«Εθίζουμε» τον εγκέφαλό μας στα έντονα ερεθίσματα, όπως τα ζωηρά χρώματα των ιστοσελίδων, με συνέπεια οποιαδήποτε δραστηριότητα στον offline κόσμο να μην μπορεί να μας προσελκύσει για πολύ το ενδιαφέρον.
Ο χρόνος που μπορεί να παραμείνει προσηλωμένος ο άνθρωπος είναι πλέον μικρότερος ακόμη και από αυτόν του… χρυσόψαρου, αφού κατά μέσο όρο χάνουμε τη συγκέντρωσή μας έπειτα από μόλις 8 δευτερόλεπτα, τη στιγμή που το ψάρι διατηρεί τεταμένη την προσοχή του έως και για 9 δευτερόλεπτα. Σε αυτό το συμπέρασμα κατέληξε μελέτη της Microsoft στον Καναδά, με βάση τις απαντήσεις που έδωσαν σε ειδικό ερωτηματολόγιο 2.000 συμμετέχοντες, αλλά και τα αποτελέσματα από τη μελέτη της εγκεφαλικής δραστηριότητας 112 εθελοντών. Μάλιστα, η «επίδοση» του ανθρώπου έχει μειωθεί από το 2000, όταν και είχε υπολογισθεί στα 12 δευτερόλεπτα.
Αυτό που άλλαξε τα τελευταία 15 χρόνια είναι πως διαδόθηκαν σε εντυπωσιακό βαθμό οι φορητές ηλεκτρονικές συσκευές όπως τα smartphone, με συνέπεια η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων να έχει ανά πάσα στιγμή πρόσβαση σε τουλάχιστον ένα τέτοιο γκάτζετ. Επομένως, το καναδικό παράρτημα της αμερικανικής εταιρείας εξετάζει περιοδικά πώς αυτή η εξέλιξη έχει επιδράσει στην ικανότητά μας να προσηλωνόμαστε σε μια δραστηριότητα. «Οσοι χρησιμοποιούν πολλαπλές οθόνες με μεγάλη συχνότητα δυσκολεύονται να φιλτράρουν τα άχρηστα γι’ αυτούς ερεθίσματα, με συνέπεια να περισπώνται πιο εύκολα», αναφέρεται στην παρουσίαση της έρευνας.
Μάλιστα, οι συμμετέχοντες έδειξαν πως έχουν επίγνωση αυτής της δυσκολίας, αφού το 44% δήλωσε πως του φαίνεται «Γολγοθάς» να παραμείνει προσηλωμένο σε ένα αντικείμενο. Κάτι που ειδικοί όπως ο David Greenfield, αναπληρωτής καθηγητής Ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου του Κονέκτικατ, αποδίδουν στη δυνατότητα που έχουμε σήμερα να είμαστε συνεχώς online.
Μιλώντας στο πόρταλ της Yahoo, ο Greenfield υποστηρίζει πως, έτσι, κατ’ αρχάς εξασκούμε ολοένα και λιγότερο τον εγκέφαλό μας, «καταναλώνοντας» απλώς πληροφορίες από το web. Επίσης, «εθίζουμε» τον εγκέφαλό μας στα έντονα ερεθίσματα, όπως τα ζωηρά χρώματα ή τα επιβλητικά ηχητικά εφέ που χρησιμοποιούν οι ιστοσελίδες, με συνέπεια οποιαδήποτε δραστηριότητα στον offline κόσμο να μην μπορεί να μας προσελκύσει για πολύ το ενδιαφέρον.
Οι περισσότεροι επιστήμονες συμφωνούν στο ότι ο σύγχρονος άνθρωπος δυσκολεύεται όλο και περισσότερο να προσηλωθεί, αλλά και στον ρόλο που έχει παίξει η τεχνολογία σε αυτή τη διαφορετική «καλωδίωση» του εγκεφάλου. Την ίδια στιγμή, ωστόσο, η διαφορετική «καλωδίωση» ευνοεί άλλες δεξιότητες, όπως για παράδειγμα την ενασχόληση με πολλές δραστηριότητες παράλληλα, οι οποίες μάλιστα μπορεί να απαιτούν διαφορετικές εγκεφαλικές λειτουργίες.
Εξάλλου, η μελέτη έδειξε πως οι συστηματικοί χρήστες των ηλεκτρονικών συσκευών έχουν μεγαλύτερη ικανότητα να εναλλάσσουν την προσοχή τους από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, με τέτοιο τρόπο που αν και ο χρόνος προσήλωσης σε κάθε επιμέρους δραστηριότητα είναι μικρός, καταφέρνουν να κωδικοποιήσουν στη μνήμη τους ό,τι βρίσκουν ενδιαφέρον.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου