«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Σάββατο 9 Φεβρουαρίου 2013

ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΚΑΙ Η ΜΟΝΑΔΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΟΡΘΟΔΟΞΟΥ ΜΟΝΑΧΙΣΜΟΥ. Η ΤΑΙΝΙΑ: 'ΤΟ ΝΗΣΙ'.

Επιμέλεια: Δρ Δημήτρης Περδετζόγλου

  Ολόκληρη η ταινία Ostrov (Το Νησί) (Russia, 2006)


Πρωταγωνιστούν:
Dmitriy Dyuzhev, Petr Mamonov

Η ταινία είναι Ρωσικής παραγωγής, με τίτλο 'OCTPOB, δηλαδή 'Το Νησί'. Τον Νοέμβριο του 2006 κυκλοφόρησε στην Ρωσία με μεγάλη επιτυχία η ταινία του ρώσου σκηνοθέτη Παύλου Λούγγιν, ‘ΤΟ ΝΗΣΙ’.

Η ταινία μας παρουσιάζει ένα επεισόδιο του B' Παγκοσμίου πολέμου σε νησί στην λευκή θάλασσα όπου αρχίζει η τραγωδία ενός νεαρού ρώσου ναύτη που τον εξαναγκάζουν οι Γερμανοί να εκτελέσει τον αξιωματικό του για να του χαρίσουν την ζωή.

Στην συνέχεια, η ταινία μας μεταφέρει στο έτος του 1974, σε ένα μοναστήρι της ιδίας περιοχής, όπου ο νεαρός ναύτης, ως μοναχός Ανατόλιος, τώρα προσπαθεί να ξεπεράσει με την προσευχή της καρδιάς, το βαθύ τραύμα της ενοχής για το αμάρτημα του φόνου.














ΤΑΙΝΙΑ: «OCTPOB» –
ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΟΥ ΑΝΑΤΟΛΙΟΥ
Πρόκειται για τη ζωή ενός αγίου ανθρώπου του πατρός Ανατολίου, γεμάτη με Ορθόδοξο πνεύμα. Είναι γυρισμένη σε ένα ρωσικό μοναστήρι και γεμίζει την ψυχή με ελπίδα, ειρήνη και γαλήνη.

Γράφει:
Ο οσιολογιότατος Αγιορείτης μοναχός, πατήρ Μωϋσής
   Έχω 35 χρόνια να πάω στον κινηματογράφο. Νέος πήγαινα συχνά. Περισσότερο θέατρο. Μια ημέρα επισκέφθηκα έναν φίλο αγιογράφο στις Καρυές του Αγίου Όρους και μου πρότεινε να μου δείξει μια ταινία στον υπολογιστή του. Προσποιήθηκα ότι βιάζομαι, για ν' αποφύγω. Στην επιμονή του υπέκυψα και δεν μετάνιωσα.

   Ήταν μια ταινία του ρώσου σκηνοθέτη P. Lounguine, που δεν τον γνώριζα καθόλου, που με καθήλωσε στο άβολο κάθισμά μου κοντά στο δίωρο. Δεν είμαι τεχνοκριτικός. Θα καταθέσω ταπεινά την ευχάριστη έκπληξη της ωραίας εντυπώσεώς μου. Σ' ένα μικρό νησί του παγωμένου βορρά της Ρωσίας είναι ένα ορθόδοξο μοναστήρι με καμιά εικοσαριά μοναχούς και την τυπική καθημερινή ζωή του. Ξεχωρίζει η μορφή του μοναχού Ανατόλιου. Ζει έξω από το μοναστήρι, σε μια καρβουναποθήκη, κάπως ιδιόρρυθμα. Οι συμμοναστές του δεν φαίνεται να τον συμπαθούν ιδιαίτερα, παρότι εργάζεται κοπιαστικά και τους θερμαίνει με το κάρβουνο. Κάποιοι επισκέπτες όμως τον συμπαθούν και θεωρούν ότι βοηθούνται από την προσευχή του. Αυτό το τελευταίο ξενίζει τους άλλους μοναχούς, που θέλουν να πιστεύουν πως μόνο αυτοί γνωρίζουν να ερμηνεύουν τον τρόπο που επιχέεται η χάρη του Θεού στους ανθρώπους. Είναι τραγικό να υπηρετείς ισόβια το Θεό της αγάπης και να μην αγαπάς αληθινά. 

   Νομίζω πως ο σκηνοθέτης έχει συλλάβει καλά το βαθύ νόημα της Ορθοδοξίας, κάτι που σπάνια συναντάται, αν και είμαι ανενημέρωτος. Οι προϊστάμενοι του μοναστηριού έχουν πολλές γνώσεις, γνωρίζουν πολλά πράγματα και ο κόσμος τους τρέφει μεγάλη εκτίμηση, όμως τους λείπει η αληθινή ταπείνωση και η θυσιαστική αγάπη. Ο Ανατόλιος πλησιάζει τον Θεό γυμνός, δίχως προφυλάξεις, επιφυλάξεις, όρους και δοσοληψίες. Παρουσιάζεται ατόφιος, αυτός που είναι στην πραγματικότητα. Δίχως μάσκες, ψευτοευγένειες και χαζοκαλοσύνες. Ανυπόκριτα γνήσιος, αληθινός, μετανοημένος, με συναίσθηση της αμαρτωλότητάς τους. Ο Ανατόλιος είναι ακτήμων, ελεύθερος, ενάρετος. Κρύβει όμως την αρετή του με τη διά Χριστόν σαλότητα. Αδιαφορεί για την εκτίμηση των ανθρώπων, νοιάζεται πολύ για τη σωτηρία της ψυχής του και βοηθά τους άλλους από πραγματική αγάπη, δίχως να προσδοκά έπαινο, κέρδος, τιμή. Δεν γίνεται όμως μίζερος, παραπονιάρης και κακομοίρης. Δεν προκαλεί τον οίκτο. Η στάση του έχει μια υπέροχη σεμνότητα και γενναιότητα.

    Μέσα στην απέραντη μοναξιά του ο Ανατόλιος αισθάνεται ζωντανή την παρουσία του Θεού στη ζωή του και ελπίζει ακράδαντα στη συγχώρεσή του για τα μεγάλα του ανομήματα. Βαδίζει κουρασμένος και ταλαιπωρημένος δίχως τα δεκανίκια της υποστήριξης και της ψευτοπαρηγοριάς. Έχει μια αρχοντιά η ταπείνωσή του κι ένα ηρωισμό η άσκησή του. Δεν ξεγελά κανένα και δεν ξεγελιέται. Ξέρει ποιός είναι, τι κάνει και γιατί το κάνει. Τον φωτίζει ο Θεός και γίνεται άφοβος κι ελπιδοφόρος.

   Θα μπορούσε η Ορθοδοξία να εμπνεύσει την τέχνη. Δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει. Υπάρχει μια δυσπιστία κι επιφύλαξη των καλλιτεχνών, των λογοτεχνών και των διανοούμενων στις πηγές της ορθόδοξης πίστης. Ο καταπληκτικός Ντοστογιέφσκι των "αδελφών Καραμαζόφ", ο υπέροχος Παπαδιαμάντης των ωραιότατων διηγημάτων, ο Ταρκόφσκι των ταινιών με νόημα και ουσία, ο Σολωμός των κατανυκτικών στίχων έχουν κάτι, που στους Νεοέλληνες έχει λησμονηθεί. Ο ρώσος σκηνοθέτης P. Lounguine διάβασε Γεροντικά και Συναξάρια και κατάλαβε καλά τι σημαίνει ορθόδοξη πνευματικότητα. Έτσι το "νησί του" μας διδάσκει ότι άνθρωπος δεν είναι μόνο όποιος τρώει και κοιμάται, κερδίζει και εξουσιάζει. Αληθινός άνθρωπος είναι όποιος γνωρίζει να υπομένει, ν' αγαπά κι ελπίζει. Ο Ανατόλιος είναι ένας τέτοιος άνθρωπος.

   Η μεγάλη ή η μικρή οθόνη μάς παρουσιάζουν συνεχώς τον αγχωμένο υπεράνθρωπο, τον εξουσιαστή, τον εξυπνάκια, τον υποκριτή, τον ανερχόμενο, πατώντας επί πτωμάτων ή τον παλιάνθρωπο που αισχρολογεί, ασχημονεί, υβρίζει, ψεύδεται, απατά και κολακεύει. Σπάνια η αγιότητα στον κόσμο και δεν παρουσιάζεται πια.

   Ευχαρίστησα τον καλό φίλο για την ευκαιρία που μου έδωσε να δω έστω κι έτσι την ωραία αυτή ταινία, που με γέμισε σκέψεις και μερικές θέλησα να μεταφέρω εδώ. Δεν ξέρω τι κατάφερα, πάντως αν σας δοθεί η ευκαιρία δείτε την ταινία αυτή και νομίζω δεν θα μετανιώσετε. Έχει κάτι να πει. Μη μείνουμε σε αυτές που δεν λένε τίποτε, μα τίποτε ... 

 =========================================================================
     ΠΟΙΚΙΛΑ ΣΧΟΛΙΑ, ΑΛΙΕΥΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ 
  Δείτε αυτή την Ορθόδοξη ταινία. Δυστυχώς αυτές τις ημέρες βομβαρδιζόμαστε από Χολιγουντιανές ταινίες που λίγο μας ωφελούν πνευματικά. Δείτε αυτή την ρώσικη ταινία και θα καταλάβετε ότι η Ορθοδοξία είναι ζωντανή και είναι η μόνη πίστη που παράγει αγίους .

   Ο ήρωας, αν και είναι γνώστης των ενεργειών της θείας χάριτος που ελκύει, έχει ένα βαθύ αίσθημα αμαρτωλότητας και συντριβής. Μας δείχνει έτσι καθαρά, ποιά γνώμη είχαν για τον εαυτό τους οι άγιοι, και πόσο Φαρισαίοι είμαστε εμείς, που νομίζουμε ότι κάτι κάνουμε.

Κριτική

ΤΟ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΗΣ ΦΩΣ

«ΤΟ ΝΗΣΙ»
ΜΙΑ ΤΑΙΝΙΑ - ΜΗΝΥΜΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΡΩΣΙΑ


   Τον Νοέμβριο του 2006 κυκλοφόρησε στην Ρωσία με μεγάλη επιτυχία η ταινία του ρώσου σκηνοθέτη Παύλου Λούγγιν «ΤΟ ΝΗΣΙ»
   Δεν έχω την ικανότητα του κριτικού κινηματογράφου για να παρουσιάσω το έργο του σκηνοθέτη και τα βαθειά νοήματα, τα ανθρώπινα πνευματικά και πλήρως θεολογημένα που συνδέουν το μήνυμα της ταινία προς τον σύγχρονο άνθρωπο. Για το λόγο αυτό θα μεταφέρω εδώ μερικά από όσα έχω διαβάζει στις ρωσικές ιστοσελίδες που πραγματεύονται την επιτυχία της ταινίας αυτής.
   Η ταινία μας παρουσιάζει ένα επεισόδιο του β Παγκοσμίου πολέμου σε νησί στην λευκή θάλασσα όπου αρχίζει η τραγωδία ενός νεαρού ρώσου ναύτη που τον εξαναγκάζουν οι Γερμανοί να εκτελέσει τον αξιωματικό του για να του χαρίσουν την ζωή.
   Στην συνέχεια η ταινία μας μεταφέρει στο έτος του 1974 σε ένα μοναστήρι της ιδίας περιοχής όπου ο νεαρός ναύτης ως μοναχός Ανατόλιος τώρα προσπαθεί να ξεπεράσει με την «προσευχή της καρδιάς» το βαθύ τραύμα της ενοχής για το αμάρτημα του φόνου.
   Θα παρουσιάσω στο περιορισμένο χώρο του σημειώματος ορισμένες σκέψεις των συντελεστών της μεγάλης αυτής επιτυχίας που και οι τρεις είναι βαπτισμένα μέλη της ρωσικής Εκκλησίας.
   Ο σεναριογράφος Δ. Σόμπολεβ, στο ερώτημα σε ποιους απευθύνεται ην ταινία σχολιάζει. « Κατά την άποψη μου η ταινία απευθύνεται στους ανθρώπους για τους οποίους το αισθήματα ενοχής έχει κάποια σημασία, διότι η ύπαρξη αυτού του αισθήματος όπως και της συνειδήσεως επιτρέπει στον κόσμο να βρίσκει την ισορροπία του»
   Ο σκηνοθέτης Πάβελ  Λογγίν που για πρώτη φορά ασχολήθηκε με εκκλησιαστικό θέμα παρατηρεί: «Ο θεατής αυτής της ταινίας είναι ο βασανισμένος άνθρωπος που δεν έχασε την ελπίδα να βρει το νόημα της ζωής. Μου φαίνεται πως οι ικανοποιημένοι χριστιανοί δεν θα αποδεχτούν την ταινία όπως και οι ικανοποιημένοι αθεϊστές. Δεν έχει πει και ο Μπερντιάεφ ότι  στην εποχή μας ο βασανισμένος αθεϊστής είναι πού  κοντά στο Θεό παρά ο ικανοποιημένος Χριστιανός».
   Ο Πέτρος Μάμανοβ (πατήρ Ανατόλιος), πρώην ροκάς και πανκ και σήμερα, πιστός Χριστιανός σχολιάζει: «όταν ο καλλιτέχνης άνθρωπος πιστός αρχίζει να τραγουδά η να ζωγραφίζει πίνακες περί του θεού τούτο κατά κανόνα καταλήγει σε ψεύτισμα. Ας δουλέψει όπως θέλει, με την διαίσθηση του και η πίστη του και ο Θεός μέσα του κατά κάποιον τρόπο θα παρουσιαστούν και ο Λουγγίν ο σκηνοθέτης κατάφερε έτσι να αποφύγει το κιτς».
    Κατά την διάρκεια του 2007 έγιναν πολλές συναντήσεις και συζητήσεις με συμμέτοχη του ευρύτερου κοινού πάνω στο γεγονός και το φαινόμενο της δημιουργίας ενός βαθιά εκκλησιαστικού φιλμ και την πλατιά αποδοχή της ταινίας «Το Νησί» από ένα λαό που αν και απόκτησε την ελευθερία του μετά από 70 χρονιά πνευματικής σκλαβιάς αντιμετωπίζει σήμερα την επέλαση του ντόπιου και δυτικόφερτου αρνητισμού και αθεϊσμού.
    Ο κριτικός Σεργεί  Γκόρτσεβ χαρακτηρίζοντας «ΤΟ ΝΗΣΙ» σαν την καλλίτερη κινηματογραφική ταινία του 2006 καταλήγει ότι «στο σύνολο της, η ταινία μας έδειξε ότι η Ρωσία δεν είναι μόνο πετρέλαια, αέριο, διαφθορά και ανηθικότητα. Και αυτό δίνει μια ελπίδα για το καλύτερο»
Η λέκτορας Θεολογίας  Λαρίσα Στάχ παρατηρεί « Αυτή η ταινία έγινε δείκτης της καταστάσεως στην οποία βρίσκεται η σημερινή κοινωνία έγινε κατανοητό ότι για άλλη μια φορά δεν κατάφεραν να σπάσουν την Ρωσία».
   Στην δημοσκόπηση έρευνα που έγινε τα πιο συχνά σχόλια που ακούστηκαν ήταν η αναφορά στον ηθικό προβληματισμό που γεννά και στο φιλοσοφικό της βάθος. Και ιδιαίτερα τονίστηκε ότι την βασική ιδέα του φιλμ οι πολλοί τον είδαν σαν πρόκληση στην μετάνοια. «το φιλμ σε πλησιάζει στο Θεό» «Θέτει τα προβλήματα χρέους , συνειδήσεως τιμής», «δείχνει το θρίαμβο της ανθρώπινης συνειδήσεως»
   Θα κλείσω με ένα άλλο σχόλιο του σκηνοθέτη Π. Λουγγίν «Σήμερα από τους πλέον ζωντανούς κοινωνικούς οργανισμούς στην χώρα και την ταινία αυτή απλώς προσπαθούμε να τη διαποτίσουμε με την πνευματική εμπειρία ότι υπάρχει Θεός και ότι δεν είμαστε μόνοι σ` αυτόν το κόσμο»
   Η έρευνα έγινε στις 3-4 Φεβρουαρίου 2007 σε πανρωσική κλίμακα σε 44 νομούς και 100 πολιτείες- επί 1500 ερωτηθέντων και με στατιστικό σφάλμα μέχρι 3.6 %, έδειξε ότι την ταινία παρακολούθησε το 69% των κατοίκων της χώρας και από όσους την παρακολούθησαν το 69% την έκρινε θετικά. «ΤΟ ΝΗΣΙ» παρουσιάστηκε στο φεστιβάλ Βενετίας, Τορόντο, Λονδίνο και Θεσσαλονίκης.
   Στην Ελλάδα η ταινία αγνοήθηκε από τους κινηματογράφους προφανώς ως μη εμπορεύσιμη και στα τηλεοπτικά κανάλια τα γνωστά κυκλώματα θα την θεώρησαν και «σκοταδιστική» κυκλοφορεί από χέρι σε χέρι σε DVD με ελληνικούς υποτίτλους.

Συνέντευξη το πρωταγωνιστ
Τ καλοκαίρι το 2006 Πέτρου Μαμόνωφ «κήρυξε» στ Σότσι, στ Μαύρη Θάλασσα. ταν μέσως μετ τν πρεμιέρα τς ταινίας «Ostrov». Ατ τ κείμενο ποδεικνύει τι συγκινητικς ατς θοποις κα μουσικός, καταλαβαίνει πολ καλ τί εναι πνευματικ ζω κα τι ρόλος του στ ργο μόνο τυχαος δν ταν.
- Πόσο διεστραμμένα εναι λα σήμερα! Ο κριτικο συζητοσαν πρόσφατα γι τν ταινία «Ostrov» το Pavel Lunghin κα μιλοσαν γι τν κκλησία σν ν εναι κάτι μυθικό, σν ν εναι Ilya Murometz (σ.σ. πρόσωπο τς παλαις ρωσικς παράδοσης).
Πς ν ζήσεις ἐὰν δν πιστεύεις τίποτα; Τριγυρίζω συγχυσμένος δεξι κα ριστερά. ν ταν χεις πίστη, σο κουρασμένος κα ν εσαι, θ δώσεις τ θέση σου σ μι γριούλα στ λεωφορεο. Κι ατ εναι χριστιανισμός. Τρέχεις ν πλύνεις τ πιάτα χωρς ν σο τ ζητήσουν. Εναι ατ μι χριστιανικ πράξη; Εναι.
Μν πιμένεις συνεχς τι χεις δίκιο. Μ φωνάζεις «Τ φαγητ εναι κρύο». Κάνε πομον δύο λεπτ ν στ ξαναζεστάνουν. καημένη γυναίκα σου θ τ κάνει γρήγορα. Εναι κα ατ κουρασμένη. καθένας μ τ ρυθμό του κα τς ννοιές του. Γιατί λο πιμένετε, « γυναίκα εναι ποχρεωμένη», « ντρας πρέπει» κ.τ.λ.
γάπη εναι ν πορεύεσαι μ κάποιον κα ν τν ποφέρεις. Νά, βλέπεις κάποιον πεσμένο μ τ μοτρα στ χιόνι (σ.σ. συνηθισμένο στ Ρωσία).μες γρήγορα θ σκεφτομε τι εναι μεθυσμένος. Κι ν χει πάθει νακοπ καρδις; Τί κι ν εναι μεθυσμένος. Βοήθησε τν ν σηκωθε, βάλε τον σ᾿ να παραπέτο ν μν παγώσει. λλ χι. μες συνεχίζουμε τ δρόμο μας. Ξεφεύγουμε π τν διο τν αυτό μας. Πρέπει ν ζομε χι λέγοντας: «Δσε μου», λλ «πάρε π μένα». Πολλο δν καταλαβαίνουν πς εναι ν δώσεις τ πουκάμισο πο φορς. χουμε συνηθίσει ν ζομε νάποδα. σα εναι εάρεστα στ Θε τ πορρίπτουμε.
Τ κυριότερο, μ διστάζεις ν βοηθήσεις τν δύνατο. Γι μς σχύει τ ντίθετο - «κατάπιε τον». πλούσιος παίρνει π τ φτωχ κι ατ τ λίγο. Κλέβει σο πι πολ γίνεται κα μετ κρύβεται πίσω π ψηλος φράχτες, γι ν μν το τ πάρουν λλοι.
χουμε μι στρεβλ ντίληψη γι τν χριστιανισμό. λλ τ πράγματα εναι πλά. Πόσο αμα μπορες ν δώσεις στν λλο; Εναι γραμμένο: «σα κάνεις γι τος δελφούς μου τος λαχίστους, σ᾿ μένα τ κάνεις».
Ν μπορες ν καθίσεις σο πι πολ μπορες στ προσκέφαλο τς μάνας του, πο ποφέρει π τ χρόνια κα τς ρρώστιες. Νά πο κα πς πρέπει ν πεθαίνουμε κάθε μέρα!
πως τ παιδι πο στειλαν στν Τσετσενία. νας κρετίνος πετάει μι χειροβομβίδα κα νας ντισυνταγματάρχης πεσε πάνω της. Δ δίστασε κα σκοτώθηκε. σωσε χτ τομα. ταν κομμουνιστής. βάπτιστος. Σκέφτηκε μως χριστιανικά.
Γιατ, τί σο χρησιμεύει ν πηγαίνεις στν κκλησία κα καρδιά σου ν εναι δεια; Χωρς μι χριστιανικ πράξη. Μπορες σ ν πισκεφτες λα τα για ρη κα ν προσκυνήσεις λα τα λείψανα. Τζάμπα. Βλέπεις να φτωχό, κακομοίρη κα σκέφτεσαι «θ εναι π κείνους τος πατενες πο δείχνει τηλεόραση». - «Δσε του 50 καπίκια. Δ θ φτωχύνεις». ληθιν μαφία εναι ατο ο πέντε-ξι πο χειραγωγον τ πλήθη π τν τηλεόραση.
Δ διακόπτω τος λλους ταν μιλον. Ο γιοι Πατέρες μς μαθαίνουν ν στεκόμαστε μπροστ στος λλους σν ν εμαστε μπροστά σε μι παλι εκόνα. Τί σημαίνει ν μν κρίνεις; Ν μ βγάζεις καταδικαστικς ποφάσεις. Γνώμη εμαστε ποχρεωμένοι ν χουμε. Χριστς προσπάθησε ν κάνει κάποιες διευκρινίσεις στος Φαρισαίους, ν θυμς το ταν δίκαιος. χεις δίκιο ταν θυμώνεις μ τν αυτό σου πειδ π.χ. χτς βράδυ μέθυσες. Ν μισες τν μαρτία σου, τ πάθη σου, ατ πο σ βασανίζουν κα δ βρίσκεις γιατρικό. Μόνο ν μισήσεις τν μαρτία βαθι θ γευτες τ ρωμα τς νίκης.
ν κα μεγάλος, κάθε μέρα προσπαθ ν μαθαίνω. Νά, πηγαίνω συχν μ τ λεωφορεο μέχρι τν Μόσχα. Δύο ρες χωρς στάση. Μπροστά μου κάθονταν δύο νεαροί, μεθυσμένοι. βριζαν, μιλοσαν πάρα πολ σχημα. τρεμα κα μόνο στν σκέψη τι πρέπει ν τος ποστ γι δύο ρες. Μετ μως σκέφτηκα. Γι ν δομε. Ποιο εναι ατο ο νεαροί; Μεγάλωσαν σ χωριό. Τί εδαν κε; Τν πατέρα μεθυσμένο, τ μάνα ν τος δίνει σφαλιάρες, βρισιές. τηλεόραση συνεχς νοιχτή. Ατ εναι νέα γενιά. Τί ν τος ζητήσεις. γ προσωπικ τος μαθα κάτι; Πέρασα τ κατώφλι το σπιτιο τους; Τος διάβασα κάποιο βιβλίο; Βγαίνω π τ λαβύρινθο τν σκέψεών μου κα διαπιστώνω τι φθάσαμε...
λα εναι στ χέρια μας: τ πς κομε, τ ν τ μάτια μας εναι καθαρά, τ ἐὰν τ ατιά μας εναι κλεισμένα, τ ἐὰν ψυχή μας εναι ξεκλειδωμένη, τ ν συνείδησή μας εναι καθαρή. Μ ατ τ πράγματα πρέπει ν σχοληθομε. Ο γιοι μς μαθαίνουν: σώσου κα εναι ρκετ γι μι ζωή. Τρόπος δράσης; Φτιάξε τν αυτό σου. να χιλιοστόμετρο. λλ ατ τ χιλιοστόμετρο θ φέρει πι πολ φς. Ἐὰν μείνουμε μως μόνο σ διαπιστώσεις.. τίποτα δ θ᾿ λλάξει. Μόνο τ κακό, π τ ποο χουμε ρκετό, θ πολλαπλασιαστε. Ν λαττώσουμε τν κακία. Ατ προσπαθήσαμε κα μ τν ταπειν ταινία μας τ «Ostrov».
σως κάποιοι κριτικο χουν δίκιο. σως πάρχει πολ «φλυαρία» στς κινήσεις. Προσπάθησα ν τς ξηγήσω. Βρισκόμασταν σ μι περίεργη κατάσταση, μι δυναμία π τν ποία προσπαθήσαμε μ᾿ λες μας τς δυνάμεις ν βγομε. πως τ παιδιά,δν προσπαθούσαμε ν καταλάβουμε, λλ ν συγκρατήσουμε τί συμβαίνει μ τν νθρωπο πο ρχίζει ν πιστεύει, κα προσπαθε ν γνωρίσει τ Θεό, πως ταν ρωάς μου...
πειδ ξεχνμε τι μαρτία εναι λλειψη φωτός. μες τς δίνουμε μορφή, τν κάνουμε χειροπιαστή... μ τος ρεθισμούς μας. Μ τν λλειψη σεβασμο στν λλο. Τί εναι παράδεισος κα τί εναι κόλαση; Ο Πατέρες μς μαθαίνουν τι παντο πάρχει νας κεανς θεϊκς γάπης. σους λαθεύουν τος τιμωρε μ τ μαστίγιο τς γάπης. Σκεφτετε - ναν κεαν γάπης, που λος κόσμος γαπιέται. Ατ μας λείπει σ᾿ ατ τ ζωή, γάπη. Ν λοιπν κόλαση, λλειψη γάπης. Κα ν τ σκοτάδι εναι λλειψη φωτός, σκοτειν ψυχή, ταν βγαίνει στ φς, λειώνει.
(..)
Τ μόνο πο θέλω εναι ν μεταδώσω κάτι π τν προσωπική μου μπειρία. Εμαι σν λους τους λλους - δύνατος. λλ ασθάνθηκα μι νάγκη. Ασθάνομαι τν λήθεια σν κάτι τ πεγον, σν ναν κόμπο στ λαιμό. Μι π τς νομασίες το Χριστο εναι λιος τς λήθειας. Πρς ατν τν λιο κατευθύνομαι μ᾿ λες μου τς πενιχρς δυνάμεις.
Διαβάζω: «Δ ζομε ποτ τ στιγμή. κόμη κα τότε πο καθόμαστε στ τραπέζι ο σκέψεις μας πετνε, πότε στ γγουράκια, πότε στ κβάς, πότε στ σούπα. Δοκιμάστε στω ν λεπτ τν μέρα, ταν δν χετε κάτι ν κάνετε, ν συγκεντρωθετε στν αυτό σας, γι ν ζήσετε τ τώρα. Σ᾿ κενο κριβς τ λεπτό. Εναι πολ δύσκολο. ποτέλεσμα ατς τς προσπάθειας θ εναι ν ασθανθετε τν παρουσία το Θεο».
Ασθάνομαι θοποιός; γ εμαι Πέτρος Νικολάεβιτς Μαμόνωφ. Προσπαθ ν κάνω τ δουλειά μου σο καλύτερα μπορ. Δίνω κάθε στιγμ λες μου τς δυνάμεις. ταν μετ π πέντε χρόνια θ κοιτάξω πίσω κα θ π: «Πς μπόρεσες ν παίξεις τόσο χάλια;» Θ χω τ συνείδησή μου συχη, πειδ κείνη τ στιγμ κανα ,τι μποροσα.
τσι ταν κα μ τν ταινία «Ostrov». Πέτυχε τσι; Θ ντυπωσιάσει. Προσπάθησα ν βοηθήσω τν αυτό μου κα τος γύρω μου. ταν Χριστς μπκε στν ερουσαλμ π πώλου νου, τν ραναν μ λουλούδια κα τν ποδέχθηκαν μ πευφημίες. Τ ζωάκι πίστευε τι σ᾿ ατό, πευθύνονται λα ατά. τσι εμαστε κα μες σν τν νο πο φερε τ Χριστό. γ χω πολλ ταλέντα, λλ τ χω μ τν ξία μου; να γενναιόδωρο χέρι τ σπειρε. Ζ μ᾿ ατά. Προσπαθ ν μν τ διαψεύσω, ν μν τ προδώσω. Δν χω ργασμος μ τ «γώ» μου. Καταλαβαίνω τι γώ, Πέτρος Μαμμόνωφ δν κανα κάτι μ τν ξία μου. χω μ τί ν περηφανευτ; Σ᾿ σους Θες δίνει, 
τος τ ζητάει. Πρέπει ν ζήσουμε σο πι καθαρ μπορομε. λα εναι τόσο εθραυστα, απροστάτευτα.
ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: