«Ἕλληνες ἀεί παῖδες ἐστε, γέρων δέ Ἕλλην οὐκ ἔστιν» (Πλάτων, Τίμαιος, 22b).


"Ὁμολογεῖται μὲν γὰρ τὴν πόλιν ἡμῶν ἀρχαιοτάτην εἶναι καὶ μεγίστην καὶ παρὰ πᾶσιν ἀνθρώποις ὀνομαστοτάτην· οὕτω δὲ καλῆς τῆς ὑποθέσεως οὔσης,
ἐπὶ τοῖς ἐχομένοις τούτων ἔτι μᾶλλον ἡμᾶς προσήκει τιμᾶσθαι. 24. Ταύτην γὰρ οἰκοῦμεν οὐχ ἑτέρους ἐκβαλόντες οὐδ' ἐρήμην καταλαβόντες
οὐδ' ἐκ πολλῶν ἐθνῶν μιγάδες συλλεγέντες, ἀλλ' οὕτω καλῶς καὶ γνησίως γεγόναμεν ὥστ' ἐξ ἧσπερ ἔφυμεν, ταύτην ἔχοντες ἅπαντα τὸν χρόνον διατελοῦμεν,
αὐτόχθονες ὄντες καὶ τῶν ὀνομάτων τοῖς αὐτοῖς οἷσπερ τοὺς οἰκειοτάτους τὴν πόλιν ἔχοντες προσειπεῖν".
(Ἰσοκράτης, Πανηγυρικός, στίχοι 23-24).

Τα άρθρα που φιλοξενούνται στον παρόντα ιστότοπο και προέρχονται απο άλλες πηγές, εκφράζουν αποκλειστικά και μόνον τις απόψεις των συγγραφέων τους.

Καθίσταται σαφές ότι η δημοσίευση ανάρτησης, δεν συνεπάγεται υποχρεωτικά αποδοχή των απόψεων του συγγραφέως.


ΕΑΝ ΘΕΛΕΤΕ, ΑΦΗΝΕΤΕ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΣΑΣ, ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΚΑΘΕ ΑΡΘΡΟ-ΑΝΑΡΤΗΣΗ (΄κλίκ΄ στο "Δεν υπάρχουν σχόλια"). ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ.

Ακολουθήστε μας στο Facebook

Σάββατο 23 Μαρτίου 2013

Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να δοθεί η απάντηση αυτή!




Ο μεγάλος Γερμανός συγγραφέας Έρχαρτ Κέστνερ έκανε την εξής εξομολόγηση:

«Στα 1952 πήγα για πρώτη φορά μετά το πόλεμο, στην Αθήνα. Η γερμανική πρεσβεία, όταν άκουσε πως είχα πρόθεση να πάω στη Κρήτη, μου συνέστησε, επειδή ήταν πολύ νωρίς ακόμα και οι πληγές από τη γερμανική κατοχή ανεπούλωτες, να λέω πως είμαι Ελβετός. Αλλά εγώ τους ήξερα τους Κρήτες. Από την πρώτη στιγμή είπα πως ήμουν Γερμανός και όχι μόνο δεν κακόπαθα, αλλά ξανάζησα παντού όπου πέρασα τη θρυλική κρητική φιλοξενία.


»Ένα σούρουπο, καθώς ο ήλιος βασίλευε, πλησίασα το γερμανικό νεκροταφείο, έρημο με μόνο σύντροφο τις τελευταίες ηλιαχτίδες. Έκανα όμως λάθος. Υπήρχε εκεί και μια ζωντανή ψυχή, ήταν μια μαυροφορεμένη γυναίκα. Με μεγάλη μου έκπληξη την είδα ν' ανάβει κεριά στους τάφους των Γερμανών νεκρών του πολέμου και να πηγαίνει μεθοδικά από μνήμα σε μνήμα.

Την πλησίασα και τη ρώτησα.

Είστε από εδώ;

-Μάλιστα.

-Και τότε γιατί το κάνετε αυτό; Οι άνθρωποι αυτοί σκότωσαν τους Κρητικούς».

Και γράφει ο Κέστνερ: «Η απάντηση, μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να δοθεί». 

Απαντά η γυναίκα:

-«Παιδί μου, από τη προφορά σου φαίνεσαι ξένος και δεν θα γνωρίζεις τι συνέβη εδώ στα 41 με 44. Ο άντρας μου σκοτώθηκε στη μάχη της Κρήτης κι έμεινα με το μονάκριβο γιο μου. Μου τον πήραν οι Γερμανοί όμηρο στα 1943 και πέθανε σε στρατόπεδο συγκεντρώσεως, στο Σαξενχάουζεν. Δεν ξέρω πού είναι θαμμένο το παιδί μου. Ξέρω όμως πως όλα τούτα ήταν τα παιδιά μιας κάποιας μάνας, σαν κι εμένα. Και ανάβω στη μνήμη τους, επειδή οι μάνες τους δεν μπορούν να 'ρθουν εδώ κάτω. Σίγουρα μια άλλη μάνα θα ανάβει το καντήλι στη μνήμη του γιού μου»...

Σωστά έγραψε ο Γερμανός, ότι «Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να δοθεί η απάντηση αυτή». Λέμε εμείς. Ναι, στην Ελλάδα την ταλαιπωρημένη και απ' όλους αδικημένη.


Διαβάστε περισσότερα... »

Η ΟΜΟΡΦΙΑ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΝΙΑΣΗΣ


Διαβάστε περισσότερα... »

Πέμπτη 21 Μαρτίου 2013

Ιδού το διαφημιστικό για την Ελλάδα που κόστισε μόλις 24,70 ευρώ!


Κάποιοι -ακόμα και σε αυτή την περίοδο που διανύουμε- θα κοστολογούσαν με αμύθητα ποσά μια διαφημιστική καμπάνια για την προβολή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Η Τουρκία με εικόνες άκρως ελληνικές (βλέπε Αγιά Σοφιά - Κωνσταντινούπολη) έχει ήδη ξεκινήσει το promo του τουρισμού της, ενώ στην Ελλάδα οι "υπεύθυνοι" ακόμα δεν έχουν κάνει τίποτα, προφασιζόμενοι τα τσουχτερά κοστολόγια!

Οι σπουδαστές του εργαστηρίου δημιουργικής γραφής "Tabula Rasa", θέλοντας να δείξουν την αγάπη τους γι' αυτή τη χώρα που λέγεται Ελλάδα, αποφάσισαν να αναλάβουν δράση και κατάφεραν να αποδείξουν πως μόλις με μια δανεική κάμερα και ιδέες ανεκτίμητες, μπορεί κάποιος να κάνει θαύματα!

"Be one of us - Hellas"

Το διαφημιστικό αυτό για την Ελλάδα, γράφτηκε στα πλαίσια του μαθήματος της διαφήμισης. Η έμπνευση των σπουδαστών προήλθε από την αγάπη για την πατρίδα τους και την πεποίθησή τους ότι ζουν σε ένα από τα ωραιότερα μέρη του κόσμου. Και με κόστος; Μόνο 24,70 ευρώ! Διότι αυτό που χρειάζεται τελικά η Ελλάδα, είναι ανθρώπους με όνειρα, ιδέες και αγάπη γι' αυτό που κάνουν. Και εμείς στην Tabula Rasa νοιώθουμε υπερήφανοι που τους έχουμε στο ενεργητικό μας...!


Οι μόνοι που ενδιαφέρονται πραγματικά για την Ελλάδα, είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Εμείς έχουμε τη δύναμη. Οφείλουμε να βοηθήσουμε την Ελλάδα μας, με κάθε τρόπο!


ΕΥΓΕ ΠΑΙΔΙΑ! 
ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟ ΓΕΝΟΣ ΕΣΤΕ!

Μνήσθητι...
 ἄμμες δέ γ' ἐσσόμεσθα πολλῷ κάρρονες!


Διαβάστε περισσότερα... »

Τετάρτη 20 Μαρτίου 2013

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ

Η Αποκρυπτογράφησις 
των σημασιών των 24 Γραμμάτων του Αλφαβήτου

του Ηλία Τσατσόμοιρου.


"KΑΤΕΒΑΣΤΕ" ΔΩΡΕΑΝ ΤΟ ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ: 
"ΙΣΤΟΡΙΑ ΓΕΝΕΣΕΩΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ",

Σύμφωνα με την επίσημη επιστήμη η γλώσσα είναι συμβατικό κατασκεύασμα κατά τις κρατούσες απόψεις δηλαδή δεν υπάρχει ουδεμία σχέση των γλωσσικών φθόγγων και των τριών γραμμάτων με το φυσικό περιβάλλον.


Το βιβλίο αυτό, που πλέον έχει γίνει κλασικό, είναι η πρώτη σοβαρή και επιστημονικά εμπεριστατωμένη διερεύνηση της μη συμβατικότητας της γλώσσας. Με αυστηρά αποδεικτική μέθοδο αναδεικνύεται ως κύριο γενεσιουργό στοιχείο της ελληνικής γλώσσας η ελληνική φύση, την οποία η γλώσσα αυτή μιμείται κατά τρόπο μαθηματικό. Έτσι κάθε γράμμα του Ελληνικού Αλφαβήτου φέρει σταθερή κωδική σημασία, την οποία εισάγει κυριολεκτικά ή μεταφορικά ως επί μέρους έννοια σε κάθε λέξη-έννοια που συμμετέχει π.χ. ρ = ροή (υγρών ή λόγου): ρ-εύμα, χείμα-ρρ-ος, ρ-ήμα, ρ-ήτωρ κ.λπ.).


Επίσης, εκ του γεγονότος ότι η ελληνική γη είναι η πρώτη που αναδύθηκε από τη θάλασσα πρίν 140.000.000 χρόνια, συμπεραίνεται ότι η «πρωτόγλωσσα» δεν είναι – όπως διατείνεται η επίσημη γλωσσολογία – η ανύπαρκτη ινδοευρωπαϊκή, αλλά η ελληνική, πολλά στοιχεία της οποίας άλλωστε ανιχνεύσιμα σε όλες τις γλώσσες του κόσμου. Το βιβλίο τέλος καταρρίπτει τις κρατούσες απόψεις περί φοινικικής προέλευσης του αλφαβήτου, καθότι καταδεικνύει ότι οι έμποροι Φοίνικες δεν είχαν καν αλφαβητική γραφή, αλλά μια ατελή συλλαβική γραφή. Πρόκειται για εντελώς καινούργια προσέγγιση του φαινόμενου της Γλώσσας.


Είναι σημαντικό, ότι σε όλες σχεδόν τις γλώσσες το α έχει την πρώτη θέση στην αλφαβητική σειρά των γραμμάτων. Είναι όμως αιτιολογημένη η πρώτη θέσι του α για τις άλλες γλώσσες – όπως θα αποδείξω ότι είναι για την ελληνική; Είναι τυχαίο π.χ., ότι τα βασικά στοιχεία της δομής του σύμπαντος έχουν λάβει ονόματα με αρκτικό γράμμα το Α, π.χ. άλς (υγρό στοιχείο), αήρ, άρουρα (χθων), αέλιος (ήλιος), άνθραξ, αίθήρ κ.λπ.; Σε ποιά άλλη γλώσσα οι σημαντικές αυτές λέξεις, εάν δεν είναι δάνειες εκ της έλληνικής, έχουν ως αρκτικό γράμμα το Α; Γιατί τo «Α» (αριθμός) εταυτίζετο με το «ΕΝ»;


«Μονάς» -έλεγεν ο Ευκλείδης- «εστίν καθ’ ήν έκαστον των όντων εν λέγεται. Α-ριθμός δε το εκ μονάδων συγκείμενον πλήθος». Το ελληνικόν αλφάβητο τελειώνει στο Ω. Το Ω παλαιότερα εγράφετο ως ΟΟ. Το Ω εδάνεισε την μορφή του στο μαθηματικό σύμβολο του απείρου (∞). Στην ελληνική σκέψι ο Ωρανός, όπως εγράφετο στην Δωρική, ο οποίος κατά την «Θεογονία» (στίχ. 126) ισούται προς το πλήθος των αστέρων, που και αυτό ισούται προς την «Γαίαν», την μάζα των δομικών στοιχείων του σύμπαντος, είχε ως αρκτικό γράμμα το Ω.; Είναι τυχαίο, ότι το άπειρον (∞) έχει σύμβολο το Ω; Πρέπει τέλος να υπενθυμίσω, ότι είναι τάσι πολλών γλωσσολόγων, και μάλιστα των «επικρατούντων» σήμερα στους πανεπιστημιακούς χώρους, η απόλυτη αποδοχή της «συμβατικότητος», δηλαδή της μη αιτιώδους σχέσεως όχι μόνο μεταξύ των σημείων, δηλαδή των λέξεων, αλλά και μεταξύ της γραφής, δηλ. των στοιχείων (γραμμάτων), και των σημαινόμενων.


Γιά τον λόγον αυτό δεν θεώρησαν ότι αναγκαστικώς υπήρξε ταυτόχρονη άνοδος γλώσσας – γραφής – πολιτισμού: διότι άλλως πως εξηγείται, ότι εδέχθησαν ως φορείς του ελληνικού αλφαβήτου τους «τρώκτας» Φοίνικας, όπως τους αποκαλεί ό Όμηρος (Οδύσ. Ξ 288), που, ενώ ως λαός ουδεμίαν ανάγκη πολιτισμού υπηρέτησαν, παρά ταύτα «επενόησαν» το άχρηστο σ’αύτούς αλφάβητο; 

Η αντίληψί τους ότι το γράμμα «α» ανεστραμμένο είναι η εξεικόνισις της κεφαλής βοδιού (η αντιστροφή της αλήθειας είναι γνώρισμα των νέων Φοινίκων ή φοινικιστών) αποτελεί απόδειξιν του τρόπου που η εξ-ουσία ανέτρεψε κάθε ιστορικήν αρχήν επιβάλλουσα στην θέσι του ελληνικού λόγου την εξωλογική επικράτησι των δογματικών της αντιλήψεων, με συνέπεια την εκτροπήν της φιλοσοφίας, της τέχνης, της κοσμολογίας κ.λπ, εκ του «λόγου» και την μεταβολή τους σε συμπαραστάτες και υπηρέτες των εξωλογικών «ισμών». Το αληθές πάντως, όπως θα διαπιστώση ο αναγνώστης, είναι ότι το ελληνικό αλφάβητο μόνο από βόδια δεν ξεκίνησε.


Ας δούμε τώρα το πρώτο γράμμα του ελληνικού αλφαβήτου δίνοντας τον πρώτο λόγο στον Πλάτωνα, το έργο του οποίου με ωδήγησε στην παρούσα έρευνα. 

Ο Πλάτων στον διάλογο «Κρατύλος» επιδιώκων πάντοτε εκ της ετυμολογίας των λέξεων να αποκαλύψη την μεγάλη και άγνωστη δύναμι που έθεσε τα ονόματα στα πράγματα ώστε αυτά να είναι ορθά, προχώρησε στην εξέτασι του ονόματος άνθρωπος, το οποίο, όπως θα αποδειχθή, έχει ως αιτία πράγματι τον άνθρωπο (αιτιώδης σχέσι). Γιατί το όνομα που εσχηματίσθη έχει αρκτικό γράμμα το Α; Θα ξεκινήσω την έρευνα από την ετυμολογική ανάλυσι του ονόματος άνθρωπος κατά Πλάτωνα. 

Το όνομα «άνθρωπος» σημαίνει, ότι τα μεν άλλα θηρία «ων ορά ουδέν επισκοπεί ουδέν αναλογίζεται ουδέν αναθρεί, ο δε άνθρωπος άμα εώρακεν -τούτο δ’έστι «όπωπε»- και αναθρεί και λογίζεται τούτο ο όπωπεν. Εντεύθεν δη μόνον των θηρίων ορθώς ο άνθρωπος «άνθρωπος» ωνομάσθη "αναθρών α όπωπε" («Κρατύλος» 399 c). 

To όνομα «άνθρωπος» σημαίνει ότι, ενώ τα άλλα ζώα [απ’όσα βλέπουν τίποτε δεν εξετάζουν ούτε στοχάζονται ούτε παρατηρούν με προσοχή, ο άνθρωπος όμως συγχρόνως και βλέπει -αυτό δε, είναι το «όπωπε»- και παρατηρει με προσοχή («αναθρεί») και στοχάζεται αυτά που έχει ιδεί. Απ’ αυτό λοιπόν μόνον ο άνθρωπος από όλα τα ζώα ωνομάσθη ορθά «άνθρωπος», διότι εξετάζει με προσοχή (και αναλογίζεται αργότερα) όσα έχει ιδεί («αναθρών α όπωπε»).


Η έρευνα για το έμβιον ον, το θηλαστικό «άνθρωπος» δεν θα ήταν ανάγκη να αρχίση απ’ τα πανάρχαια χρόνια, τα χρόνια δηλαδή της παρουσίας του έλλοπος θηρευτού και κτηνοτρόφου, εάν η ονοματοθεσία δεν συνετελείτο σε νεώτερη αλλά επίσης πανάρχαια περίοδο, οπότε εδόθησαν τα περισσότερα ονόματα στα πράγματα. Πως όμως θα εδίδαμε τον ορισμόν της έννοιας άνθρωπος, ώστε η σχηματιζόμενη λέξις να ανταποκρίνεται στα κύρια χαρακτηριστικά του όντος άνθρωπος; Ας ξεκινήσουμε την έρευναν από την πρώτην στιγμή της παρουσίας τoυ, δηλαδή της εξόδου εκ της μήτρας (της «νηδύος») της μητρός του στον «νηόν» (σπήλαιο, ναός, νους) του μικρού νέου ανθρώπου, του «νη-πίου».





Ας παρακολουθήσουμε ως ακροατές έξω του αρχεγόνου αυτού «μαιευτηρίου» τας «μογοστόκους Ειλειθυίας, Ήρης θυγατέρας πικράς ωδίνας εχούσας», δηλαδή τις ωδινοφόρες της Ήρας θυγατέρες τις Ειλείθυιες, που ορίζουν τους πικρούς πόνους του τοκετού (Ιλ. Λ 270: Ειλείθυιαι ήταν οι βοηθούσες γυναίκες τον τοκετόν). Και να η φωνή τoυ νηπίου… Είναι, αναγνώστη, κανόνας χωρίς εξαίρεσι ότι: όλων των θηλαστικών τα νεογέννητα, πλήν του «ανθρώπου», αμέσως μετά την έξοδον εκ της μήτρας δεν φωνάζουν. Ο άνθρωπος όμως φων-ά-ζει, δηλαδή εκβάλλει φωνήν «Α».

ΠΗΓΗ (ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ):
Διαβάστε περισσότερα... »

ΕΑΡΙΝΗ ΙΣΗΜΕΡΙΑ - ΠΡΩΤΗ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ!


 Καλή Άνοιξη και Καλή Ανάσταση σε όλους τους Έλληνες!


Φέτος η Εαρινή Ισημερία πραγματώθηκε σήμερα, 20/3/2013, στις 13.02 το μεσημέρι ώρα Ελλάδας. Κατά τους αρχαίους Έλληνες, αυτή είναι η ώρα επιστροφής της Περσεφόνης από τον Άδη στη Γη και τη μητέρα της, τη Δήμητρα. Αυτή είναι η αρχή της Άνοιξης. Στην αστρονομία, ισημερία ονομάζεται η μέρα κατά την οποία έχουμε χρονικά ίση μέρα και ίση νύχτα. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται στον αέναο «χορό» της Γης γύρω από τον εαυτό της και τον Ηλιο.

Επειδή ο άξονας περιστροφής της Γης δεν είναι κάθετος στο επίπεδο περιφοράς της, η διάρκεια τόσο της μέρας όσο και της νύχτας μεγαλώνει ή αντίθετα μικραίνει. Ωστόσο, δύο φορές τον χρόνο, μία ως αρχή της Άνοιξης και μία ως αρχή του Φθινοπώρου, η Γη παίρνει τέτοια θέση που οι ακτίνες του Ηλιου πέφτουν κάθετα στον ισημερινό, εξισώνοντας ακριβώς τη μέρα και τη νύχτα. Από το εαρινό ισημερινό σημείο και μετά, ο Ηλιος φαίνεται καθημερινά να σκαρφαλώνει όλο και πιο πάνω στο βόρειο ημισφαίριο του ουρανού. Οι μέρες μεγαλώνουν, οι νύχτες μικραίνουν, με αποτέλεσμα και ο καιρός να γίνεται όλο και πιο θερμός. Όταν ο Ηλιος αγγίξει το βορειότερο σημείο τότε αρχίζει και πάλι να «βουτά» σιγά-σιγά προς τον ισημερινό. Και κάπως έτσι πραγματοποιείται ο ακούραστος κύκλος των τεσσάρων εποχών.

Η ημερομηνία της εαρινής ισημερίας δεν είναι σταθερή. Η πρώτη μέρα της άνοιξης καταγράφεται μεταξύ της 19ης Μαρτίου και της 21ης Μαρτίου. Η ημερολογιακή αυτή διαφορά οφείλεται σε δύο βασικούς λόγους. Αρχικά, κάθε έτος δεν έχει ακριβώς τις ίδιες μέρες (π.χ. δίσεκτα έτη). Επιπλέον, η ελλειπτική τροχιά της Γης σε συνδυασμό με την βαρυτική έλξη των υπολοίπων πλανητών αλλάζουν διαρκώς τον προσανατολισμό μας απέναντι στον Ηλιο. Αν και έχει διαμορφωθεί η κοινή πεποίθηση ότι παραδοσιακά η Άνοιξη αρχίζει στις 21 Μαρτίου, στην πραγματικότητα, όπως δείχνουν τα στατιστικά στοιχεία, στη διάρκεια του 20ού αιώνα αυτό συνέβη μόνο στα 36 από τα συνολικά 100 έτη, κυρίως στις αρχές και τα μέσα του προηγούμενου αιώνα. Στην Ευρώπη η τελευταία φορά που η άνοιξη μπήκε στις 21 Μαρτίου ήταν το 2007, ενώ η επόμενη θα αργήσει πολύ, αφού θα ξανασυμβεί το 2102.   

ΠΗΓΗ:
Διαβάστε περισσότερα... »

Ένα παλιό αραβικό πρόβλημα - Η λύση


ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ:  http://kizie.com/blog/tag/africa

Λύση: Ας πούμε ότι τους δώσαμε μια εξτρά καμήλα, τότε:
Θα έχουν να μοιράσουν 17 + 1 = 18 καμήλες και σύμφωνα με τους όρους της διαθήκης:
- Ο πρώτος λοιπόν θα πάρει 18/2 = 9 καμήλες
- Ο δεύτερος 18 / 3 = 6 καμήλες
- Ο τρίτος 18 /9 = 2 καμήλες
Άρα η μοιρασιά έγινε δίκαια και παρατηρούμε ότι οι τρεις γιοι θα πάρουν τελικά 9+6+2=17 καμήλες.

Συμπέρασμα: Δηλαδή περισσεύει μία καμήλα! Άρα η εξτρά καμήλα που δόθηκε, χρειάστηκε για να γίνει μόνο η μοιρασιά και μετά επιστρέφεται!!!!!!!!!!!!

Διαβάστε περισσότερα... »

Ένα παλιό αραβικό πρόβλημα

 ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣhttp://puertorojo7.blogspot.gr/2012/02/blog-post_3445.html


Πεθαίνοντας ένας Άραβας άφησε με διαθήκη την περιουσία του που ήταν 17 καμήλες, στους τρεις γιους του με τον όρο:
- Ο μεγαλύτερος να πάρει τις μίσες
- Ο δεύτερος να πάρει το 1/3 και
- Ο μικρότερος να πάρει το 1/9.
Πως έγινε η μοιρασιά;


ΠΗΓΗ:
Διαβάστε περισσότερα... »

Τρίτη 19 Μαρτίου 2013

Οι Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί στη Διατροφή του Ανθρώπου – Είμαστε Ασφαλείς;

ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣ:
http://www.agri.gr/e/%CE%BF%CE%B9-%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC-%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%B9%CE%B7%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%BF%CE%B9-%CE%BF%CF%81%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC/

Πολλά έχουν ειπωθεί κατά καιρούς για τα Γενετικά Τροποποιημένα ή Μεταλλαγμένα τρόφιμα. Προσπαθώντας ο καθένας μας να αποκρυσταλλώσει τη δική του εμπεριστατωμένη άποψη γίνεται μία προσπάθεια στο παρακάτω κείμενο να αναφερθούν οι κυριότερες διαστάσεις του θέματος.

Ως Γενετική Τροποποίηση ορίζεται η μεταφορά και ενσωμάτωση τμημάτων γενετικού υλικού (DNA) ενός οργανισμού (π.χ. βακτηρίου) στο γενετικό υλικό ενός άλλου οργανισμού (π.χ. φυτού). Επομένως, οι Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί (Γ.Τ.Ο.) (αγγλικά: Genetic Modified Organisms ή GMOs) αντιστοιχούν σε νέους συνδυασμούς γενετικού υλικού (DNA), που είναι σχεδόν απίθανο να δημιουργηθούν στη φύση (μέσω μετάλλαξης) χωρίς τη χρήση των μεθόδων της γενετικής μηχανικής και συνήθως εμφανίζουν νέες επιθυμητές ιδιότητες. Οι Γ.Τ.Ο. 1ης γενεάς διαφέρουν μόνο ως προς το εισαγόμενο τμήμα DNA και δεν εμφανίζουν σημαντικές διαφοροποιήσεις τόσο στη σύνθεση και τη σύστασή τους, όσο και στη διατροφική τους αξία με τους αντίστοιχους αρχικούς οργανισμούς στους οποίους έχουμε επέμβει. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν ο Bt αραβόσιτος (ανθεκτικότητα σε λεπιδόπτερα) και η RR σόγια (ανθεκτικότητα στο ζιζανιοκτόνο Roundup). Τα τελευταία χρόνια, σταδιακά δημιουργήθηκαν και οι Γ.Τ.Ο. 2ης γενεάς, οι οποίοι παρουσιάζουν σημαντικές μεταβολές σε σύγκριση με τους αντίστοιχους συμβατικούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το αποκαλούμενο «χρυσό» ρύζι, το οποίο έχει αυξημένη περιεκτικότητα σε β-καροτένιο και προτείνεται ως λύση για την αντιμετώπιση του φαινόμενου της τύφλωσης πολλών παιδιών στον Τρίτο κόσμο, που οφείλεται στην πενία της τροφής τους σε βιταμίνη Α.

Όπως φαίνεται και από τα παραπάνω, οι Γ.Τ.Ο. αναπτύχθηκαν με πρωταρχικό στόχο την κάλυψη των αναγκών σε τρόφιμα και τον περιορισμό του υποσιτισμού στις αναπτυσσόμενες χώρες, όπου το πρόβλημα διογκώνεται λόγω και της μεγάλης πληθυσμιακής αύξησης. Παράλληλα, σε αυτές τις χώρες, οι γεωκλιματικές συνθήκες δεν ευνοούν την ανάπτυξη της γεωργίας, οπότε στην προσπάθεια βελτίωσης της απόδοσης των καλλιεργούμενων φυτών, χρησιμοποιήθηκε και το εργαλείο της γενετικής τροποποίησης (π.χ. αντοχή σε ξηρασία, σε προσβολές εντόμων ή άλλων οργανισμών κτλ.). Σύμφωνα με στοιχεία του 2007 καλλιεργήθηκαν παγκοσμίως 114,3 εκατομμύρια εκτάρια Γ.Τ.Ο, από τα οποία σε ποσοστό πάνω 55 % βρίσκονταν στις Η.Π.Α. Ακολουθούν τα άλλα κράτη της αμερικανικής ηπείρου, και συγκεκριμένα η Αργεντινή, η Βραζιλία και ο Καναδάς με ποσοστά 19, 15 και 7%, αντίστοιχα. Τα τέσσερα κυριότερα είδη γενετικά τροποποιημένων φυτών, που καλλιεργούνται σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η σόγια, ο αραβόσιτος, το βαμβάκι και η ελαιοκράμβη. Η καλλιέργεια συγκεκριμένων γενετικά τροποποιημένων φυτών, όπως για παράδειγμα η σόγια, έχει επεκταθεί σε τέτοιο βαθμό ώστε είναι πολύ δύσκολο κάποιος να βρει μη γενετικά τροποποιημένη σόγια.

Δυστυχώς όμως η χρησιμοποίηση των Γ.Τ.Ο. στη διατροφή του ανθρώπου (π.χ. σόγια) συνδέεται πολλές φορές με την εμφάνιση αλλεργικών κρίσεων, χωρίς όμως οι ερευνητικές εργασίες που έχουν πραγματοποιηθεί στο συγκεκριμένο θέμα να ρίχνουν απόλυτο φως στους μηχανισμούς που εμπλέκονται. Από την άλλη, η καλλιέργεια και η χρησιμοποίηση των γενετικά τροποποιημένων φυτών μπορεί να έχει αρνητικές επιδράσεις για την ισορροπία των οικοσυστημάτων και το περιβάλλον. Για παράδειγμα, υπάρχουν έρευνες που δείχνουν ότι η γύρη που προέρχεται από γενετικά τροποποιημένα φυτά, όπως ο αραβόσιτος, επιδρά αρνητικά στην ανάπτυξη και βιωσιμότητα εντόμων, όπως η πεταλούδα. Επιπλέον, όταν η γενετική τροποποίηση στοχεύει στη δημιουργία ανθεκτικών φυτών έναντι ζιζανίων ή εντόμων, ενέχει πάντα ο κίνδυνος δημιουργίας ανθεκτικών στελεχών και των παραπάνω οργανισμών, ο πληθυσμός των οποίων στη συνέχεια δεν μπορεί να ελεγχθεί. Τέλος, οι Γ.Τ.Ο. αποτελούν ιδιοκτησία συγκεκριμένων εταιρειών (π.χ. Monsanto), γεγονός που υποδηλώνει τη μελλοντική εξάρτηση του πληθυσμού της γης από αυτές για την κάλυψη των επισιτιστικών του αναγκών.

Μετά το 2004 παρατηρήθηκε στροφή της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.) στο θέμα των Γ.Τ.Ο. Έτσι, ενώ μέχρι τότε ίσχυε απαγόρευση της κυκλοφορίας των Γ.Τ.Ο. εντός της Ε.Ε., σήμερα επιτρέπεται η κυκλοφορία συγκεκριμένων ποικιλιών Γ.Τ.Ο., οι οποίες έχουν λάβει έγκριση. Οι διαδικασίες για την έγκριση είναι απαιτητικές και χρονοβόρες, ενώ υπάρχει ένα σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών για τους υπό έγκριση φακέλους μεταξύ των εταιριών βιοτεχνολογίας που υποβάλλουν το φάκελο έγκρισης και της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων (EFSA), καθώς και μεταξύ της EFSA και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η Επιτροπή είναι αυτή που τελικά αποφασίζει για το εάν θα δοθεί ή όχι η έγκριση για την κυκλοφορία ενός Γ.Τ.Ο. Βασικό στάδιο στη διαδικασία έγκρισης ενός Γ.Τ.Ο. αποτελεί η ανάλυση επικινδυνότητάς του, όπου ελέγχεται το επίπεδο ασφάλειας που παρέχει η χρησιμοποίησή του. Εδώ εντοπίζεται και η βασική διαφορά φιλοσοφίας και προσέγγισης μεταξύ Ευρώπης και Αμερικής στο θέμα των Γ.Τ.Ο. Ενώ στην Αμερική πρέπει να αποδειχτεί ότι ένας Γ.Τ.Ο. είναι βλαβερός για να απαγορευτεί η κυκλοφορία του, στην Ευρώπη προκειμένου να κυκλοφορήσει ένας Γ.Τ.Ο. θα πρέπει να αποδειχθεί ότι δεν είναι επικίνδυνος για την υγεία ζώων και ανθρώπων. Στην Ευρώπη απαιτούνται χρονοβόρες και απαιτητικές διαδικασίες που διαρκούν περίπου 1,5 χρόνο, λόγω και του σχετικά πολύπλοκου μηχανισμού έγκρισης, ενώ στην Αμερική το αντίστοιχο διάστημα δεν υπερβαίνει τους 4-5 μήνες.

Συνοψίζοντας, η διαδικασία αδειοδότησης – έγκρισης ενός Γ.Τ.Ο. υπόκειται πολλά στάδια, μετά από διεξοδική έρευνα από τις αρμόδιες αρχές της Ε.Ε. αλλά και των Κρατών Μελών ξεχωριστά. Βέβαια, υπάρχει η ανάγκη για βελτίωση της διαδικασίας ανάλυσης επικινδυνότητας, ώστε να εξαλειφθούν όλοι οι πιθανοί κίνδυνοι που θα προκύψουν από την κατανάλωση των Γ.Τ.Ο, μέσα από τη χρησιμοποίηση εξελιγμένων μεθόδων, τη λεπτομερή μελέτη και καταγραφή των επιπτώσεων για τον ανθρώπινο οργανισμό. Απαραίτητη βέβαια είναι πάντα η προστασία του δικαιώματος των καταναλωτών για ενημέρωση μέσω της ορθής σήμανσης των Γενετικά Τροποποιημένων Οργανισμών, η οποία επιτρέπει την συνειδητή επιλογή τους ή όχι. Τα προϊόντα που αποτελούνται, περιέχουν ή παράγονται από Γ.Τ.Ο. πρέπει να φέρουν εμφανή σήμανση, η οποία θα αναφέρει ότι «το προϊόν αυτό περιέχει γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς» ή ότι «το προϊόν αυτό παράγεται από γενετικά τροποποιημένους οργανισμούς».

Χρήσιμες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο

-Ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Αρχής Ασφάλειας Τροφίμων: http://www.efsa.europa.eu/
-Κοινοτικό μητρώο εγκεκριμένων ποικιλιών Γ.Τ.Ο.: http://ec.europa.eu/food/dyna/gm_register/index_en.cfm
-Ιστοσελίδα της International Service for the Acquisition of Agri-biotech Appications: http://www.isaaa.org/
-Βάση του ILSI: http://www.cropcomposition.org/
 
(επικαιροποίηση από το πλήρες άρθρο Γενετικά Τροποποιημένοι Οργανισμοί στη διατροφή των ζώων – Διατροφική αξία και ασφάλεια για την Τροφική Αλυσίδα στο περιοδικό Γεωργία – Κτηνοτροφία, τεύχος 6/2008).

Διαβάστε περισσότερα... »

Το δέντρο που έδινε. Μια υπέροχη ιστορία!


Όταν είμαστε πλεονέκτες...

 Κάποτε υπήρχε μια μηλιά… Και αγάπησε ένα μικρό αγόρι. Το αγόρι έρχονταν κάθε μέρα, μάζευε τα φύλλα της, τα έφτιαχνε στεφάνι κι έπαιζε το βασιλιά του δάσους. Σκαρφάλωνε στον κορμό της, κουνιόνταν στα φύλλα της κι έτρωγε μήλα. Έπαιζαν κρυφτό.

Και όταν κουράζονταν, κοιμόνταν στην σκιά της.
Και το αγόρι αγάπησε το δέντρο… Πολύ.
Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο. Μα ο καιρός περνούσε. Και το αγόρι μεγάλωνε. Το δέντρο ήταν συχνά μόνο του.

Τότε, μια μέρα ήρθε το αγόρι στο δέντρο και το δέντρο είπε, 'Έλα, Αγόρι, έλα και σκαρφάλωσε στον κορμό μου, κουνήσου από τα κλαδιά μου, φάε από τα μήλα μου και γίνε ευτυχισμένος'.

'Είμαι πολύ μεγάλος για σκαρφαλώματα και παιχνίδια', είπε το αγόρι.

'Θέλω να αγοράσω κάποια πράγματα και να διασκεδάσω. Θέλω μερικά χρήματα. Μπορείς να μου δώσεις μερικά χρήματα;'

'Λυπάμαι', είπε η μηλιά, 'αλλά δεν έχω καθόλου χρήματα. Έχω μόνο φύλλα και μήλα. Πάρε τα μήλα μου, Αγόρι, και πούλησέ τα στην πόλη. Τότε θα έχεις χρήματα και θα είσαι ευτυχισμένος'.

Κι έτσι το αγόρι σκαρφάλωσε στο δέντρο και μάζεψε τα μήλα της και τα πήρε μακριά. Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο.

Μα το αγόρι έμεινε μακριά για πολύ καιρό…Και το δέντρο ήταν λυπημένο. Τότε, μια μέρα το αγόρι ήρθε πάλι και το δέντρο κούνησε τα κλαδιά του χαρούμενα και είπε, 'Έλα, Αγόρι, σκαρφάλωσε στον κορμό μου, κουνήσου στα κλαδιά μου και γίνε ευτυχισμένος'.

'Είμαι πολύ απασχολημένος για να σκαρφαλώνω σε δέντρα', είπε το αγόρι. 'Θέλω ένα σπίτι να με ζεσταίνει', είπε. 'Θέλω μια σύζυγο και παιδιά και χρειάζομαι ένα σπίτι. Μπορείς να μου δώσεις ένα σπίτι;'

'Δεν έχω καθόλου σπίτι', είπε το δέντρο.

'Το σπίτι μου είναι το δάσος, αλλά μπορείς να κόψεις τα κλαδιά μου και να χτίσεις ένα. Τότε θα είσαι ευτυχισμένος'.

Κι έτσι το αγόρι έκοψε τα κλαδιά της και τα κουβάλησε μακριά για να χτίσει το σπίτι του. Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο.

Μα το αγόρι έμεινε μακριά για πολύ καιρό . Όταν ήρθε πάλι το δέντρο ήταν τόσο ευτυχισμένο που δυσκολεύ oταν να μιλήσει.

'Έλα, Αγόρι', ψιθύρισε, 'έλα και παίξε'.

'Είμαι πολύ γέρος και λυπημένος για να παίζω', είπε το αγόρι. 'Θέλω μια βάρκα να με πάρει μακριά από ΄δω. Μπορείς να μου δώσεις μια βάρκα;'

'Κόψε τον κορμό μου και φτιάξε μια βάρκα', είπε το δέντρο. 'Τότε θα μπορείς να ταξιδέψεις μακριά… και να είσαι ευτυχισμένος'.

Κι έτσι το αγόρι έκοψε τον κορμό της κι έφτιαξε μια βάρκα και ταξίδεψε μακριά. Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο…. αλλά όχι στ' αλήθεια. Και μετά από πολύ καιρό το αγόρι επέστρεψε πάλι.

'Λυπάμαι, Αγόρι,' είπε το δέντρο, 'μα δεν μου έμεινε τίποτα να σου δώσω- τα μήλα μου χάθηκαν'.

'Τα δόντια μου είναι πολύ αδύναμα για μήλα', είπε το αγόρι.

'Τα κλαδιά μου χάθηκαν', είπε το δέντρο. 'Δεν μπορούν να σε κουνήσουν'.

'Είμαι πολύ γέρος για να κουνιέμαι από κλαδιά', είπε το αγόρι.

'Ο κορμός μου χάθηκε', είπε το δέντρο. 'Δεν μπορείς να σκαρφαλώσεις'.

'Είμαι πολύ κουρασμένος για να σκαρφαλώνω', είπε το αγόρι.

'Λυπάμαι', αναστέναξε το δέντρο. 'Εύχομαι να μπορούσα να σου δώσω κάτι…αλλά δεν μου απέμεινε τίποτα. Είμαι μόνο ένα παλιοκούτσουρο. Λυπάμαι…'

'Δεν χρειάζομαι και πολλά τώρα', είπε το αγόρι, 'μόνο ένα ήσυχο μέρος για να καθίσω και να αναπαυτώ. Είμαι πολύ κουρασμένος'.

'Λοιπόν', είπε η μηλιά ισιάζοντας τον εαυτό της όσο πιο πολύ μπορούσε, 'λοιπόν, ένα παλιοκούτσουρο είναι καλό για να κάθεσαι και να αναπαύεσαι. Έλα, Αγόρι, κάθισε. Κάθισε και ξεκουράσου'.

Και το αγόρι το έκανε. 

Και το δέντρο ήταν ευτυχισμένο.

ΠΗΓΗ:
-http://namarizathema.blogspot.gr/2009/12/blog-post_1742.html
Διαβάστε περισσότερα... »

Βιολογικά κτηνοτροφικά προϊόντα: μύθος ή πραγματικότητα;

ΠΗΓΗ ΕΙΚΟΝΑΣhttp://www.flowmagazine.gr/article/view/hmerida_gia_th_viologikh_kthnotrofia_k_ta_proionta_ths/category/environment

Στο παρακάτω κείμενο γίνεται μία προσπάθεια να δοθούν απαντήσεις στο παραπάνω ερώτημα και ιδιαίτερα για τα παραγόμενα κτηνοτροφικά βιολογικά προϊόντα.

Κύριος στόχος της ζωικής παραγωγής και της κτηνοτροφίας, τις τελευταίες δεκαετίες, υπήρξε η αύξηση της παραγωγικότητας με ταυτόχρονη μείωση του κόστους παραγωγής. Αυτό επιτεύχθηκε αλλά επέφερε και οδυνηρές συνέπειες, οι οποίες γίνονται αντιληπτές με την ολοένα και αυξανόμενη εμφάνιση σημαντικών διατροφικών κρίσεων (σπογγώδεις εγκεφαλοπάθειες, διοξίνες, υπολείμματα μελαμίνης σε προϊόντα προοριζόμενα για την ανθρώπινη διατροφή κ.τ.λ). Ωστόσο, οι προτιμήσεις των καταναλωτών φαίνεται σήμερα μερικώς να μεταβάλλονται, αφού η αναζήτηση φθηνών τροφίμων δεν αποτελεί πλέον τη μοναδική τους προτεραιότητα, αλλά θέματα όπως η υγιεινή και η ασφάλεια, η διατροφική αξία, οι επιπτώσεις στην ανθρώπινη υγεία καθώς και ο τρόπος παραγωγής των προϊόντων έχουν έρθει στο προσκήνιο του ενδιαφέροντος.

Η βιολογική παραγωγή ζωικών προϊόντων εμφανίζεται ως η καλύτερη εναλλακτική οδός προς αυτήν την κατεύθυνση, καθώς ελαχιστοποιεί την επιβάρυνση του περιβάλλοντος με συνθετικά παραγόμενες χημικές ουσίες (λιπάσματα, ζιζανιοκτόνα, εντομοκτόνα, κτηνιατρικά φάρμακα), προστατεύοντας την τροφική αλυσίδα και κατ’ επέκταση την ανθρώπινη υγεία από τις δυσμενείς επιδράσεις των υπολειμμάτων τους. Η βιολογική κτηνοτροφία στη χώρα μας εμφανίζει αυξανόμενες τάσεις τα τελευταία χρόνια και ο μεγαλύτερος αριθμός βιολογικών κτηνοτροφικών εκμεταλλεύσεων βρίσκεται στους νομούς Αιτωλοακαρνανίας, Κεφαλληνίας και Μαγνησίας.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει θέσει ένα συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο όσον αφορά τη βιολογική κτηνοτροφία. Αρχικά, με τον Κανονισμό (ΕΟΚ) 2042/91 περί βιολογικού τρόπου παραγωγής γεωργικών προϊόντων και των σχετικών ενδείξεων στα γεωργικά προϊόντα και στα είδη διατροφής, έγινε προσπάθεια ανάπτυξης ενός συγκεκριμένου και ομοιόμορφου πλαισίου παραγωγής, με σκοπό την προστασία του καταναλωτή και την προαγωγή των ομαλών εμπορικών σχέσεων. Στη συνέχεια, ο Κανονισμός (ΕΚ) 1804/99 ήρθε να συμπληρώσει τον αρχικό Κανονισμό, όσον αφορά τα βιολογικά κτηνοτροφικά προϊόντα, τον τρόπο παραγωγής τους και τις ενδείξεις που τα ακολουθούν (χρησιμοποίηση συγκεκριμένων ζωοτροφών, πυκνότητα εκτροφής, ελάχιστη ηλικία σφαγής, επιτρεπόμενες πρακτικές και χειρισμοί). Τέλος, με τον Κανονισμό (ΕΚ) 834/2007 δόθηκαν περισσότερες διευκρινήσεις όσον αφορά τη βιολογική παραγωγή και την επισήμανση των βιολογικών προϊόντων, καταργώντας τον αρχικό Κανονισμό (ΕΟΚ) 2092/91.

Σε γενικές γραμμές, κατά τη βιολογική εκτροφή των ζώων, έχουμε:

1. μικρότερη ένταση χρησιμοποίησης των παραγωγικών συντελεστών σε σχέση με τη συμβατική (π.χ. μικρότερη πυκνότητα εκτροφής)
2. διατήρηση και προώθηση της βιοποικιλότητας (χρησιμοποίηση εγχώριων φυλών)
3. μεγαλύτερη έμφαση στην ευζωία των ζώων
4. απαγόρευση χρησιμοποίησης ζωοτροφών που προέρχονται από την καλλιέργεια γενετικά τροποποιημένων φυτών (GMOs)
5. προτίμηση στην πρόληψη των ασθενειών και όχι στην θεραπεία.

Η βιολογική κτηνοτροφία, πέραν των απαντήσεων που δείχνει να παρέχει όσον αφορά στο φιλικό τρόπο παραγωγής προς το περιβάλλον και τα ζώα, εγείρει και σωρεία ερωτημάτων γύρω από την ποιότητα των προϊόντων που παράγονται. Πραγματοποιείται λοιπόν σημαντική έρευνα σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε να αξιολογηθεί η ποιότητα των προϊόντων αυτών και να συγκριθεί με τα αντίστοιχα συμβατικά. Από τα βιολογικά κτηνοτροφικά προϊόντα, αυτό με τη μεγαλύτερη αποδοχή από το καταναλωτικό κοινό είναι το βιολογικό γάλα. Στην πλειοψηφία των μελετών, στις οποίες συγκρίνονται τα χαρακτηριστικά και οι ιδιότητες του βιολογικού και του συμβατικού γάλακτος, δεν παρατηρούνται διαφορές όσον αφορά τα κύρια συστατικά (% λίπους και πρωτεΐνης), τα επιθυμητά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, τις τυροκομικές ιδιότητες, τη μικροβιολογική κατάσταση (αριθμός σωματικών κυττάρων) καθώς και τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων και διοξινών. Ωστόσο, ορισμένοι ερευνητές υποστηρίζουν ότι το βιολογικό γάλα είναι πλουσιότερο σε προστατευτικές για την ανθρώπινη υγεία ουσίες, όπως η ρετινόλη, η α-τοκοφερόλη, τα β-καροτένια και το συζευγμένο λινελαϊκό οξύ (CLA). Οι παραπάνω διαφοροποιήσεις αποδίδονται κυρίως στο αυξημένο ποσοστό βόσκησης των ζώων σε σχέση με τις συμβατικές κτηνοτροφικές εκμεταλλεύσεις.

Όσον αφορά στα χαρακτηριστικά του βιολογικού κρέατος, τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται ανάλογα με το παραγωγικό ζώο. Το βιολογικά παραγόμενο χοιρινό κρέας είναι πιο σκούρο, λίγο πιο σκληρό, έχει χαμηλότερη ικανότητα συγκράτησης νερού, ενώ διαφοροποιείται και όσον αφορά τα ποσοστά των πολυακόρεστων λιπαρών οξέων στο υποδόριο λίπος σε σχέση με το συμβατικό, χωρίς αυτές οι διαφορές να επιβεβαιώνονται πάντα ή να είναι αναγνωρίσιμες από τους καταναλωτές. Και το πρόβειο βιολογικό κρέας θεωρείται ότι έχει καλύτερη γευστικότητα (ευχυμία και άρωμα) σε σχέση με το συμβατικό. Αυτή αποδίδεται στα υψηλότερα ποσοστά ενδομυϊκού λίπους, τα οποία κάνουν το κρέας πιο γευστικό κατά τη μάσηση και στα υψηλότερα επίπεδα πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και ιδίως του λινολενικού οξέος, τα οποία διαμορφώνουν το επιθυμητό άρωμα του κρέατος. Το βιολογικό ορνίθειο κρέας εμφανίζεται πιο σκούρο και με χαμηλότερη ικανότητα συγκράτησης νερού, λόγω της μεγαλύτερης κινητικότητας των βιολογικά εκτρεφόμενων πτηνών, η οποία προάγει τη μυογένεση σε βάρος της λιπογένεσης. Ορισμένες φορές παρατηρούνται και αυξημένα επίπεδα πολυακόρεστων λιπαρών οξέων, τα οποία αποδίδονται στην αυξημένη συμμετοχή χλωράς νομής στη διατροφή των βιολογικά εκτρεφόμενων κοτόπουλων (βόσκηση σε υπαίθριους χώρους). Οι ποιοτικές αυτές διαφορές όμως συχνά δεν γίνονται αντιληπτές από τους καταναλωτές ή θεωρούνται αναμενόμενες, λόγω του διαφορετικού συστήματος εκτροφής. Τα αποτελέσματα είναι αντίστοιχα και για τα βιολογικά εκτρεφόμενα κουνέλια. Το κρέας τους έχει καλύτερο άρωμα, είναι λίγο πιο σκούρο και πιο σκληρό. Η αναλογία πολυακόρεστων : κορεσμένων λιπαρών οξέων είναι αυξημένη, οφειλόμενη στην αυξημένη συγκέντρωση του παλμιτικού, του λινολεϊκού και του ολεϊκού οξέος.

Τέλος, όσον αφορά το βιολογικά παραγόμενο αυγό και μέλι, δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφορές όσον αφορά τα οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, τις επιθυμητές ιδιότητες και τα υπολείμματα φυτοφαρμάκων – κτηνιατρικών φαρμάκων σε σχέση με τα αντίστοιχα συμβατικά προϊόντα. Μικρές διαφορές στην πρωτεϊνοπεριεκτικότητα (ποσοστά αλβουμίνης, λεκιθίνης και καροτενοειδών) έχουν βρεθεί στην περίπτωση των βιολογικών σε σχέση με τα συμβατικά παραγόμενα αυγά.

Η στροφή του καταναλωτικού κοινού στα βιολογικά προιόντα οφείλεται κυρίως στην αντίληψη ότι είναι πιο υγιεινά και παράγονται με σεβασμό προς το περιβάλλον. Η σημαντικότερη προσφορά των βιολογικών κτηνοτροφικών προϊόντων φαίνεται ότι είναι ο περιορισμός της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος και της τροφικής αλυσίδας με συνθετικές χημικές ουσίες. Άλλωστε, ο όρος «βιολογικό» προσδιορίζει τον τρόπο παραγωγής και όχι τόσο το τελικό προϊόν. Έρευνες σε πανευρωπαϊκό επίπεδο έχουν δείξει ότι η κατανάλωση αυτών των προιόντων θα ήταν ακόμη μεγαλύτερη εάν η τιμή τους ήταν πιο προσιτή. Πράγματι, τα βιολογικά προιόντα απολαμβάνουν τιμές πολλαπλάσιες των αντίστοιχων συμβατικών στις περισσότερες ευρωπαϊκές αγορές, ενώ το καταναλωτικό κοινό αυτών των χωρών διατίθεται να πληρώσει μια διαφορά επιπλέον ίση με το 20-30% της συμβατικής τιμής, γεγονός που δε συμβαίνει στη χώρα μας ειδικά τώρα στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε. Παρόλο που οι υψηλότερες τιμές των βιολογικών προιόντων δικαιολογούνται εν μέρει από το υψηλότερο κόστος παραγωγής, αποτελούν ταυτόχρονα και τροχοπέδη για την περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου και την διείσδυσή του στο μέσο καταναλωτικό κοινό.

Χρήσιμες ιστοσελίδες στο διαδίκτυο

- Ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία: http://ec.europa.eu/agriculture/organic/splash_en\
- Ιστοσελίδα του FAO (Διεθνής Οργάνωση Τροφίμων και Γεωργίας) για τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία: http://www.fao.org/organicag/en/
- Ιστοσελίδα του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για τη βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία: http://www.minagric.gr/index.php/el/for-farmer/biologikgeorgiaktinotrofia.html

(πλήρες άρθρο στο περιοδικό Γεωργία – Κτηνοτροφία, "Βιολογικά προϊόντα ζωικής προέλευσης: απαντήσεις στα ερωτήματα ή ερωτήματα χωρίς απάντηση;", τεύχος 8/2008).

ΠΗΓΗ:
Διαβάστε περισσότερα... »

Το Διάβασμα Ωφελεί… Την Υγεία!



Όσο περισσότερο διαβάζουμε και βάζουμε το μυαλό μας να λειτουργεί, τόσο πιο πολύ θωρακιζόμαστε απέναντι σε διάφορες παθήσεις. Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από επιστημονικές μελέτες, οι οποίες εξέτασαν εάν και πώς επηρεάζει το ψυχαγωγικό διάβασμα την ψυχή και το σώμα μας.


1.Διαβάζω άρα… προσέχω!

Το διάβασμα βοηθά στη διεύρυνση της προσοχής. Η νευροεπιστήμονας, Σούζαν Γκρίνφιλντ, επίτιμη καθηγήτρια Φυσιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, λέει πως το διάβασμα μας βοηθά να συγκεντρωνόμαστε καλύτερα επειδή διευρύνει την προσοχή. «Τα μυθιστορήματα έχουν αρχή, μέση και τέλος – μία δομή η οποία ενθαρρύνει τον εγκέφαλό μας να σκέφτεται σε μία σειρά και να συσχετίζει τις αιτίες, τις συνέπειες και την σημασία τους. Όσο περισσότερο διαβάζουμε τόσο περισσότερο ενισχύουμε αυτή την ικανότητα».

2. Διαβάζω άρα… ηρεμώ!

Το διάβασμα βοηθά στην καταπολέμηση του στρες. Μελέτη του Πανεπιστημίου του Σάσεξ έδειξε ότι το διάβασμα είναι μία από τις πιο αγχολυτικές δραστηριότητες. Μόλις έξι λεπτά διάβασμα αρκούν για να μειωθούν τα επίπεδα του στρες που νιώθουμε κατά τα σχεδόν δύο τρίτα. Επίσης, το διάβασμα επιδρά πιο γρήγορα και είναι πιο αποδοτικό ως αγχολυτικό απ’ όσο η μουσική, μια βόλτα, ή από το να καθίσει κάποιος να πιει έναν καφέ ή να παίξει ένα βιντεοπαιχνίδι. Οι ψυχολόγοι αποδίδουν το όφελος αυτό στο ότι το ανθρώπινο μυαλό είναι αναγκασμένο να συγκεντρωθεί σε ό,τι διαβάζει, με αποτέλεσμα να αποσπάται η προσοχή μας από πράγματα που μας βασανίζουν.

3. Διαβάζω άρα... εκγυμνάζομαι νοητικά!

Το διάβασμα βοηθάει στην εκγύμναση του μυαλού, αφού δεν είναι μια παθητική δραστηριότητα αλλά μια αληθινή άσκηση για το μυαλό, καθώς για να διαβάσουμε ενεργοποιείται ολόκληρος ο εγκέφαλος και ουσιαστικά μπαίνουμε σε μία «διαφοροποιημένη κατάσταση του συνειδητού». Μελέτες με μαγνητικές τομογραφίες (fMRI) του εγκεφάλου έδειξαν πως όταν διαβάζουμε και φανταζόμαστε τοπία, ήχους, μυρωδιές και γεύσεις, ενεργοποιούνται οι ανάλογες περιοχές του εγκεφάλου όπως συμβαίνει και όταν στην πραγματικότητα βλέπουμε μπροστά μας μια όμορφη εικόνα της φύσης, ακούμε μουσική, γευόμαστε ένα φαγητό ή μυρίζουμε ένα άρωμα που μας αρέσει.

4. Διαβάζω άρα… βλέπω & ακούω καλύτερα!

Το διάβασμα βελτιώνει την όραση και την ακοή. Πρόσφατη έρευνα του νευροεπιστήμονα δρ Στάνισλαβ Ντεχάνε, καθηγητή Πειραματικής Νοητικής Ψυχολογίας στο College de France και διευθυντή της Μονάδας Νοητικής Νευροαπεικόνισης του Εθνικού Ιδρύματος Ιατρικής Έρευνας (INSERM) της Γαλλίας, έδειξε ότι το διάβασμα μπορεί να βελτιώσει τον τρόπο με τον οποίο επεξεργάζεται ο εγκέφαλος τις οπτικές πληροφορίες, αλλά και την ακουστική ικανότητά μας. Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Science», έδειξε ακόμη πως τα οφέλη αυτά δεν αποκομίζουν μόνο όσοι μαθαίνουν να διαβάζουν από παιδιά, αλλά και όσοι μαθαίνουν ανάγνωση μετά την ενηλικίωσή τους.

5. Διαβάζω άρα… ζω χωρίς άνοια!

Το διάβασμα προστατεύει από την άνοια. Μελέτη του Πανεπιστημίου Μπέρκλευ, της Καλιφόρνια, έδειξε πως όταν κάποιος διαβάζει καθημερινά από την παιδική ηλικία, διατρέχει μειωμένο κίνδυνο να παρουσιάσει μεγαλώνοντας νόσο Άλτσχαϊμερ. Η μελέτη δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό «Archives of Neurology» και πραγματοποιήθηκε σε άτομα ηλικίας 60 ετών και άνω.


ΠΗΓΗ:
-http://www.aragma.gr/%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%89%CF%86%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%AF-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%B1/
-http://mymathworld1.wordpress.com/2012/11/15/%CF%84%CE%BF-%CE%B4%CE%B9%CE%AC%CE%B2%CE%B1%CF%83%CE%BC%CE%B1-%CF%89%CF%86%CE%B5%CE%BB%CE%B5%CE%AF-%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%AF%CE%B1/
Διαβάστε περισσότερα... »

Πολλά βιβλία στα 4, γερό μυαλό στα 18

Τα βιβλία μπορούν να γίνουν ο καλύτερος σύντροφος των παιδιών από τη μικρή τους ηλικία. Από τη στιγμή που έχουν τη δυνατότητα να διαβάσουν κάτι περισσότερο από το σχολικό τους βιβλίο είναι καλό να τους δωρίζετε και κάποιο βιβλίο. 

Ο πλούτος γνωσιακών ερεθισμάτων στα πρώτα χρόνια βελτιώνει τη δομή του εγκεφάλου.


Τα βιβλία, τα εκπαιδευτικά παιχνίδια και ο πλούτος πνευματικών ερεθισμάτων από τα πρώτα χρόνια επηρεάζουν την ανάπτυξη του εγκεφάλου ενός παιδιού.

Νέα Ορλεάνη
Θέλετε το παιδί σας όταν μεγαλώσει να γίνει εξυπνότερο και να μπορεί να χειρίζεται καλύτερα τις καταστάσεις και τον κόσμο γύρω του; Αν ναι, δώστε του φυσικά αγάπη και στοργή αλλά κυρίως… διαβάστε του βιβλία, από τα πρώτα του κιόλας χρόνια. Μελέτη διαπίστωσε ότι όσο περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα έχει ένα παιδί στην ηλικία των 4 ετών τόσο καλύτερα ανεπτυγμένος είναι ο εγκέφαλός του στα 18, χαρίζοντάς του υψηλότερη νοημοσύνη και καλύτερες γνωσιακές λειτουργίες.

Τα ευρήματα έρχονται να υπογραμμίσουν, σφραγίζοντας με τη «βούλα» της εγκεφαλικής τομογραφίας, την τεράστια σημασία που έχουν οι εμπειρίες της πρώτης παιδικής ηλικίας αργότερα στη ζωή. Η επικεφαλής της μελέτης, Μάρθα Φάρα, διευθύντρια του Κέντρου Νευροεπιστημών και Κοινωνίας του Πανεπιστημίου της Πενσιλβάνια, θεωρεί ότι υποδηλώνουν την ύπαρξη μιας περιόδου, στα πρώτα στάδια της ζωής μας, η οποία καθορίζει τη βέλτιστη ανάπτυξη του εγκεφάλου μας. «Πραγματικά υποστηρίζουν την ιδέα ότι αυτά τα πρώτα χρόνια έχουν ιδιαίτερη επιρροή» τόνισε.

Μελέτη σε βάθος χρόνου
Η μελέτη παρακολούθησε 64 παιδιά από την ηλικία των τεσσάρων ετών ως την ηλικία των περίπου 20 ετών. Στην αρχή της οι επιστήμονες επισκέφθηκαν τα σπίτια των τετράχρονων καταγράφοντας μια σειρά από λεπτομέρειες ώστε να μετρήσουν τα πνευματικά ερεθίσματα που δέχονταν  π.χ. πόσα παιδικά βιβλία είχαν, αν είχαν εκπαιδευτικά παιχνίδια που τους μάθαιναν τα χρώματα, τους αριθμούς και τα γράμματα ή αν έπαιζαν με μουσικά όργανα, αληθινά ή παιχνίδια.

Επίσης αξιολόγησαν τη «γονική γαλούχηση» – πόση ζεστασιά, φροντίδα και υποστήριξη είχαν τα παιδιά από τους γονείς. Οι ίδιοι έλεγχοι επαναλήφθηκαν όταν τα παιδιά ήταν οκτώ ετών. Ύστερα από περίπου μια δεκαετία, όταν οι συμμετέχοντες ήταν μεταξύ 17 και 19 ετών, οι ειδικοί εξέτασαν τον εγκέφαλό τους στον τομογράφο.

Η ανάλυση των δεδομένων έδειξε ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα γνωσιακά ερεθίσματα στην ηλικία των τεσσάρων ετών ήταν καλύτερα ανεπτυγμένος.  Όλοι οι άλλοι παράγοντες που εξέτασαν οι επιστήμονες – μεταξύ των οποίων ο δείκτης νοημοσύνης των γονιών, η γονική γαλούχηση σε όλες τις ηλικίες ή η ενίσχυση των γνωσιακών ερεθισμάτων στην ηλικία των οκτώ ετών – δεν φάνηκαν να έχουν καμία επιρροή.

Λεπτότερος φλοιός, υψηλότερο IQ
Συγκεκριμένα οι ειδικοί είδαν ότι ο εγκέφαλος των παιδιών που είχαν περισσότερα πνευματικά ερεθίσματα στα τέσσερα είχε λεπτότερο φλοιό – χαρακτηριστικό το οποίο αποτελεί δείγμα μεγαλύτερης ανάπτυξης. Όταν γεννιόμαστε ο φλοιός του εγκεφάλου μας – το εξωτερικό του στρώμα δηλαδή – είναι πιο χονδρός, Καθώς όμως αναπτυσσόμαστε, περνώντας στην παιδική ηλικία και στην εφηβεία, σιγά σιγά αρχίζουμε να αποβάλλουμε τα κύτταρα που μας είναι άχρηστα, «εξειδικεύοντας» περισσότερο αυτά που απομένουν, με αποτέλεσμα ο φλοιός να λεπταίνει.

«Πρέπει πραγματικά να λεπτύνει και να εκπαιδευθεί για να ανταποκριθεί στο περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνουμε» εξήγησε ο Μπράιαν Αβαντς, επίκουρος καθηγητής Ακτινολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και κύριος συγγραφέας της μελέτης.«Όσο περισσότερο διεγείρονται κάποια τμήματα του εγκεφάλου τόσο πιο λεπτά γίνονται, Χρησιμοποιούνται περισσότερο και εξειδικεύονται σε συγκεκριμένα καθήκοντα»υπογράμμισε ο ερευνητής, προσθέτοντας ότι τα άτομα με λεπτότερο φλοιό τείνουν να έχουν υψηλότερο δείκτη IQ.

«Φαίνεται σχεδόν, όποια και αν είναι η φυσιολογική αναπτυξιακή διαδικασία, σαν αυτή να επιταχύνθηκε ή να προχώρησε στα παιδιά με τα περισσότερα γνωσιακά ερεθίσματα», σχολίασε από την πλευρά της η κυρία Φάρα.  Η περιοχή που φάνηκε να έχει επηρεαστεί περισσότερο, όπως ανέφεραν οι ερευνητές παρουσιάζοντας τη μελέτη τους στο ετήσιο συνέδριο της Εταιρείας Νευροεπιστημών στη Νέα Ορλεάνη, ήταν ο αριστερός έξω κροταφικός φλοιός. Η περιοχή αυτή, η οποία βρίσκεται περίπου πίσω από το αφτί, σχετίζεται με την εννοιολογική μνήμη, την επεξεργασία του νοήματος των λέξεων και τη γενική γνώση μας για τον κόσμο.

ΠΗΓΗ (προσαρμογή):
Διαβάστε περισσότερα... »