«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Βασικόν χαρακτηριστικόν τῶν ἀρχαιο-ελληνικῶν κυρίων ὀνομάτων ἦταν, ὅ,τι ἦσαν σύνθετα




Ἡ ἀρχή ὀνομάτων ἀρχή σοφίας.
 Ἡ ἀλήθεια τῶν ὀνομάτων ἀρχή Δικαιοσύνης. 

Τά κύρια δέ ὀνόματα ἔχουν ὡραίαν, σπουδαίαν σημασίαν ἀλλά καί “βαρυσύμαντον”. 

Ἀπ΄ ὅπου καί ἄν προέρχωνται δέ, ἀποτελοῦν ὕμνον πνευματικῶν, σωματικῶν ἀλλά καί ἡθικῶν χαρισμάτων. Ἀκόμη ἀποτελοῦν ἔξαρσιν ἱκανοτήτων καί ἀρετῶν πού εἶναι κοινωνικῶς ὡφέλιμοι.

Σημαίνουν: ἀνδρεῖον – ἰσχυρόν – δυνατόν, δηλούμενα μέ λέξεις ὅπως: ἀνδρεῖος – σθένος – ἀλκή- μένος – λέων κ.λπ. Ἄλλα ἀπηχοῦν προσδοκίες γονέων, ὡς πλουσία – ρητορική- ἀγάπη – λογική κ.λπ.

Ἄλλα σημαίνουν τήν θεϊκήν προέλευσιν. 

Ἄλλα σημαίνουν ἔνδοξος: φήμη-δόξα-κλυτός”. 

Ἄλλα λάμπων καί φωτεινός καί ἐκφράζωνται μέ λέξεις ὅπως: λύκ -(φῶς), σέλας-μήνη κ.λπ. 

Ἄλλα εἶναι ἰατρικά, ὡς Ἰατροκλῆς, Ἀκεσίμβροτος.

Ἄλλα σημαίνουν ἡγεμονικός, δηλούμενα μέ λέξεις: Μέδων – Κρέων – Ἄρχων - Ἡγεμών κ.λπ.

Ἄλλα μέ τό ἐπίρρημα εὖ, δηλοῦν τόν καλόν χαρακτῆρα ἤ τήν καλήν ψυχήν.

Ἄλλα δηλώνουν νικητήν, ἄριστον, πολύτιμον, σώφρωνα, δῶρον θεοῦ, χαριτωμένον, ἔντιμον, ἔχοντα ὡραίους ὀφθαλμούς, κ.λπ.

Ἄλλα δηλοῦν μέ λέξεις: δῆμος ἤ λαός, τόν προερχόμενον ἐκ λαοῦ ἤ ἐνδιαφέροντα τόν δήμον.

Ἄλλα μέ τήν λέξιν ἵππος, δηλοῦν ἱππότην – ἱπποτικόν ἁρματηλάτην κ.λπ. ὡς καί προερχόμενον ἀπό ὑψηλόν γένος.

Ἄλλα δηλοῦν ἀφοσιωμένον εἰς τινά.

Ἀκόμη δηλοῦν ἀγνόν, ταχύν, μέγαν, πειστικόν, καταστροφικόν, πύρινον, τρομερόν, δραστήριον, ξανθόν, φορέα ἀγαθῶν, θαρραλέον, ἡρωϊκόν, ὁρμητικόν, ἀλησμόνητον, ἱερόν, ὁλύμπιον, νομοταγήν, πλούσιον, ἀγγελικόν, κ.λπ.

Ἐπιδιώκουν τήν ἐπιτυχίαν σκοποῦ ὑψηλοῦ ἤ ὠφελίμου, ὡς δημιουργηθέντα ἐκ ψυχολογικῶν ἐλατηρίων.



Δεν υπάρχουν σχόλια: