«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Σάββατο 21 Ιουνίου 2014

Αποφθέγματα του Οδυσσέα Ελύτη






Όταν ακούς «τάξη», ανθρωπινό κρέας μυρίζει.



Τα τρία Τ της επιτυχίας: Ταλέντο, Τόλμη, Τύχη.



Εάν αποσυνθέσεις την Ελλάδα, στο τέλος θα δεις να σου απομένουν μια ελιά, ένα αμπέλι κι ένα καράβι. Που σημαίνει: με άλλα τόσα την ξαναφτιάχνεις.


Πιάσε το ΠΡΕΠΕΙ από το ιώτα και γδάρε το ίσαμε το πι.



Είναι διγαμία ν’ αγαπάς και να ονειρεύεσαι.



Το «κενό» υπάρχει όσο δεν πέφτεις μέσα του.



Κάνε άλμα πιο γρήγορο από τη φθορά.



Χαράξου κάπου με οποιονδήποτε τρόπο και μετά πάλι σβήσου με γενναιοδωρία…



Όταν η συμφορά συμφέρει, λογάριαζέ την για πόρνη.



Μια νομοθεσία εντελώς άχρηστη για τις Εξουσίες θα 'τανε αληθινή σωτηρία.



Τη μαγεία δεν την πιάνεις με την ερμηνεία της μαγείας, πόσο μάλλον με την περιγραφή της ερμηνείας της μαγείας. Ή κελαηδάς ή σωπαίνεις. Δε λες: αυτό που κάνω είναι κελαηδητό!



Δυστυχώς και η Γη με δικά μας έξοδα γυρίζει.


Ο τρομοκράτης είναι ο άξεστος των θαυμάτων.



Κείνο που σου προσάπτουνε τα χελιδόνια είναι η άνοιξη που δεν έφερες.


Πιάσε την αστραπή στο δρόμο σου, άνθρωπε· δώσε της διάρκεια· μπορείς!



Διαβάστε περισσότερα... »

Μύθοι και ιστορίες για το λουλούδι του καλοκαιριού. Τον Ηλίανθο!





Δεν υπάρχει πιο καλοκαιρινό λουλούδι από τον ηλίανθο, το λουλούδι του ήλιου

Ονομάζεται και Ήλιος, γιατί ακολουθεί τον ήλιο καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας και στρέφεται πάλι προς την ανατολή το πρωί.






Η κίνηση του αυτή που οφείλεται σε κάμψη του βλαστού, σταματά μετά την άνθηση
και την γονιμοποίηση των ανθέων και τα κεφάλια παραμένουν στραμμένα προς την ανατολή. Αλλά και οπτικά μοιάζει σαν ένας μικρός καθρέφτης του ήλιου μέσα από τις κίτρινες ακτίνες του.






Υπάρχουν πολλοί μύθοι για αυτό το λουλούδι
Τα πολύ παλιά χρόνια οι κάτοικοί πολλών περιοχών της κεντρικής Αμερικής, λάτρευαν τον ήλιο,το μεγάλο άστρο της ημέρας, σαν θεό τους, όπως γινόταν στην Αίγυπτο και σε πολλά άλλα μέρη του κόσμου. 

Ο μύθος λέει ότι υπήρχε μια όμορφη Ινδιάνα που αγαπούσε το θεό Ήλιο τόσο πολύ, που παρακολουθούσε συχνά ώρες ολόκληρες την καθημερινή του πορεία στον ουρανό.






-Τι όμορφος που είσαι θεέ Ήλιε! έλεγε κάθε τόσο με θαυμασμό. Πόσο καθαρός και λαμπερός! Αχ…γιατί να βρίσκεσαι τόσο μακριά! Γιατί δεν κατεβαίνεις πιο χαμηλά να δω το ωραίο σου πρόσωπο!

Ο ήλιος άκουγε τα λόγια της αλλά δεν τολμούσε να της κάνει το χατήρι
και να κατέβει πιο χαμηλά στη γη, γιατί ήξερε πως θα της κάνει κακό. Θα την έκαιγε από την πολλή του ζέστη.

Η όμορφη όμως ινδιάνα, 
συνέχιζε και συνέχιζε κάθε τόσο τα παρακάλια της.

-Ήλιε μου, κάνε μου τη χάρη και κατέβα έστω και για μια μόνο φορά πιο κοντά στη γη.
Θέλω να είμαι η πρώτη που θα δω το πρόσωπό σου. Δε σε συγκινεί λοιπόν η τόση λατρεία; Κάνε μου τη μεγάλη αυτή χάρη και έλα πιο κοντά.






Ήταν τόσο θερμά τα παρακάλια της Ινδιάνας, που ο ήλιος δεν άντεξε. Ξέχασε τον κίνδυνο που θα απειλούσε τη γυναίκα που τόσο πολύ τον αγαπούσε και αποφάσισε να της κάνει τη χάρη και να χαμηλώσει για λίγο την πορεία του, πλησιάζοντας τη γη.

Έτσι ένα μεσημέρι που η νεαρή Ινδιάνα τον παρακαλούσε να κατέβει λίγο από τον ουρανό, ο μεγάλος και πυρωμένος δίσκος του άρχισε να κατεβαίνει,να μεγαλώνει,να μεγαλώνει,να γίνεται πελώριος…

 Η ζέστη έγινε τόσο ανυπόφορη και οι ακτίνες του άρχισαν να καίνε τα φυτά που βρίσκονταν σ΄εκείνο το μέρος της γης. 

Αλλά,μαζί με τα φυτά έκαψαν και τη δυστυχισμένη Ινδιάνα.

Παρασυρμένη από την αγάπη της για τον ήλιο,δεν είχε σκεφτεί αυτόν τον τρομερό κίνδυνο. Σε λίγο έπεσε πάνω στην καυτή γη
και ξεψύχησε με τα μάτια της στραμμένα στον αγαπημένο της θεό.

Ο ήλιος, δεν άργησε να καταλάβει το σφάλμα του και αμέσως σηκώθηκε ψηλά,
για να μην κάψει περισσότερο τη γη. Μα το κακό στη δυστυχισμένη Ινδιάνα είχε γίνει. Λυπήθηκε τόσο πολύ ο ήλιος για το θάνατό της, που αποφάσισε να τη μεταμορφώσει σ΄ένα όμορφο και λυγερό λουλούδι.

Μα και σαν λουλούδι ακόμα, η Ινδιάνα εξακολουθεί ν΄αγαπάει τον ήλιο
και γι΄αυτό στρέφει κάθε τόσο το λουλουδένιο κεφάλι της και παρακολουθεί την πορεία του στον ουρανό από τη στιγμή που θ΄ανατείλει ως τη δύση του…






Σύμφωνα με τις «Μεταμορφώσεις» του Οβίδιου, κάποτε υπήρχε μια αρχαία νύμφη με το όνομα Λευκοθόη με την οποίαν ο θεός Ηλιος τιμωρήθηκε από την Αφροδίτη να είναι ερωτευμένος αν κι εκείνη την εποχή είχε ερωτική σχέση με την Κλυτία. 

Βλέπετε, ο Ηλιος είχε «καρφώσει» στον Ήφαιστο ότι η γυναίκα του η Αφροδίτη τον απατά με τον Αρη. 

Ο Ηφαιστος έφτιαξε κάτι αόρατα σιδερένια δεσμά γύρω από το κρεβάτι τους και προσποιήθηκε ότι φεύγει σε ταξίδι για δουλειές. Κι έτσι Αφροδίτη και Αρης πιάστηκαν στα… σιδερένια πράσα.

Η Αφροδίτη, λοιπόν, πικραμένη από το «κάρφωμα» του Ήλιου, τον έκανε να ερωτευτεί τη Λευκοθόη
και να γράψει στα παλιά του τα παπούτσια τις υπόλοιπες γυναίκες που τον γυρόφερναν. 

Για να την πλησιάσει ο Ηλιος μεταμορφώθηκε στη μητέρα της και της είπε να διώξει τις φίλες της για να της πει ένα μυστικό. Της εξομολογήθηκε τον έρωτά του κι εκείνη ενέδωσε. 

Η Κλυτία, προδομένη, τα είπε όλα στον πατέρα της Λευκοθόης κι εκείνος διέταξε να τη θάψουν ζωντανή! Όπως κι έγινε. Η Λευκοθόη πέθανε, αλλά ο Ηλιος, ούτε που ξαναγύρισε να κοιτάξει την Κλυτία.





Εκείνη έμεινε ασάλευτη, ατάιστη κι απότιστη για εννιά μέρες και μεταμορφώθηκε σε φυτό που ακολουθεί πιστά όσο κανένα άλλο την πορεία του Ηλιου, κάθε μέρα, στρέφοντας αργά-αργά το κεφάλι του όσο εκείνος λάμπει αδιάφορα από πάνω του. 

Το γνωστό μας ηλιοτρόπιο, λοιπόν!


kollima.gr

πηγή-apodektis
Διαβάστε περισσότερα... »

Σήμερα η μεγαλύτερη ημέρα του χρόνου: Το καλοκαίρι, ξεκινά επίσημα, σήμερα το μεσημέρι



800px-m-nymphenburg-steinernersaal03


Το καλοκαίρι μπορεί να έχει ξεκινήσει ουσιαστικά εδώ και αρκετές ημέρες, όμως τυπικά σήμερα 21 Ιουνίου είναι η πρώτη ημέρα του καλοκαιριού. 

Συγκεκριμένα, στις 13:51 ξεκινά το θερινό ηλιοστάσιο που θα σημάνει και την επίσημη έναρξη του καλοκαιριού από αστρονομικής πλευράς.


Αυτό σημαίνει ότι ο ήλιος θα βρεθεί στο υψηλότερο σημείο του στον ουρανό και η ημέρα θα έχει την μεγαλύτερη διάρκεια μέσα στο έτος. Παράλληλα, στο νότιο ημισφαίριο ξεκινά και επίσημα ο χειμώνας με την έναρξη του χειμερινού ηλιοστάσιου. Από την Κυριακή 22 Ιουνίου οι ημέρες θα αρχίσουν σταδιακά να μικραίνουν.

Για το θερινό ηλιοστάσιο και οι τρεις μεγάλες συνιστώσες του Χριστιανισμού (Ορθόδοξοι, Καθολικοί και Προτεστάντες) εορτάζουν τη γέννηση του Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή στις 23 ή στις 24 Ιουνίου, γνωστή στην Ελλάδα ως εορτή του «Αϊ-Γιάννη του Φανιστή», αρκετά σημαντική ώστε σε κάποια μέρη (Σωζόπολις Ανατ.Ρωμυλίας) ολόκληρος ο Ιούνιος να αναφέρεται ως «Αϊγιαννίτης».


Στις βορειότερες χώρες, όπου οι μεταβολές της πορείας του ήλιου είναι ευκολότερα αντιληπτές από ό,τι στην Ελλάδα, οι σχετικές τελετές επικρατούσαν από τη χαραυγή ήδη του πολιτισμού. Το αρχαιότερο ίσως σχετικό μνημείο είναι το Στόουνχεντζ στη Μεγάλη Βρετανία.



Tι είναι οι ισημερίες και τί τα ηλιοστάσια;



Τι είναι Ισημερία; 
Είναι το φαινόμενο κατά το οποίο η μέρα διαρκεί όσο και η νύχτα. Και Ηλιοστάσιο; Πρόκειται για τη χρονική στιγμή κατά την οποία ο άξονας της Γης στρέφεται όσο περισσότερο προς ή μακριά από τον Ήλιο, κατά την ετήσια τροχιά της Γης γύρω από αυτόν. Και τι άλλο ενδιαφέρον μπορούμε να μάθουμε για αυτά; Ιδού!

1. Η εαρινή ισημερία λαμβάνει χώρα στις 21 Μαρτίου ή 22 Μαρτίου, ενώ η φθινοπωρινή στις 22 Σεπτεμβρίου ή 23 Σεπτεμβρίου. Οι ονομασίες “εαρινή” και “φθινοπωρινή” ισημερία αφορούν την εύκρατη ζώνη του βόρειου ημισφαιρίου. Σε αυτές τις ημερομηνίες στο νότιο ημισφαίριο υπάρχουν οι αντίθετες εποχές, ενώ στις δύο πολικές ζώνες, καθώς και στην τροπική ζώνη δεν παρατηρείται διαφοροποίηση εποχών.


2. Γιατί συμβαίνει το φαινόμενο της Ισημερίας; Η γη περιφέρεται γύρω από τον ήλιο με τον άξονα περιστροφής της να μην σημειώνει κάθετη πορεία, οπότε δεν είναι κάθετος στο επίπεδο περιφοράς. 

Το αποτέλεσμα είναι η διάρκεια της ημέρας να αλλάζει και δύο φορές το χρόνο, η γη να βρίσκεται σε θέση που επιτρέπει στις ακτίνες του ήλιου να πέφτουν εντελώς κάθετα στον ισημερινό.3. Σε άλλες γλώσσες ο αντίστοιχος όρος της “ισημερίας” ως λέξη δεν αναφέρεται στην ίση μέρα, αλλά στην ίση νύχτα, λόγω της λατινικής λέξης aequinoctium.


4. Οι ισημερίες συμβαίνουν μεταξύ του χειμερινού ηλιοστασίου και του θερινού ηλιοστασίου. Η λέξη “ηλιοστάσιο” προέρχεται από το «ήλιος» και το «στάση», επειδή λίγες μέρες πριν ή μετά από τα ηλιοστάσια, ο Ήλιος φαίνεται να επιβραδύνει την κίνησή του προς τα βόρεια ή προς τα νότια και την ημέρα του ηλιοστασίου, αυτή η κίνηση μηδενίζεται και αντιστρέφεται.

5. Εκτός από τους όρους θερινό και χειμερινό ηλιοστάσιο, και τους εναλλακτικούς τους “ηλιοστάσιο Ιουνίου/Δεκεμβρίου”, υπάρχουν και οι όροι του βόρειου και του νότιου ηλιοστασίου. Οι όροι βόρειο ηλιοστάσιο και νότιο ηλιοστάσιο δείχνουν τη θέση του Ηλίου πάνω στον ουρανό, όπως αυτός φαίνεται από τη Γη μας.

6. Τη μισή χρονιά, από τις 20 Μαρτίου ή 21 Μαρτίου ως τις 22 Σεπτεμβρίου ή 23 Σεπτεμβρίου, το βόρειο ημισφαίριο «γέρνει» προς τον Ήλιο, με τη μεγαλύτερη κλίση να πραγματοποιείται στις 21 Ιουνίου. Την άλλη μισή χρονιά, το νότιο ημισφαίριο είναι αυτό που λούζεται περισσότερο από τις ακτίνες του ήλιου, με τη μεγαλύτερη επαφή του ήλιου να συμβαίνει στις 21 Δεκεμβρίου.

7. Στο Ινδικό ημερολόγιο υπάρχουν δύο αστρικά ηλιοστάσια: το Uttarayana (14 Ιανουαρίου ) και τοDakshinayana (14 Ιουλίου). Αυτά σημειώνουν δύο επαφές στην κίνηση του Ήλιου κατά μήκος ενός σταθερού, ως προς τους αστέρες Ζωδιακού: η μία είναι στην είσοδό του στο ζώδιο Mesha (αντιστοιχεί στο ζώδιο Κριός το 285 μ.Χ.) και η άλλη στο αντίθετο ζώδιο Tula (Ζυγός του 285 μ.Χ.).


Linkwithin

πηγή-maiandros 
Διαβάστε περισσότερα... »

Η έννοια του χρόνου, σε διάφορους πολιτισμούς


Ο τρόπος που αντιλαμβάνονται και διαχειρίζονται οι άνθρωποι τον χρόνο διαφέρει από πολιτισμό σε πολιτισμό. Εμείς θα λέγαμε, ότι έχουμε χάσει κάθε καλή σχέση μαζί του. Ο γλωσσολόγος και βραβευμένος συγγραφέας, Richard Lewis, επιχειρεί να αναλύσει τι σημαίνει χρόνος για πολλές χώρες, σε σχετικό του άρθρο στο Business Insider.

Ο χρόνος είναι περιορισμένος, συρρικνώνεται και φεύγει μαζί με τις τελευταίες υποχρεώσεις της ημέρας, δίνοντας την αίσθηση μιας ιλιγγιώδους επιτάχυνσης στους δείκτες του ρολογιού. Η έννοια του χρόνου μπορεί να ορίζεται έτσι από τους Έλληνες, αλλά από κάθε πολιτισμό εκφράζεται διαφορετικά.



Ο διεθνούς φήμης γλωσσολόγος, ιδρυτής σχολείων και συγγραφέας του βιβλίου: “When Cultures Collide”, Richard Lewis, ο οποίος κάνει διαλέξεις σε όλο τον κόσμο, αναλύει σε άρθρο του πώς οι διαφορετικοί πολιτισμοί αντιλαμβάνονται και εξηγούν την έννοια του χρόνου. 


Για παράδειγμα, οι Ελβετοί έχουν πολύ διαφορετική αντίληψη σε σχέση με τους γείτονες Ιταλούς, ενώ στο δυτικό ημισφαίριο, οι ΗΠΑ και το Μεξικό διαχειρίζονται τον χρόνο με έναν εντελώς αντίθετο τρόπο, γεγονός που οξύνει τις αντιθέσεις μεταξύ των δύο λαών.

Για την νότια Ευρώπη, ο χρόνος είναι “πολυεπίπεδος”. Οι άνθρωποι που μένουν εκεί, είναι πολύ δραστήριοι και ενεργητικοί, με αποτέλεσμα να ικανοποιούνται μόνο όταν κάνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. 


Οι υπερ- δραστήριοι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται για ακρίβεια και τυπικότητα, σε αντίθεση με τους Αμερικανούς, τους Γερμανούς και τους Ελβετούς, αλλά θεωρούν ότι το “σήμερα” είναι πολύ πιο σημαντικό από κάποια προγραμματισμένα ραντεβού. 


Ο “χρόνος” της Αμερικής είναι “χρήμα”.
Σε μια κοινωνία που εστιάζει στο κέρδος, ο χρόνος τις περισσότερες φορές, γίνεται ανύπαρκτος.

Κυλάει τόσο γρήγορα “όσο το ρεύμα ενός ποταμού”, σύμφωνα με τον αρθρογράφο, κι αν θέλει κάποιος να ανταμειφθεί από το πέρασμά του, πρέπει να μάθει να κινείται το ίδιο γρήγορα μαζί του. Το παρόν μάλιστα, για τους Αμερικανούς είναι η μόνη χρονική βαθμίδα που μπορεί να εκμεταλλευτεί κάποιος για να έχει κάποιο αποτέλεσμα στο άμεσο μέλλον. 


Στην Αμερική, ο "χρόνος είναι χρήμα" ακόμη και στις πολιτικές ομιλίες


Την ίδια “γραμμική” αντίληψη έχουν και οι Αγγλοσαξωνικές χώρες. Η Γερμανία, η Ελβετία, η Ολλανδία, η Αυστρία και οι χώρες της Σκανδιναβίας προτιμούν μάλιστα, να κάνουν μόνο ένα πράγμα την φορά για να είναι πιο αποτελεσματικοί. Προτιμούν να επικεντρώνονται σε αυτό και να το εκτελούν μέσα σε καθορισμένο πρόγραμμα.

Ορισμένοι πολιτισμοί της Ανατολής, 
αντιλαμβάνονται την έννοια του χρόνου ως κάτι κυκλικό.


Κάθε μέρα, ο ήλιος ανατέλλει και δύει, οι άνθρωποι γεννιούνται, μεγαλώνουν και πεθαίνουν και οι εποχές διαδέχονται η μία την άλλη. 

Το μοντέλο αυτό ισχύει εδώ και δεκάδες χιλιάδες χρόνια, ενώ ο χρόνος θεωρείται ότι θα βρίσκεται πάντα σε απεριόριστη προσφορά, μιας και “Όταν ο θεός έφτιαξε τον χρόνο, έφτιαξε μπόλικο από αυτόν”. 

Οι Ασιάτες πιστεύουν άλλωστε, ότι οι ίδιες ευκαιρίες, οι ίδιοι κίνδυνοι θα επανεμφανιστούν καθώς οι άνθρωποι γίνονται, κατά ημέρες, εβδομάδες, μήνες, σοφότεροι. 


Ίσως ο πιο παράδοξος ισχυρισμός για τον χρόνο, προέρχεται από τον Αριστοτέλη στα “φυσικά”. 

Με βάση την θεωρία του, ο χρόνος δεν υπάρχει, γιατί κανένα τμήμα του δεν υπάρχει. 


Για παράδειγμα, ούτε το μέλλον, ούτε και το παρελθόν υπάρχουν, γιατί το ένα δεν έχει έρθει ακόμα και το άλλο έχει ήδη περάσει και φυσικά, και τα δύο δεν υπάρχουν σε οποιαδήποτε παρούσα στιγμή.

Ο χρόνος επομένως, ως οντότητα δεν μπορεί να γίνει αντιληπτός και άρα δεν μπορεί να υπάρχει.


Ως Έλληνες ίσως, χρειαζόμαστε μια τέτοια θεωρία για να αποδεσμευτούμε από το άγχος που σέρνει μαζί του ο χρόνος. Εάν όμως, δεχτούμε ότι είναι εκεί και μας κοιτάζει επίμονα πίσω από τους δείκτες, τότε μάλλον θα ήταν παρήγορο να πιστέψουμε πως μέσα στο χάος των ωρών, οι “ίδιες ευκαιρίες θα επανεμφανιστούν, καθώς οι άνθρωποι γίνονται κατά ημέρες, εβδομάδες, μήνες, σοφότεροι”... 


πηγή-pathfinder.gr
Διαβάστε περισσότερα... »

Έξι λόγοι που τρώμε παραπάνω απ' όσο πρέπει






Η έλλειψη ύπνου είναι ίσως η σοβαρότερη. Δεν κοιμάστε αρκετά
Η έλλειψη ύπνου καθιστά δυσκολότερο τον έλεγχο του βάρους σας. Όταν είστε κουρασμένοι, σύμφωνα με το Stanford University Centre for Human Sleep Research, στις ΗΠΑ, ο οργανισμός σας έχει χαμηλότερα επίπεδα λεπτίνης, της πρωτεΐνης που ρυθμίζει την όρεξη και το βάρος,

Αυτό σημαίνει ότι αισθάνεστε πιο πεινασμένος και καίτε θερμίδες με πιο αργό ρυθμό. Τα επίπεδα της κορτιζόλης επίσης αυξάνουν συντελώντας στην ανάγκη σας για υδατάνθρακες. Ο οργανισμός σας είναι λιγότερο αποτελεσματικός στο να καθαρίσει το σάκχαρο από το αίμα, επομένως η τροφή είναι πιο πιθανό να αποθηκευτεί ως λίπος. 



Η τροφή σας, δεν είναι αρκετά χορταστική
Οι περισσότερες γυναίκες χρειάζονται περίπου 1,3 κιλά τροφής την ημέρα για να αισθανθούν κορεσμό. Η μικρότερη κατανάλωση σας αφήνει με την αίσθηση ότι θέλετε να φάτε κι άλλο, οπότε αργότερα τρώτε και πάλι.

Για να αισθανθείτε κορεσμό χωρίς να αυξήσετε το βάρος σας, επιλέξτε τροφές πλούσιες σε ίνες και νερό αλλά χαμηλές σε θερμίδες, όπως πολλά είδη φρούτων και λαχανικών.

Το μέσο γκρέιπφρουτ είναι κατά 90% νερό, με μόνο 39 θερμίδες το μισό φρούτο. Οι τροφές που είναι υψηλές σε ίνες δεν παρέχουν μόνο κορεσμό αλλά χρειάζονται περισσότερο χρόνο για την πέψη, οδηγώντας σας να αισθάνεστε κορεσμό για μακρύτερο διάστημα και μειώνοντας τον πόνο της πείνας. 



Σερβίρετε φαγητό σε μεγάλο πιάτο
Οσο πιο μεγάλο είναι το πιάτο τόσο πιο μεγάλη ποσότητα βάζουμε και όσο περισσότερη ποσότητα έχουμε μπροστά μας τόσο τείνουμε να τρώμε. Έρευνα του καθηγητή Brian Wansink, από το University of Illinois, ανακάλυψε ότι άνθρωποι που έχουν μπροστά τους μεγάλες μερίδες τρώνε περισσότερο, ακόμα και αν δεν τους αρέσει το φαγητό.

Αν δεν λάβετε σοβαρά το μέγεθος της μερίδας θα πασχίσετε να ελέγξετε το βάρος σας, όσο υγιεινή και αν είναι η διατροφή σας, επομένως μην γεμίζετε το πάτο σας. Να τρώτε όσο αργά μπορείτε και με μικρές μπουκιές, για να έχει ο οργανισμός σας περισσότερο χρόνο να διαπιστώσει ότι χόρτασε και να διατάξει ο εγκέφαλος να σταματήσετε να τρώτε.


Η προσέγγιση των χαμηλών υδατανθράκων
Ερευνα υποδεικνύει ότι ο περιορισμός πολλών υδατανθράκων από τη διατροφή μπορεί στην πραγματικότητά να σας οδηγήσει σε υπερφαγία. 

Έρευνα από το Ohio State University ανακάλυψε ότι άνθρωποι που τρώνε λίγους υδατάνθρακες στο γεύμα, τείνουν να αναπληρώσουν τρώγοντας περισσότερους από αυτούς αργότερα. Ιδανικά, οι υδατάνθρακες θα πρέπει να αποτελούν περίπου τη μισή από την καθημερινή σας πρόσληψη.

Αν τους τρώτε κατά τη διάρκεια της ημέρας μπορούν να σας βοηθήσουν να διατηρήσετε το επιθυμητό επίπεδο σεροτονίνης, που εμπλέκεται στη ρύθμιση της όρεξης. Έλλειψη υδατανθράκων μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλά επίπεδα σεροτονίνης και σε αυξημένη όρεξη.

Οι χαμηλοί υδατάνθρακες δεν σημαίνουν πάντα χαμηλές θερμίδες, ιδιαίτερα καθώς πολλά προϊόντα με χαμηλούς υδατάνθρακες έχουν επιπλέον λιπαρά. Υπάρχουν επίσης καλοί υδατάνθρακες (φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής άλεσης) όπως και καλά και κακά λιπαρά (μπισκότα και κέικ), επομένως προσπαθήστε να έχετε ισορροπία των δυο στη διατροφή σας.


Τρώτε σοκολάτα τη λάθος στιγμή
Πρόσφατη έρευνα από το University College London, ανακάλυψε ότι άνθρωποι που κατανάλωναν σοκολάτα με άδειο στομάχι είχαν περισσότερες πιθανότητες να εμφανίσουν ψυχολογική ανάγκη για αυτή. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να κόψετε εντελώς τη σοκολάτα-απλώς φυλάξτε την για επιδόρπιο. 

Η έρευνα έδειξε ότι άνθρωποι που κατανάλωναν σοκολάτα 15 έως 30 λεπτά μετά το γεύμα δεν ήταν πολύ πιθανό να τη φάνε ως σνακ αργότερα.


Τρώτε μπροστά την τηλεόραση
Αν συνήθως τρώτε βλέποντας τηλεόραση διατρέχετε 2 κινδύνους . Πρώτον, ο εγκέφαλός σας συνδυάζει την τηλεόραση με το φαγητό, επομένως θα αναζητήσετε φαγητό όταν βλέπετε τηλεόραση, είτε πεινάτε είτε όχι. Επίσης, επειδή δεν εστιάζετε στο φαγητό δεν σταματάτε όταν έχετε χορτάσει. Οι συσχετισμοί χτίζονται γρήγορα.

Σε πείραμα του University College London, οι ερευνητές έβαλαν εθελοντές να μυρίσουν μυρωδιές φαγητών, ενώ έβλεπαν τυχαίες εικόνες στον υπολογιστή. Χρειάστηκαν λεπτά μόνο, για να δημιουργηθεί η σχέση μεταξύ του να κοιτά κάποιος στον υπολογιστή και του να σκέφτεται το φαγητό. 

Η Amanda Wynne, του 'The British Dietetic Association', συνιστά να τρώτε σε ένα μέρος, χωρίς περισπασμούς. Αν εστιάσετε σε κάτι άλλο το φαγητό γίνεται υποσυνείδητη συνήθεια.


metrogreece.gr
Διαβάστε περισσότερα... »

Επτά δεξιότητες των γιαγιάδων μας, που δεν έχουμε εμείς





Στο παρελθόν όλα έμοιαζαν πιο δύσκολα. Βέβαια, οι γιαγιάδες μας είχαν ανακαλύψει διάφορους τρόπους και τα κατάφερναν μια χαρά σ΄ όλους τους τομείς της ζωής τους. Σκεφτόμασταν λοιπόν σήμερα, πόσο έχει αλλάξει η καθημερινότητα της σύγχρονης νοικοκυράς. Λογικό αν σκεφτούμε πως ο χρόνος της είναι περιορισμένος και οι απαιτήσεις έχουν αυξηθεί.

Ποιες δεξιότητες δεν έχει αναπτύξει η σύγχρονη νοικοκυρά; 
Στην μαγειρική. Όλες έχετε δοκιμάσει και θαυμάζετε την κουζίνα της γιαγιάς. Μαγειρευτά, πίτες, σούπες, γλυκά, τα πάντα είναι τόσο γευστικά και συνάμα δημιουργούν μια γλυκιά νοσταλγία. 


Ειδικά, τα χειροποίητα τυροπιτάκια, εκείνα που στο τελείωμα τους μοιάζουν σαν δαντελωτά, είναι τα αγαπημένα των περισσοτέρων. Κι όμως, δεν είχαν όλα αυτά τα εργαλεία και τα σκεύη μαγειρικής που έχετε ένα νέο νοικοκυριό. Ένα πιρούνι αρκούσε για το food stylish.


Και μένοντας στο τομέα της μαγειρικής οι παλιές νοικοκυρές είχαν την αρχή να κονσερβοποιούν διάφορα υλικά που χρησιμοποιούσαν στην κουζίνα τους. Ψώνιζαν ή έκοβαν απ΄το κήπο τους φρούτα και λαχανικά εποχής και τα αποθήκευαν ώστε να τα έχουν όλο το χρόνο. 


Σπιτική σάλτσα τομάτας, τουρσί από διάφορα λαχανικά. Κι όμως, η τακτική αυτή αν και σήμερα μας φαίνεται υπερβολική ή πολλές φορές αστειευόμενοι κυρίως την δικαιολογούμε ως «κατοχικό σύνδρομο», ήταν πολύ χρήσιμη και βοηθητική. Καθώς, οι νοικοκυρές τότε είχαν τα πάντα στο σπίτι τους και δεν τους έλειπε τίποτα όλο το χρόνο.


Στην ραπτική. 
Κάθε παραδοσιακή νοικοκυρά είχε ραπτομηχανή στο σπίτι σας. Όλες λίγο πολύ κάτι ήξεραν να κάνουν. Τώρα, οι ραπτομηχανές αποτελούν το πιο hot vintage στοιχείο στη διακόσμηση του σπιτιού.


Στο σίδερο.
Σιδέρωναν πάρα πολλά ρούχα και άριστα. Και τότε η μόδα ήταν διαφορετική. Τα υφάσματα πιο χοντρά και ογκώδη. Σήμερα, το σίδερο είναι μια δουλεία που δύσκολα κάνουν οι νοικοκυρές μόνες τους.


Στην επικοινωνία. 
Το internet έχει κατηγορηθεί άπειρες φορές καθώς αποξενώνει τους ανθρώπους. Σαμποτάρει με κάποιον τρόπο την διαπροσωπική επικοινωνία. Παλιότερα, μαζεύονταν στις γειτονιές, μιλούσαν, γελούσαν και επικοινωνούσαν ουσιαστικά. 

Τώρα, η επικοινωνία γίνεται μέσω ενός υπολογιστή ή ενός smartphone. Εμείς δεν θα πάρουμε έντονη θέση επί του θέματος, απλά θα πούμε πως έτσι όπως έχουν εξελιχθεί τα πράγματα, ακόμη και η επικοινωνία μέσω της τεχνολογίας μας κρατά ενωμένους με κάποιον τρόπο.


Στην διαπραγμάτευση. 
Οι γιαγιάδες μας ήταν φοβερές στο παζάρι. Μπορούσαν να διαπραγματευτούν και να παζαρέψουν την τιμή βγαίνοντας πάντοτε κερδισμένες. Εμείς απ΄την άλλη δύσκολα το κάναμε. Ίσως, τώρα με την οικονομική κρίση η ανάγκη να μας κάνει καλύτερες στις διαπραγματεύσεις.


Στην αλληλογραφία. 
Ακριβώς, επειδή δεν είχαν την τεχνολογία τότε στις υπηρεσίες τους, η αλληλογραφία ήταν ένα μέσο επικοινωνίας. Ερωτικές επιστολές, γράμματα γεμάτα συναισθήματα.


πηγή:.jenny.gr
Διαβάστε περισσότερα... »

Μάθε να πετάς





...και σε κάθε άνοιγμα των φτερών σου, θ'aνοίγουν ανεξερεύνητοι ορίζοντες.

Νέοι ουρανοί. Καινούρια όνειρα για να κατακτήσεις... 
Κι όσους ανέμους θα γευτείς, όλοι θα σου λέν' το ίδιο πράγμα: "μάθε να πετάς"


Διαβάστε περισσότερα... »

Η καθημερινή οδός ζωής...




..του ανθρωπολόγου και συγγραφέα, Κάρλος Καστανέντα,
από το βιβλίο του: ”Η Διδασκαλία του Δον Χουάν


Κάθε δρόμος είναι μονάχα ένας δρόμος και δεν είναι ντροπή, ούτε για σένα, ούτε για τους άλλους, να τον εγκαταλείψεις κάποια στιγμή, αν έτσι σου υπαγορεύει η καρδιά σου…

Να ψάχνεις πάντα τα μονοπάτια που έχουν καρδιά, κι όταν καταλαβαίνεις ότι δεν έχουν, να μη διστάζεις να τα εγκαταλείπεις. 

Ποιο μονοπάτι σου λέει η καρδιά σου ότι είναι το σωστό;

Σε περιμένει να το βαδίσεις. Πήγαινε. 

Τα μονοπάτια μπορούν να περιμένουν απίστευτα πολύ. Το πρόβλημα είναι ότι οι άνθρωποι δεν έχουν αρκετό χρόνο στη διάθεσή τους!”


Διαβάστε περισσότερα... »

Τα γυαλιά “του δρόμου”... είναι ασφαλή;





από την Έλενα Κεφάλα, 
MICOpth Χειρουργός Οφθαλμίατρος


Στις μέρες μας η αγορά έχει κατακλυσθεί από γυαλιά ηλίου μικρής αξίας που πωλούνται από πλανόδιους πωλητές. Στην Ελλάδα πωλούνται κάθε χρόνο περίπου 2,5 εκατομμύρια γυαλιών ηλίου, από τα οποία το 1,5 εκατομμύριο είναι «μαϊμού». 

Τα γυαλιά αυτά είναι αμφίβολης προέλευσης, τις περισσότερες φορές, κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί την ποιότητα κατασκευής τους και δεν πληρούν κάποιες προδιαγραφές ασφαλείας.

Σε κάθε περίπτωση, η αγορά τέτοιων προϊόντων είναι επισφαλής και πρέπει να αποφεύγεται.
Ο κίνδυνος στα γυαλιά ηλίου χαμηλής ποιότητας είναι μεγάλος, καθώς το άτομο που τα έχει αγοράσει και τα χρησιμοποιεί, πιστεύει ότι προστατεύεται από την επικίνδυνη ακτινοβολία κι έτσι εκτίθεται χωρίς καμία άλλη προστασία σε αυτήν. 

Συνέπεια αυτού μπορεί να είναι σοβαρές βλάβες τόσο του εσωτερικού του ματιού, όσο και των βλεφάρων. Οι βλάβες αυτές, τις περισσότερες φορές είναι μη αναστρέψιμη.

Γι’ αυτό χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στην επιλογή των γυαλιών μας, και όχι με μοναδικό κριτήριο την εμφάνισή τους.


Διαβάστε περισσότερα... »

Οκτώ γωνιές για διάβασμα, στην Αθήνα






Ορισμένες ώρες της ημέρας, η καλύτερη παρέα είναι ένα καλό βιβλίο. Μόνο που έχετε βαρεθεί να την απολαμβάνετε κλεισμένοι στο σπίτι, γυρίζοντας σελίδες μέσα στους τέσσερις τοίχους. Γιατί να μην πάρετε το βιβλιαράκι σας και να το «ξεκοκαλίσετε» στην σκιά ενός δέντρου, ξαπλωμένοι στο γρασίδι;

Γιατί να μην καθίσετε στον κήπο ενός café και να βυθιστείτε στην πλοκή του,
με συνοδεία καφέ και του soundtrack των πουλιών και των τζιτζικιών; Μπορείτε να το κάνετε σε οκτώ αγαπημένες μας αθηναϊκές γωνιές, είτε υπαίθρια πάρκα είτε φιλήσυχα στέκια, που ενδείκνυνται για τους φίλους της ανάγνωσης.


Το βιβλιαράκι μου και σ’ άλλο… δέντρο 

Ο κήπος του Μεγάρου
Μέχρι τη δύση του ήλιου, το Μέγαρο Μουσικής μας δίνει τη δυνατότητα να απολαύσουμε δωρεάν τον πανέμορφο κήπο του, με τις πλακόστρωτες διαδρομές και τα άνετα ξέφωτα με το γρασίδι. Απλώστε μια λεπτή κουβερτούλα ή ένα οποιοδήποτε προστατευτικό ύφασμα βρείτε στο σπίτι και πιάστε θέση κάτω από τα δέντρα. 

Tip: 
Μπορείτε να προμηθευτείτε νεράκι ή άλλα ροφήματα από τα bar του Μεγάρου που λειτουργούν σε καθένα από τα επίπεδα στον εσωτερικό του χώρο.



Πάρκο Ελευθερίας
Δεν πηγαίνουμε πολύ μακριά: Ακριβώς δίπλα από το Μέγαρο απλώνεται ένα καταπράσινο παρκάκι, ο πλαϊνός δρόμος του οποίου ανηφορίζει προς μία ακόμη μεγαλύτερη δροσερή έκταση. 

Το Πάρκο Ελευθερίας, τόσο κοντά στην λεωφόρο Β. Σοφίας, κι όμως τόσο μακριά από την βουή της, θα σας ξαφνιάσει ευχάριστα με τις ήσυχες γωνιές του που ενδείκνυνται για διάβασμα και χαλάρωση. 

Tip: 
Μπορείτε να προμηθευτείτε καφέ από το «Πάρκο Ελευθερίας» ή και να απολαύσετε εκεί το βιβλίο σας.


Εθνικός κήπος
Και αιωνόβια δέντρα που δημιουργούν τεράστιες σκιές. Και soundtrack από πάπιες και πουλιά που σε τηλεμεταφέρουν από το αθηναϊκό κέντρο στην εξοχή. Και ένα ήσυχο καφενεδάκι αν δεν αποχωρίζεσαι την «άνεση» της καρέκλας. Τι παραπάνω να ζητήσετε για να μπορέσετε να ξαπλώσετε με το βιβλίο σας και να ρεμβάσετε στον Εθνικό κήπο; 

Tip: 
Ο Κήπος, όπως και το καφενεδάκι του, λειτουργούν μέχρι τη δύση του ήλιου. Μπορείτε να προμηθευτείτε καφέ από το καφενεδάκι, αν και δεν είναι αυτό που θα λέγαμε… low budget.

Πνύκα
Ανηφορίστε την Αποστόλου Παύλου μέχρι να ξεμακρύνετε από την πολύβουη πιάτσα του Θησείου, στρίψτε δεξιά, προς την ανηφόρα που οδηγεί στην είσοδο του Φιλοπάππου και μείνετε στο πρώτο από τα λοφάκια του, αυτό της Πνύκας. 

Είναι εκεί που συγκεντρώνονταν και οι αρχαίοι αθηναίοι ρήτορες για… διανοητική εργασία. Τιμήστε την παράδοση του χώρου και καθίστε κι εσείς κάτω από τα δέντρα του αλσυλλίου ή σε ένα από τα δύο μεγάλα ξέφωτα, όπου θα βρείτε κι άλλους Αθηναίους να διαβάζουν, να ρεμβάζουν, να κάνουν πικ νικ ή να παίζουν με τους σκύλους τους.

Tip: 
Πάρτε μαζί σας νεράκι – θα το χρειαστείτε μετά την μίνι ανηφόρα μέχρι να φτάσετε εκεί. Αν πάλι θέλετε λίγη περισσότερη άνεση, κατηφορίστε προς την άλλη πλευρά του λόφου, εκεί που το πλακόστρωτο του Πικιώνη οδηγεί στο κλειστό πια καφενεδάκι που άλλοι ονομάζουν «ησυχαστήριο του Πικιώνη» και άλλοι «Λούμπο». 

Μπορεί να έκλεισε, αλλά τα τραπεζάκια του κάτω από τις φυλλωσιές παραμένουν πόλος έλξης για όσους αναζητούν μια μικρή όαση για να διαβάσουν την εφημερίδα ή το βιβλίο τους.


Πεδίον του Άρεως
Παρά την απαξίωσή του, σε ένα βαθμό από τον δήμο, αλλά σε ένα μεγαλύτερο βαθμό από τους ίδιους του Αθηναίους, συνεχίζουμε να βολτάρουμε στον τεράστιο πνεύμονα πρασίνου στην καρδιά της πόλης και να αξιοποιούμε κάθε τετραγωνικό γρασιδιού, κάθε πεζούλι πλάι στα σιντριβάνια, κάθε γωνιά του που μας επιτρέπει να διαβάσουμε. 

Tip: 
Για ανεφοδιασμό, μπορείτε να κατευθυνθείτε προς την πίσω έξοδο του πάρκου, εκεί που το Πεδίο συναντά τα κτίρια της Ευελπίδων, όπου λειτουργεί το all day café bar Alsos.



Το βιβλίο μου κι έναν… βαρύ γλυκό παρακαλώ


Ευριπίδης στη Στοά
Ανδρέα Παπανδρέου 11, 
εντός στοάς, Χαλάνδρι, τηλ: 210 6800644 

Στους ψηλοτάβανους ορόφους του, κρύβει χιλιάδες χάρτινους, βιβλιοδετημένους θησαυρούς. Και στο αυτοσχέδιο αίθριό του, στην ήσυχη στοά του Χαλανδρίου, κρύβει έναν χώρο για καφέ και διάβασμα, που λειτουργεί με ωράριο καταστημάτων. 

Με άλλα λόγια, ο Ευριπίδης στην πλατεία Χαλανδρίου είναι από τα μικρά μυστικά φιλαναγνωσίας, δίπλα στην πλατεία του Χαλανδρίου.

Ποιήματα κι Εγκλήματα
Αγίας Ειρήνης 17, τηλ: 210 3228839 

Το κτίριο που στέγαζε (και ακόμη στεγάζει στον πάνω όροφο) το βιβλιοδετείο των εκδόσεων Γαβριηλίδη, διαθέτει μια πίσω αυλή κατάλληλη για ρεμβασμό και διάβασμα, σε ένα μέρος που έχει το βιβλίο… στο DNA του. 

Άνετες πολυθρόνες κήπου, ξύλινη εξέδρα και θεά στα graffiti των γύρω παλιών κτιρίων του κέντρου είναι το σκηνικό που διαφέρει πολύ από τα δεδομένα της πιο πολύβουης πλέον πιάτσας της πόλης, της πλατείας Αγίας Ειρήνης που απέχει μόλις μερικά βήματα. 

Άγκυρα 
Σόλωνος 124, τηλ: 210 3837540 

Ανοιχτή το καλοκαίρι και σκεπασμένη τον χειμώνα, η στενόμακρη, φιλόξενη αυλή του πολυχώρου Άγκυρα στα Εξάρχεια διαθέτει όχι μόνο έναν φιλικό χώρο για διάβασμα, αλλά και βιβλία προς πώληση στο μικρό της βιβλιοπωλείο, χώρο για εκδηλώσεις, σεμινάρια και live στην λέσχη του πάνω ορόφου, περιοδικά προς δανεισμό και ξεφύλλισμα, επιτραπέζια για… πασατέμπο μεταξύ των κεφαλαίων του βιβλίου σας και έναν prive χώρο μελέτης για ομάδα μέχρι και οκτώ ατόμων, τον οποίο μπορείτε να «κλείσετε» με τηλεφωνική κράτηση. 

Στα συν, οι πολύ καλές τιμές: Από τις 9.30 ως τις 11.30 όλοι οι καφέδες στοιχίζουν 2€, από τις 13.00 ως τις 15.00 με κάθε σάντουιτς, σαλάτα ή γλυκό, είναι κερασμένος ο espresso ή το αναψυκτικό σας, από τις 15.00 ως τις 20.00, η μπίρα και το κρασί στοιχίζουν 2,90€, ενώ οι φοιτητές απολαμβάνουν πάντα έκπτωση 10%.


Διαβάστε περισσότερα... »

Γιατί οι Έλληνες, δεν αντιδρούν σε όλα αυτά που συμβαίνουν τα τελευταία έτη; Μια σημαντική και λίαν ενδιαφέρουσα προσέγγιση







Αυτό το ερώτημα έχει γίνει η αγαπημένη καραμέλα σε συζητήσεις εντός κι εκτός συνόρων. Οι εύκολες απαντήσεις είναι πολλές. Ο καθένας μπορεί να βρει ένα σάκο του μποξ και να εκτοξεύσει πάνω τη οργή του. 

Όλοι μπορούμε να βγάλουμε την ουρά μας απέξω και να υποδείξουμε κάποιον άλλον που φταίει ή αντίθετα να φορτωθούμε όλες τις ενοχές και ν’ αρχίσουμε να αυτομαστιγωνόμαστε. 

Όμως η ουσιαστική απάντηση στο ερώτημα, δεν μπορεί να είναι παρά μία.



Ποιοί Έλληνες; 
Οι Έλληνες σαν ένας λαός που κατοικεί σ’ ένα συγκεκριμένο χώρο ή μια κοινή συνισταμένη που ενώνει ανθρώπους διαφορετικούς μεταξύ τους αλλά που έχουν μια συγγενή αντίληψη των όσων συμβαίνουν; Αν λοιπόν εννοούμε τους Έλληνες σαν κατοίκους ενός συγκεκριμένου χώρου, αυτόματα οδηγούμαστε στην απάντηση του γιατί δεν γίνεται τίποτα. 

Γιατί οι κάτοικοι αυτού του τόπου, μπορεί να έχουν τόσες μεγάλες διαφορές μεταξύ τους, ώστε να μην μπορούν να βρουν κοινές συνισταμένες αντίστασης, γιατί πολύ απλά δεν έχουν κοινές αντιλήψεις. Ένα μέρος των κατοίκων μπορεί να θεωρεί πρόοδο, το να πάρει πίσω τους μισθούς που έχασε κι όλα καλά. 

Ένα άλλο μέρος, μπορεί να θέλει να βρει ευκαιρίες να κάνει μπίζνες μέσα στα συντρίμμια. Κάποιοι άλλοι μπορεί να οραματίζονται ανατροπές κι επαναστάσεις απέναντι στο υπάρχον σύστημα. Μια άλλη κατηγορία μπορεί να είναι παντελώς αδιάφορη στις κοινές συνισταμένες και να σκέφτεται μόνο το τομάρι της και πως θα επιβιώσει. Κάποιοι άλλοι μπορεί να ονειρεύονται πως είναι απόγονοι του Λεωνίδα και κάποιοι άλλοι απόγονοι των ηγεμόνων του Βυζαντίου. 


Υπάρχει μια ατέλειωτη ποικιλία κατοίκων ενός τόπου που είναι εγκλωβισμένοι σε συγκεκριμένες ιδεολογίες, θρησκευτικές αντιλήψεις, οικονομικά συμφέροντα, προσωπικές φιλοδοξίες, ιδιαίτερα προβλήματα στις μικρές φωλίτσες ο καθένας. 

Για να λειτουργήσει ένας λαός σαν σύνολο, απέναντι σε ένα οποιονδήποτε εχθρό που θέλει να σκλαβώσει τη πατρίδα του ή ακόμα και να την αφανίσει, πρέπει να έχει δημιουργήσει μέσα του κάτι σημαντικότερο από τα προσωπικά συμφέροντα των επί μέρους μονάδων. Να έχει ένα απόθεμα κοινών συνισταμένων που είναι ιερές αξίες, και τις οποίες δεν επιτρέπει να παραβιάζει κανείς άσχετα σε τι προσωπική κατάσταση βρίσκεται. 


Για να αγαπάει ένας λαός την πατρίδα του και να σέβεται την ιστορία του και τους προγόνους του, πρέπει να υπάρχουν διδάγματα, αγαθά που ξεφεύγουν από την σφαίρα της καθημερινότητας, παραδόσεις, χαρακτηριστικά και "συγγένειες" που τις έχει διαφυλάξει σαν "εθνική του ταυτότητα". 

Όμως υπάρχει κάτι τέτοιο; 

Η Ελλάδα που αναφέρουμε συνέχεια και που έχει γίνει τόσο της μόδας τώρα τελευταία, να την βάζουμε μπροστά στη προσωπική μιζέρια μας, τη πνευματική μας φτώχεια, την υποταγή μας σε όλο αυτό το παρανοϊκό σύστημα που βιώνουμε, είναι κάτι το αφηρημένο; Όχι. Είναι ένα κράτος με συγκεκριμένα σύνορα και συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. 

Όταν λέμε Ελλάδα, αυτό που φέρνουμε στην επιφάνεια να μας σώσει, είναι το βαρύ παρελθόν μας, το βαρύ όνομά μας. Όμως το όνομα αυτό μπορεί να είναι βαρύ, αλλά οι κάτοικοι αυτής της χώρας είναι καταναλωτές ενός παγκόσμιου συστήματος αξιών, ζουν και λειτουργούν με τα πρότυπα αυτού του συστήματος, έχουν δημιουργήσει σαν αξίες και ανάγκες αυτά που προτείνει αυτό το σύστημα αξιών. 

Ο Έλληνας καταναλωτής των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ, των ριάλιτυ της τηλεόρασης, ο συλλέκτης διαφόρων γκάτζετ τελευταίας τεχνολογίας, ο λάτρης της ρόδας, της μάσας, της μοδάτης ένδυσης, ο διψασμένος για χρήμα και καλοπέραση, ο αντιγραφέας τηλεπερσόνων, και πρωταγωνιστών διαφημιστικών σποτ, σε τίποτα δεν διαφέρει από τον εθισμένο ευρωπαίο ή αμερικανό καταναλωτή, παρά μόνο σε ότι αφορά τον τρόπο που εφαρμόζει και υπακούει στα ερεθίσματα αυτά. 


Ο μέσος Έλληνας δεν είναι με ένα βιβλίο στο χέρι να μελετάει αρχαίους φιλοσόφους, ούτε φοράει τη φουστανέλα του Κολοκοτρώνη, ούτε πολεμάει στα βουνά της Πίνδου με κρυοπαγήματα στα πόδια, η στα βουνά του Μαχαιρά όπως ο Γρηγόρης Αυξεντίου. 

Ο μέσος Έλληνας στο χέρι του κρατάει ένα τάμπλετ, φοράει κάποια ξένη επώνυμη φίρμα, και πολεμάει για μια πρόσληψη σε κάποιο πολυεθνικό κολοσσό ή για ένα διορισμό για να εξασφαλίσει χρήμα για να μπορεί να αγοράσει κι άλλα από αυτά τα "αγαθά" που είναι και η κεντρική ιδέα της ζωής του και της κοσμοαντίληψής του. Το αν χορεύει ζεϊμπέκικο και τσιφτετέλια ενώ οι συγγενείς του Ευρωπαίοι χορεύουν ταραντέλες, βαλς και καντρίλιες δεν σημαίνει απολύτως τίποτα. 

Το αν παρακολουθεί μετά μανίας ένα χαζοκούτι που έχει κι ελληνικούς υπότιτλους ακριβές καρμπόν με τα υπόλοιπα χαζοκούτια των εκτός συνόρων κατοίκων είναι η ουσία. 

Γιατί όταν δεν έχεις να παρουσιάσεις κάτι διαφορετικό που να αλλάξει τα δεδομένα, αλλά κυκλοφορείς μέσα στα ίδια σ...ά, με όλο τον υπόλοιπο πλανήτη, το να λες "εμείς είμαστε Έλληνες ρε" καταντάει γραφικό. 

Όταν οι άνθρωποι που έχεις επιλέξει να σε κυβερνούν είναι κλώνοι όλων των υπόλοιπων κυβερνώντων στα άλλα κράτη, όταν οι κατευθύνσεις που μεγαλώνεις τα παιδιά σου είναι κλωνοποιημένες κατευθύνσεις των υπόλοιπων γονιών εκτός συνόρων, όταν οι αξίες που έχεις στη ζωή σου και η αντίληψή σου για τον κόσμο και για τον άνθρωπο είναι καρμπόν με τις αντιλήψεις ενός παγκόσμιου συστήματος, με τι τρόπο δηλαδή αποδεικνύεις την ιδιαίτερη ταυτότητα που υποτίθεται πως έχεις; 

Οι Έλληνες λοιπόν δεν αντιδρούν γιατί πολύ απλά δεν μπορούν να βρουν κάτι για το οποίο να πολεμήσουν, τόσο ισχυρό, τόσο σπουδαίο, ώστε να θυσιάσουν την προσωπική τους ασφάλεια ο καθένας, τη φωλίτσα του για ένα μεγάλο ιδανικό. Ένα κοινό όνειρο που θέλουν να γίνει πραγματικότητα. Και που θα μπορέσουν να το μεταδώσουν και πέρα από τα σύνορα. 

Ένα μήνυμα για όλη την ανθρωπότητα. Μια διαφορετική πρόταση απεγκλωβισμού των ανθρώπων από τη παγκόσμια φυλακή τους. Αυτό το μήνυμα έδωσαν οι πρόγονοι μας στην ανθρωπότητα και για αυτό σε κάθε γωνιά της γης, ανεξάρτητα από χρώμα, ράτσα, τόπο, χρόνο, υπάρχουν ακόμα τα ίχνη τους. 

Ένα μήνυμα που δεν έχει καμιά σχέση με ό,τι εμείς σήμερα δίνουμε στα παιδιά μας. 

Για αυτό και φοβόμαστε όλο και περισσότερο τα σύνορα. Τους κακούς που θα μας κατασπαράξουν. Εχθρούς από κάθε κατεύθυνση. Γιατί δεν έχουμε κάτι τόσο δυνατό ώστε να είναι από μόνο του όπλο που κανείς δεν μπορεί να νικήσει. 


Δεν έχουμε κοινή αντίληψη μιας εθνικής ταυτότητας που είναι φτιαγμένη, όχι από λόγια, αλλά από έργα που οι άλλοι θα επιθυμήσουν να αντιγράψουν κι όχι να καταστρέψουν. 

Δεν έχουμε να παρουσιάσουμε ισχυρά διαπραγματευτικά χαρτιά και να απειλήσουμε όποιον διαταράξει την ελληνικότητά μας, γιατί πολύ απλά δεν έχουμε ελληνικότητα. Είμαστε πρόχειρα αντίγραφα των υπόλοιπων που θεωρούμε ξένους. Είμαστε όλοι προδότες των αξιών και των ιδανικών των προγόνων μας. 

Για αυτό και εκλέγουμε ανάλογους με την αντίληψή μας ανθρώπους να μας εξουσιάζουν, για αυτό φοβόμαστε τόσο ώστε να καταντήσουμε ζητιάνοι και απελπισμένοι. Για αυτό προσπαθούμε να συγκεντρώσουμε τρόφιμα σε περίπτωση καταστροφής, άλλοι το σκάνε για να φτιάξουν τη ζωούλα τους αλλού, κι άλλοι ονειρεύονται αιματηρές εκκαθαρίσεις και νέα στρατόπεδα γιατί φοβούνται. Φοβούνται να διεκδικήσουν την αληθινή ελευθερία. 

Αυτοί που δεν αντιδρούν λοιπόν, δεν είναι οι Έλληνες, αλλά οι κλώνοι του δυτικού μοντέλου ζωής, οι εγκλωβισμένοι στα ίδια αδιέξοδα, στους ίδιους εφιάλτες με τους κατακτητές τους. 

Και για αυτό και όλος ο πόλεμος που γίνεται αυτή τη στιγμή γύρω μας ποντάρει ακριβώς σ’ αυτό. Να μην αποκτήσουμε με κανένα τρόπο συνείδηση του τρόπου που θα μπορούσαμε να γκρεμίσουμε αυτό το μοντέλο ζωής σε 24 ώρες.

Γιατί οι γνωρίζοντες ξέρουν πως μέσα μας υπάρχει ένα ανυπότακτο πνεύμα, μια ιερή τρέλα που λειτουργεί σε διαφορετικό επίπεδο, γνωρίζουν πως αν μας έπιανε το πείσμα μας και κατορθώναμε όπως έχουμε κάνει χιλιάδες φορές στην πανάρχαια ιστορία μας να βάλουμε πάνω από τους ατομικούς μας φόβους, τα συλλογικά μας όπλα, θα φέρναμε ανάποδα το ντουνιά όπως έλεγε κι ο ποιητής. 

Γνωρίζουν πως έχουμε συγκεκριμένους δεσμούς που αν τους ενεργοποιήσουμε και τους ενισχύσουμε, θα κατορθώσουμε να ξεθάψουμε από μέσα μας μεγαλείο, που τώρα έχει κρυφτεί κάτω από τόνους σκουπιδιών, ασύμβατων με τη πραγματική μας φύση, για αυτό και φροντίζουν αργά και σταθερά να εξαφανίσουν όλους αυτούς τους δεσμούς. Και το κάνουν πολύ εύκολα, γιατί η πλειοψηφία των κατοίκων αυτού του τόπου έχει ξεχάσει ποιοι είναι αυτοί οι δεσμοί και τι δύναμη έχουν. 

Είναι τυχαίο που οι Έλληνες διασκορπισμένοι σε όλη την ανθρωπότητα, εκτός συνόρων, μπορούν και κάνουν θαύματα; 

Είναι τυχαίο που έχουν τέτοιους μηχανισμούς μέσα τους ώστε να είναι όποτε και όπου θελήσουν παγκόσμιοι πολίτες, χωρίς σύνορα, χωρίς κανένα εμπόδιο να προσαρμόζονται άμεσα ακόμα και στους πιο αφιλόξενους τόπους, και να διαπρέπουν ο καθένας στο δικό του χώρο; 

Τίποτα δεν είναι τυχαίο. Απλά εμείς το έχουμε ξεχάσει κι έχουμε δεχτεί αδιαμαρτύρητα τη μετατροπή μας σε ανδρείκελα μιας παγκόσμιας παράνοιας. Κανένας κομματικός μηχανισμός δεν ήταν πατριωτικός στην Ελλάδα και Κύπρο ποτέ, καμιά κυβέρνηση δεν λειτούργησε με γνώμονα το συμφέρον του τόπου και του λαού. 

Οι ηγέτες μας και τα κόμματα μας, ούτε μεγαλείο είχαν, ούτε στελέχη που να ασπάζονται το ελληνικό μοντέλο αντίληψης. Όλα ξενόφερτα ήταν και είναι. Προσαρμοσμένα στα διεθνή πρότυπα με σκοπό να προσαρμόσουν και όλους τους κατοίκους σ’ αυτά. Κατοίκους που τρέχουν στα σούπερ μάρκετ ν’ αγοράσουν λεμόνια από την Αργεντινή, φιστίκια Αιγίνης από τη Τουρκία και λάδι από τη Γερμανία! 

Κατοίκους που διαβάζουν ένα σωρό αηδίες και τους δικούς τους συγγραφείς, ποιητές, φιλοσόφους, ζωγράφους, καλλιτέχνες τους θεωρούν κουραστικούς ή ντεμοντέ. 

Κατοίκους που κάνουν οικονομίες για να πάνε σ’ ένα μοδάτο θέρετρο και δεν έχουν μπει στο κόπο ν’ ανέβουν ούτε μέχρι το Παρθενώνα η το Θέατρο Κουρίου για να τα δουν από κοντά. 

Κατοίκους που ο ζωτικός τους χώρος καταλαμβάνεται από ό,τι αηδία τους πουλήσει κάθε απατεώνας. Έλληνες, Ιταλοί, Ισπανοί, Πορτογάλοι και Ιρλανδοί που πρέπει ντε και καλά να συμμορφωθούν στην εντέλεια στη νέο αποικιοκρατική μανία των αγγλοσαξώνων, της ενωμένης και τρανής Γερμανίας, της Αμερικής των οίκων αξιολόγησης, και τη παγκόσμια τραπεζική κυριαρχία των ψυχασθενών... 

Τυχαίο; Δε νομίζω. Μη τυχόν και θυμηθούν τα μυστικά της συγγένειας... Μη πάρουμε χαμπάρι πως έχουμε βαπτιστεί με δικό μας όνομα, μήπως αναγνωρίσουμε εμπόρους της δυστυχίας μας. Βήμα βήμα και με πολύ μεθοδευμένες κινήσεις ο νότος της Ευρώπης αλώθηκε. 

Με βοήθεια από κάθε πιθανή πηγή της δύσης και της ανατολής. Κι οι λαοί μας πρέπει να νοιώσουν ένοχοι, τιποτένιοι, ανάξιοι να διεκδικήσουν πίσω την ιστορία τους. 

Όπως οι λαοί της άλλης ανατολής, εκείνοι που πατάνε στα χώματα που άλλαξαν με τη σειρά τους την ιστορία της ανθρωπότητας σε πανάρχαιους χρόνους, και πάνω στα βομβαρδισμένα ερείπια των εκατομμυρίων χρόνων ιστορίας χτίζουν τους ουρανοξύστες του μίσους και του σκοταδισμού για να κρατήσουν τους ανθρώπους μαριονέτες. 

Όλοι αυτοί οι λαοί, αναφέρονται στα σημειωματάρια της κούφιας τάξης πραγμάτων σαν τιποτένιοι, ανάξιοι που έχουν ανάγκη από συμμόρφωση και βούρδουλα... τι μεγαλύτερο θράσος να περιγράψει κανείς.. 

Όλα μελετημένα στη παραμικρή λεπτομέρεια. Με ποιο τρόπο έγινε αυτή η άλωση; Με ποιους μηχανισμούς συμβαίνει τώρα και θα γίνει ακόμα πιο θλιβερή; Όποιος έχει την ικανότητα ακόμα ας κοιτάξει. 

Με συγκρατημένη αισιοδοξία, πίσω από όλο αυτό το σκοτεινό τοπίο, βλέπω πως τα πράγματα δεν είναι τόσο βολικά για όσους τα έχουν σχεδιάσει. 


Ξεπετάγονται σιγά σιγά διάφοροι ναυαγοί και φτιάχνουν σχεδίες για την επιστροφή στη πατρίδα. 

Βλέπουμε ανάμεσα στους υπερβολικά κοιμισμένους πολίτες να ξεπετάγονται νέοι άνθρωποι, που είναι υπερβολικά αφυπνισμένοι. Δεν έχει σημασία ο αριθμός. 

Το ότι συμβαίνει, έχει σημασία.

Διαβάστε περισσότερα... »

Ένας αληθής Πανεπιστημιακός διδάσκαλος



πηγή



Ο Στέφανος Τραχανάς είναι μέλος του επιστημονικού προσωπικού του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (Ι.Τ.Ε.) και Διευθυντής των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης (Π.Ε.Κ.) από την ίδρυσή τους, 27 χρόνια πριν. 


Διδάσκει πτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και είναι συγγραφέας επιστημονικών βιβλίων. Σπούδασε στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Θεωρητική Φυσική στον «Δημόκριτο», και κέρδισε υποτροφία στο Harvard για να συγγράψει το διδακτορικό του στο τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου. 


Η πανεπιστημιακή του πορεία πήρε μια ανορθόδοξη τροπή όταν μετά από δυόμισι χρόνια εγκατέλειψε τις σπουδές του στο Harvard για να αφοσιωθεί στη συγγραφή του πρώτου βιβλίου του για την Κβαντομηχανική, που σήμερα είναι κλασικό. 

Το έργο του Στ. Τραχανά, παρουσίασε ο Καθηγητής Μαθηματικών του Ε.Κ.Π.Α. και μέλος της Επιτροπής Βραβείου κ. Βασίλειος Δουγαλής, ενώ ο ίδιος ο βραβευόμενος γοήτευσε με την ομιλία του σε μία αίθουσα κατάμεστη από φοιτητές, πανεπιστημιακούς και φίλους του έργου του. Πραγματεύτηκε τους τρόπους με τους οποίους οι θετικές επιστήμες σήμερα «διεκδικούν» το αλάθητο, και ισχυρίζονται ότι είναι ικανές να επιλύσουν όλα τα προβλήματα της ανθρώπινης κοινότητας, ενώ διερωτήθηκε για την ορθότητα αυτής της άποψης. 

Σε παλιότερη συνέντευξή του είχε επίσης αναφερθεί στο πώς η επιστήμη μας διδάσκει την ανάγκη να είμαστε διαρκώς ανοικτοί στο ενδεχόμενο να έχουμε κάνει λάθος. 

Το ίδιο το ήθος της επιστήμης για τον κ. Τραχανά, είναι το ότι «δίνει προτεραιότητα στα γεγονότα, έναντι των γνωμών και των πεποιθήσεών μας», το ότι «δεν υπάρχουν αλήθειες που εξαιρούνται από την υποχρέωση να υποβάλλονται σε εμπειρικό έλεγχο». Έτσι μπορεί να αποτελέσει «το πιο αποτελεσματικό αντίδοτο στο φανατισμό και τη μισαλλοδοξία».

Βασιζόμενος στην αρχή της αβεβαιότητας, μίλησε για το τυχαίο και το παράδοξο στην επιστήμη,
και παρουσίασε, ανάμεσα στα άλλα, αυτά που ξέρουμε για τα άτομα: «Όσο μικρότερη είναι η φυλακή του τόσο «ζωηρότερο» γίνεται το σωμα- τίδιο. Όσο περισσότερο το «στριμώχνουμε» τόσο περισσότερο «αντιδρά»• τόσο περισσότερο «αγριεύει». Η αρχή της αβεβαιότητας οπλίζει δηλαδή τα σωματίδια του μικρόκοσμου με μια ακατανίκητη ικανότητα –και υποχρέωση– να αντιστέκονται στη φυλάκιση».

«
Όσο κι αν μας σοκάρει, τα άτομα, όπως και η μακροσκοπική πυκνή ύλη, είναι τελείως κούφια. Τα σωματίδια που την αποτελούν, τα ηλεκτρόνια και οι πυρήνες, έχουν πρακτικά μηδενικό όγκο. Ας μην το πάρουμε κατάκαρδα, αλλά έτσι ακριβώς είναι: Είμαστε κατά 99,99999....% άδειοι! Κενός χώρος. Και μας κάνει να φαινόμαστε «γεμάτοι» και να είμαστε ασυμπίεστοι η αρχή της αβεβαιότητας. 


Που δεν αφήνει τα σωματίδια που μας αποτελούν – παρ’ ό,τι έλκονται – να «στριμωχτούν» το ένα δίπλα στο άλλο. Αν το μόνο που είχε σημασία ήταν ο πραγματικός όγκος αυτών των σωματιδίων – και δεν υπήρχαν οι ηλεκτρικές δυνάμεις ανάμεσά τους – τότε θα περνάγαμε ο ένας μέσα από τον άλλο κυριολεκτικά σαν φαντάσματα!»

Αυτό το παράδοξο, που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε τι να περιμένουμε, που σημαίνει εν τέλει
ότι δεν μπορούμε, ακόμα και όταν είμαστε επιστήμονες, να προβλέπουμε το μέλλον, επιβάλλει μια αναγκαία σεμνότητα απέναντι σε έναν «λανθάνοντα ολοκληρωτισμό» όπως είπε, που συχνά επιδεικνύουν οι θετικές επιστήμες σήμερα. Και κατέληξε: «Θέλησα να υπογραμμίσω το πόσο «μικρή» είναι η επιστήμη όταν καλείται – ή επιστρατεύεται – να προσφέρει απαντήσεις στα μεγάλα ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Δεν είναι αυτή η αποστολή της. 


Για τα ερωτήματα αυτά –τα εσαεί αναπάντητα – ο φιλόσοφος λόγος και η μεγάλη τέχνη θα συνεχίσουν να είναι η μόνη κιβωτός μας. Το φάντασμα μέσα μας είναι σίγουρα υπεύθυνο για πολλά πράγματα, μεταξύ αυτών και για το «θαύμα» της υλικής μας ύπαρξης. Δεν είναι όμως αυτό που «αποφασίζει» για μας «παίζοντας ζάρια» στο υπόγειο. 


Ας το πάρουμε απόφαση: 


Ουδείς φυσικός νόμος θα μας απαλλάξει ποτέ από το «ευλογημένο» βάρος της ελευθερίας μας. Της ελευθερίας να κάνουμε επιλογές και να είμαστε υπεύθυνοι γι’ αυτές».



Ηράκλειο, 9 Ιουνίου 2014


Αγαπητοί φίλοι και συνεργάτες των ΠΕΚ,
Με αφορμή την πρόσφατη έκδοση ενός βιβλίου μου γενικού ενδιαφέροντος, δημοσιεύτηκαν δύο συνεντεύξεις μου σε Αθηναϊκές εφημερίδες, πολύ προσεγμένες και ακριβείς κατά τα άλλα, πλην του ότι αναφέρομαι ως καθηγητής του Πανεπιστημίου Κρήτης χωρίς, βεβαίως, να έχω αυτόν τον τίτλο όπως πολλοί από εσάς γνωρίζετε. 


Το γεγονός όμως ότι διδάσκω επί τριάντα χρόνια στο Τμήμα Φυσικής του Πανεπιστημίου Κρήτης (αμισθί, οφείλω να προσθέσω) και τα βιβλία μου της Κβαντομηχανικής (και όχι μόνο) χρησιμοποιούνται επί δεκαετίες ως τα βασικά διδακτικά εγχειρίδια στις σχολές θετικών επιστημών και τα πολυτεχνεία της χώρας έχει τόσο πολύ εδραιώσει την (αυτονόητη για πολλούς) συνεπαγωγή ότι είμαι καθηγητής στο Φυσικό Κρήτης ώστε κάθε προσπάθεια εκ μέρους μου να αρνηθώ έναν τίτλο που δεν μου ανήκει αποδεικνύεται όλο και πιο μάταιη. 

Δεν αρκούν ούτε τα δημοσιευμένα και εύκολα προσβάσιμα βιογραφικά μου -στην ιστοσελίδα μου και αλλού- ούτε οι σχετικές επισημάνσεις μου στους δημοσιογράφους όταν μου ζητείται κάποια συνεργασία, ούτε βέβαια και οι εκ των υστέρων επανορθώσεις όταν συμβαίνουν τα «αναπότρεπτα» -έτσι καταλαβαίνω- ατυχήματα, αφού την τελική διαμόρφωση μιας συνέντευξης δεν την κάνει πάντα ο άνθρωπος που την πήρε.

Παρ' όλα αυτά, η ευθύνη για τις λάθος αναφορές στην ιδιότητά μου είναι, σε τελευταία ανάλυση, δική μου.
Γνωρίζοντας τα παραπάνω όφειλα να είμαι πολύ περισσότερο «άγρυπνος» στο συγκεκριμένο θέμα, ώστε να μην βρίσκομαι σήμερα στην δυσάρεστη -αλλά επιβαλλόμενη- θέση να ζητήσω συγγνώμη απ' όλους όσους κατέχετε τον ακαδημαϊκό τίτλο που εγώ δεν κατέχω, αλλά και τους πολίτες που παρακολουθούν τη δουλειά μας στις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης και δικαιούνται να περιμένουν από εμάς (και από εμένα προσωπικά) μια αυστηρή προσήλωση στην ακρίβεια όχι μόνο εκείνων που λέμε εμείς για τον εαυτό μας αλλά και εκείνων που λέγονται για εμάς με έμμεση δική μας ευθύνη.

Ως μόνη -αλλά ανεπαρκή- υπεράσπισή μου, σας παραθέτω τους συνδέσμους με το βιογραφικό μου σημείωμα
τόσο στις ΠΕΚ (εδώ) όσο και στο Φυσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης (εδώ). Και ελπίζω να είναι φανερό από 'κεί πώς αντιλαμβάνομαι εγώ τον εαυτό μου και την ιδιαίτερη θέση μου μέσα στο ακαδημαϊκό σύστημα της χώρας. Διερωτώμαι όμως μερικές φορές αν σε μια συντηρητική κοινωνία (όπως πιστεύω ότι είναι η δική μας) μπορούν να γίνουν εύκολα δεκτές οι παρεκκλίνουσες διαδρομές. 

Επαναλαμβάνω παρ' όλα αυτά ότι η βασική ευθύνη για τις λανθασμένες αναφορές στο όνομά μου ανήκει σ' εμένα, όπως σ' εμένα ανήκει και η υποχρέωση να διασφαλίσω ότι δεν θα ξανασυμβεί.
Με εκτίμηση 
(και ευχές για το καλοκαίρι)

Στέφανος Τραχανάς



Σπάνιο ύφος, ήθος και τιμιότητα,
 απο έναν ΚΑΤ΄ ΕΞΟΧΗΝ ΑΛΗΘΙΝΟ ΚΑΙ ΣΟΦΟ
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΟ, 
όμορφο, φωτοφόρο παράδειγμα και πρότυπο μιμήσεως. 

Εύγε δάσκαλε, εκ μέσης καρδίας, πολύ σ' ευχαριστούμε!

Δρ. Δ. Περδετζόγλου
Διαβάστε περισσότερα... »