O χρόνος εννοείται χριστιανικά
ως το πλαίσιο στο οποίο εκδηλώνεται η αποκάλυψη του Θεού και
συντελείται η σωτηρία του ανθρώπου και ο αγιασμός της κτίσεως της
ιστορίας. Έχει δηλαδή σωτηριολογική σημασία, συνδεόμενος πάντοτε με την
ανάπτυξη του σχεδίου της «θείας οικονομίας». Γι’ αυτό και δεν νοείται
κυκλικά, ως ατέρμονη ανακύκληση, αλλά γραμμικά.
Η ροή του είναι ανεπανάληπτη, με
γεγονότα μοναδικά και σωτήρια, «εφ’ άπαξ» και «εις το διηνεκές». Κέντρο
και «εντελέχεια» του γραμμικού – ευθύγραμμου – χρόνου είναι ο Χριστός,
το Α και το Ω της ιστορίας, η Αρχή και το Τέλος. Η χριστιανική προοπτική
είναι μόνιμα εσχατολογική και από αυτού αντλούν το περιεχόμενό τους οι
περί χρόνου αντιλήψεις της Εκκλησίας.
Κόσμος και χρόνος νοούνται στο χριστιανισμό ως δημιουργία του Τριαδικού Θεού «εκ του μηδενός», έξω από κάθε έννοια «αρχετύπων» ή «ιδεών» στο Θεό. Κάθε έννοια «αναλογίας», άλλωστε, μεταξύ «κτιστού» (δημιουργίας) και «Ακτίστου» (Τριαδικού Θεού) είναι χριστιανικά (ορθόδοξα) ανύπαρκτη. Ο κόσμος και ο χρόνος έχουν αρχή και τέλος, προορισμό δηλαδή και «πλήρωμα» (Γαλ. 4,4).
Η συνέχεια, εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου