Στὸ ἔργο «Ρόσμερσχολμ» τοῦ Νορβηγοῦ Ἑρρίκου Ἴψεν, ὁ πρωταγωνιστὴς ρωτάει τὸν ἐξουθενωμένο γέρο-Βρέντελ:
«Μήπως θὰ μποροῦσα νὰ σὲ βοηθήσω»;
Καὶ ἀπαντᾶ ὁ Βρέντελ: «Ἂν μποροῦσες νὰ μοῦ διαθέσεις ἕνα ἰδανικὸ ἢ ἕνα ζευγάρι μεταχειρισμένα ἰδανικά, θὰ ἔκανες καλὴ πράξη».
Σχόλιο ἀρθρογράφου:
«Ναί. Ἀναζητοῦμε ἕνα ζευγάρι ἰδανικά. Καὶ ἐλαφρῶς μεταχειρισμένα, δὲν θὰ τὰ ἀρνηθοῦμε. Κυρίως γιὰ νὰ τὰ προσφέρουμε στοὺς νέους ἀνθρώπους, στὰ παιδιά μας. Σὲ αὐτοὺς ποὺ ἔρχονται μὲ νεανικὴ ὁρμή, ἀλλὰ μὲ ψαλιδισμένα φτερά, καὶ ἀναζητοῦν μέσα ἀπὸ τὶς σκόρπιες λέξεις μας τὴν ἀπάντηση γιὰ τὸ τί εἶναι θεμιτὸ καὶ τί ἀθέμιτο. Τί εἶναι ἠθικὸ καὶ τί ἀνήθικο … Ἀναζητοῦμε ἀπεγνωσμένα ἕνα ζευγάρι ἰδανικά, ἔστω καὶ μεταχειρισμένα, γιὰ νὰ τὰ δωρίσουμε στὸ μέλλον» (Καθημερινή, 12-8-2012).
Ἀπὸ τὴν ἄλλη μεριὰ, αὐτὸς ὁ κόσμος δείχνει νὰ τρέχει ἀκάθεκτος. Πρὶν λίγες ἑβδομάδες ὁ ἄνθρωπος, αὐτὸς ὁ μικρὸς θεός, πέτυχε τὴν προσεδάφιση στὸν Ἄρη τοῦ ἐξελιγμένου διαστημικοῦ ὀχήματος τῆς ΝΑΣΑ «Curiosity». Καὶ λίγο νωρίτερα στὸν περίφημο ἐπιταχυντὴ σωματιδίων CERN ἄγγιξε τὸ «σωματίδιο τοῦ Θεοῦ».
Μιὰ τρομερὴ ἀντίφαση χαρακτηρίζει τελικὰ τὴν ἐποχή μας. Ἀπὸ τὴ μιὰ ἡ ἐκρηκτικὴ πρόοδος. Ἀπὸ τὴν ἄλλη ἡ πικρὴ διαπίστωση γιὰ χαμένες, ἐγκαταλειμμένες ἀξίες, ποὺ ἡ ἀπώλειά τους ἐξαφανίζει τὴν ἀνθρωπιά. Σ᾿ ἕνα θολὸ τοπίο ὁ ἄνθρωπος τρέχει στὰ τυφλὰ μὲ ἀσυγκράτητη δύναμη καὶ ὑπερβολικὴ ταχύτητα, χωρὶς νὰ διακρίνει δρόμο πουθενά. Γιατί τόσος παραλογισμός;
Ὁ ἄνθρωπος ὅμως ζητιανεύει σήμερα γιὰ δυὸ μεταχειρισμένα ἰδανικά, ὄχι γιατὶ ξέχασε ἁπλῶς κάποιες ἀξίες.
Ἀλλὰ γιατὶ ἐγκατέλειψε Ἐκεῖνον ποὺ εἶπε, ὅτι ὑπάρχει ἡ ἀλήθεια, ἡ πλήρης ἀλήθεια, ὅτι ἔχει μορφὴ καὶ αὐτὴ εἶναι τὸ πρόσωπό Του. Τὸ καλὸ δὲν κυκλοφορεῖ σὲ ἀφηρημένη μορφή. Καὶ οἱ πιὸ δυνατὲς ἀλήθειες χάνουν τὴν ἀξία τους, ὅταν δὲν ὑπάρχει ἐκεῖνος ποὺ τὶς ἐνσαρκώνει στὸ πρόσωπό του, ὁ Θεός.
«Δὲν ἤθελα τεχνητὲς πνευματικότητες, οὔτε ἄλλα διανοητικῶς ἑλκυστικὰ καὶ εὐφυῆ συστήματα πίστης, ψεύτικα ξεκινήματα καὶ θλιβερὲς καταλήξεις», γράφει κάποιος, ποὺ ἔγινε Χριστιανὸς Ὀρθόδοξος, ἀφοῦ ταλαιπωρήθηκε πρῶτα στὰ θολὰ νερὰ πολλῶν θρησκειῶν.
«Διψώντας γιὰ κοινωνία μὲ τὸν Θεό, χρειαζόμουν τὸν Ἰησοῦ Χριστὸ ποὺ διακηρύσσει: ῾῾Ἐγὼ εἶμαι ὁ ἄρτος τῆς ζωῆς. Ὅποιος ἔρχεται σὲ μένα δὲν θὰ πεινάσει.
Ὅποιος πιστεύει σὲ μένα δὲν θὰ διψάσει ποτέ᾿᾿ (Ἰω. 6, 35). Κανεὶς ἄλλος δὲν μπορεῖ νὰ μᾶς προσφέρει αὐτὸ ποὺ πρόσφερε ὁ Ἰησοῦς Χριστός, ὁ ἀγέννητος Πατέρας Του καὶ τὸ πανάγιο Πνεῦμα: τὸν ἑαυτό τους. Τίποτα δὲν μπορεῖ νὰ συγκριθεῖ μὲ τὴν ἀποκάλυψη τοῦ ἴδιου τοῦ ἑαυτοῦ Του, ποὺ μᾶς πρόσφερε ὁ Θεός, ἡ Ἀπόλυτη Ἀλήθεια, τὸν ὁποῖο μποροῦμε νὰ γνωρίσουμε, ὄχι ἁπλῶς ὅπως γνωρίζουμε ἀφηρημένες προτάσεις ἢ ἀπρόσωπες ἐμπειρίες.
Ὁ Θεὸς μᾶς ἄνοιξε τὴν πόρτα πρὸς μία ἀληθινὴ καὶ αἰώνια σχέση μὲ τὸν ἴδιο, μέσα ἀπ᾿ τὴν ὁποία φθάνουμε νὰ γνωρίσουμε τὴν Ἀλήθεια ὡς Πρόσωπο καὶ ὡς Ἀγάπη» (Ἀπὸ τὸν Βουδισμὸ στὸν Χριστό, σελ. 111 καὶ 113).
Ὁ Χριστὸς λοιπὸν δὲν μᾶς ἔφερε κάποια ἀφηρημένα ἰδανικὰ ἀπὸ δεύτερο χέρι, ἀλλὰ τὸν ἴδιο τὸν ἑαυτό Του, ὡς ἀπόλυτη Ἀλήθεια καὶ Ἀγάπη.
Μᾶς τρομάζει μήπως ἡ σχέση μαζί Του;
(ΛΥΧΝΙΑ ΝΙΚΟΠΟΛΕΩΣ, ἀρ. φ. 355, Φεβρ. 2013)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου