιστη φιλανθρωπία. 

Ἡ φιλοϋλία ταλαιπωρεῖ τὸν ἄνθρωπο. Νομίζει ὅτι ἀποκτώντας πολλὰ θὰ ζήσει πολύ, ἀσφαλὴς καὶ χαρούμενος. Ἡ ἡδονὴ δελεάζει. Νὰ στερεωθοῦμε στὸ καλό. Ὁ πλουτισμὸς γιὰ πολλοὺς ἔχει γίνει κύριος σκοπὸς τῆς ζωῆς. Εἶναι δυσπαράδεκτη δυστυχῶς σήμερα ἡ ἁγία ἐλεημοσύνη. Ἐλάχιστοι οἱ ἀκροατές της καὶ οἱ ἀκόλουθοί της. Ἡ ἀφιλαργυρία καὶ ἡ ἀφιλοχρηματία στὰ ἀζήτητα.

 Ἡ θεοποίηση τοῦ χρήματος καταντᾶ εἰδωλολατρία. Ἡ ἀρετὴ τῆς ἀγάπης εἶναι ἡ μεγαλύτερη.

Φιλανθρωπία εἶναι ἡ συγχωρητικότητα, ἡ κατανόηση καὶ ἡ ἀγάπη τῶν ἄλλων. Μία ἀγάπη δίχως συμφέρον καὶ συναλλαγή. Ἡ συγχωρητικότητα εἶναι ἡ ὕψιστη μορφὴ ἀγάπης. Ἰδιαίτερη θέση ἔχει ἡ ἀγάπη πρὸς τοὺς ἐχθρούς. Εἶναι εὔκολο νὰ κατηγοροῦμε τοὺς ἄλλους καὶ νὰ ἀμνηστεύουμε τὸν ἑαυτό μας. Ἡ ἀμνηστία τοῦ ἑαυτοῦ μας εἶναι συνήθης. Ἡ κακία ἀναιρεῖ τὶς ἀρετές. 

Ὁ χριστιανισμὸς πρώτιστα εἶναι φιλάνθρωπος. Χαρακτηριστικό τοῦ χριστιανισμοῦ εἶναι ἡ ἐλεημοσύνη. Συμβαίνει νὰ προέχει πρῶτα ἡ ὑλικὴ δόση καὶ μετὰ ἡ πνευματική. Χρειάζεται προσοχὴ καὶ ἀποφυγὴ σκανδαλισμοῦ. Στὴν ἐποχή μας θεωρεῖται σπουδαῖος κάθε κοινωνικὸς ἐργάτης. Ἡ παραγωγικότητα, τὰ ἀπαράγραπτα δικαιώματα τῶν ἀνθρώπων, ἡ κοινωνικὴ πρόνοια, οἱ πολλὲς ἀπεργίες ἐνθουσιάζουν τὴν πολύβουη μάζα. Μία ἀπρόσωπη κοινωνία δίχως αἰσθήματα.

Ὁ ἄνθρωπος γεννήθηκε γιὰ τὸ ἀγαθό. Εἶναι ἕνα θαῦμα ἡ ἄρση τῆς πενίας τοῦ πλησίον.
Δὲν ἔχουμε τὸ δικαίωμα νὰ διαπομπεύσουμε κανένα. Ἡ θεία ἐλεημοσύνη τελεῖται μὲ ὑλικὰ καὶ πνευματικὰ ἀγαθά. 

Οἱ πλεονέκτες νὰ γίνουν συναντιλήπτορες τῶν ὑστερούμενων. Τὸ δικό μας ὑστέρημα ἂς καλύψει τοὺς πάσχοντες. Ἔτσι θὰ ἐπικρατήσει ἡ μακάρια ἰσότητα. Ὑπάρχουν σήμερα βασανισμένοι, ἀγχώδεις, μειονεκτικοί, τοξικομανεῖς, ἀνέραστοι, ναυάγια καὶ ταλαίπωροι ποὺ βοηθήθηκαν ἀπὸ συνανθρώπους τους.

πηγή-hellas-orthodoxy

Δεν υπάρχουν σχόλια: